Sainz se konečně rozhodl
Bude závodit za Williams
Kde bude Carlos Sainz závodit v roce 2025? Tato dlouho pokládaná otázka byla konečně zodpovězena. Španělský pilot se přesune z Ferrari do Williamsu. S britskou stájí podepsal víceletý kontrakt a minimálně v příštích dvou letech se tak stane týmovým kolegou Alexandera Albona. Thajec nedávno prodloužil smlouvu s týmem až do roku 2027.
"Mám velkou radost z toho, že se pro rok 2025 a další sezony připojím k Williamsu," těší se na novou kapitolu své kariéry Sainz, jehož jméno bylo na přestupovém trhu spojováno také se společným projektem Sauberu a Audi nebo s Alpine. "Není žádným tajemstvím, že letošní trh s jezdci je z různých důvodů výjimečně složitý. I proto mi trvalo nějaký čas, než jsem své rozhodnutí oznámil," vysvětluje 29letý pilot.
Ve Ferrari, kde na konci letošního roku uvolní místo Lewisi Hamiltonovi, Sainz působil od roku 2021 jakožto nástupce Sebastiana Vettela. Do Maranella se přesunul po účinkováních ve stájích Toro Rosso (2015-2017), Renault (2017-2018) a McLaren (2019-2020). Ačkoli ho ještě čeká v barvách Ferrari deset závodů, už teď lze tvrdit, že s týmem zažil nejúspěšnější období své kariéry. Připsal si s ním všechna ze svých dosavadních tří vítězství ve velkých cenách. V šampionátu se s týmem umístil nejlépe jako pátý v sezonách 2021 a 2022. Stejnou pozici drží po Velké ceně Belgie i v letošním průběžném pořadí.
U Williamsu se Sainz s největší pravděpodobností bude muset trochu uskromnit, minimálně ze začátku. Tým, který v minulosti dosáhl na sedm jezdeckých a devět konstruktérských titulů, už totiž dávno nepatří do nejvyšších pater výsledkové listiny. V současnosti mu v Poháru konstruktérů patří předposlední deváté místo zásluhou čtyř bodů od Alexandera Albona. Přesto se Sainz nové výzvy nebojí.
"Jsem si naprosto jistý, že Williams je tím správným místem pro pokračování mé kariéry. Jsem nesmírně hrdý na to, že se připojím k tak úspěšnému týmu s velkou historií, kde kdysi závodila řada mých dětských hrdinů a zanechala v našem sportu svůj odkaz. Cílem je dostat Williams zpět tam, kam patří, tedy na špici startovního pole. Je to výzva, kterou přijímám s nadšením a optimismem. Jsem přesvědčen, že tým má všechny správné ingredience k tomu, aby se znovu zapsal do historie," dodává.
Na spolupráci s Carlosem Sainzem se těší také šéf Williamsu James Vowles. "Carlosův příchod je silným projevem toho, co obě strany zamýšlejí. Opakovaně ukázal, že jde o jednoho z nejtalentovanějších jezdců na roštu. Na kontě má vyhrané závody, což jenom podtrhuje naše vzestupné směřování. Do týmu nepřináší jenom zkušenosti a výkonnost, ale také touhu vydolovat z auta i týmu každou milisekundu. Jde o perfektní kombinaci," říká.
Tým, který od roku 2020 vlastní americká investiční společnost Dorilton Capital, vstoupí s Albonem a Sainzem i do éry nových technických pravidel. Ta začnou platit v roce 2026. "Jejich víra v náš tým jen ukazuje velikost práce, která probíhá v zákulisí. Lidé by neměli pochybovat o našich ambicích a síle na naší cestě zpět k tomu, abychom byli konkurenceschopní. Jsme tady, jsme seriózní a s podporou Doriltonu se pouštíme do investic, které jsou potřeba pro návrat na čelo," dodává Vowles odhodlaně.
Sargeant na odchodu
Oznámení o příchodu Carlose Sainze znamená, že se naplnil jeden dlouho očekávaný scénář. Z Williamsu odejde na konci sezony Logan Sargeant. Američan vstoupil s týmem do F1 v roce 2023, většinou ale výrazně zaostával za týmovým kolegou Alexanderem Albonem. Loni vybojoval za celý rok pouze jeden bod a obsadil celkové 21. místo. Albon si vedl mnohem lépe. Posbíral dohromady 27 bodů a skončil na 13. místě. Výkonnostní vzestup nepřišel ani letos. Sargeant totiž dosud čeká na své první body. Nejlépe skončil jedenáctý na Silverstone.
Konec u Williamsu bude pro Sargeanta nejspíše znamenat také úplný odchod z F1. V tuto chvíli totiž zůstávají pouze čtyři volné sedačky. Po jednom neobsazeném místě mají Alpine, Mercedes, Sauber a VCARB. Ani u jedné z těchto variant se však Sargeant nejeví jako kandidát.
Sargeantovým dalším působištěm by se mohlo stát IndyCar. Američan údajně jedná o možném angažmá u týmu Prema, který příští rok do šampionátu vstoupí. S Premou už Sargeant měl co do činění v minulosti. V roce 2020 s ní závodil ve FIA F3. Až do posledního závodu byl zapojen do bitvy o titul, nakonec se ale musel spokojit se třetím místem.
Sainzův příchod rovněž zužuje manévrovací prostor pro Mercedes v případě Andrey Kimiho Antonelliho. Německá stáj totiž momentálně nemá žádný zákaznický tým, kam byl mohla svého italského juniora případně umístit. Vše tedy nasvědčuje tomu, že Antonelli buďto přejde příští rok do F1 rovnou s Mercedesem, nebo si ještě bude muset počkat.
Zdroj: Motorsport, FORMULE.cz, F1, úvodní foto: Ferrari