V Portugalsku se Matzkemu nedařilo
Zpráva z kvalifikace a obou závodů.
Další podnik Mistrovství světa vozů FIA GT1 pokračoval 8. května v portugalském Algarve. Pro Martina Matzkeho to byl další smolný víkend. Dosavadní partner Miloš Pavlovič po dohodě s týmem prozatím přerušil své působení v šampionátu.
Český jezdec startoval s Francouzem Antoinem Leclercem, který jel s druhým Fordem týmu již v Abu Dhabi, ale v belgickém závodě kvůli startu domácí hvězdy Vaniny Ickx nenastoupil. Nová posádka se sžila docela rychle, ale přesto během závodního víkendu Martin postrádal svého bývalého kolegu Miloše Pavloviče, a to zejména při práci s nastavením podvozku. Antoine preferoval jiné nastavení, proto bylo obtížné najít optimální set-up. „Spolupráce s Antoinem byla dobrá, ale bohužel nám nesedělo nastavení vozu vzhledem k odlišnému stylu jízdy. Bylo to vidět i na časech. Když nastavení vyhovovalo mně, byl jsem schopný jet o vteřinu rychleji, ale Antoine měl problémy a byl výrazně pomalejší. Ke všemu se přidaly technické potíže s kolenem svodu výfuku. Už z prvního tréninku jsem přijel předčasně, když byl problém i se zapalovací cívkou, asi i díky těmto problémům se přehřálo výfukové koleno a prasklo v místě sváru. Tím jsme přišli o hodinu z našeho volného testování, kterou jsme později postrádali.“
Kvalifikace se jela v sobotu ráno. Po krátkém nočním dešti byla trať zaprášená a znečištěná, to se projevilo i na časech, které byly o půl vteřiny pomalejší než ve volných trénincích. Martin rozjížděl vzhledem k lepším výsledkům první kvalifikaci. „Použili jsme jako vždy dvě sady pneumatik, tentokrát se to vyplatilo. Druhá sada byla výrazně rychlejší a dokázal jsem zrychlit až o vteřinu, bohužel nám stále chybí vteřina na postup do další fáze,“ reagoval po měřeném tréninku Martin a dodal: „Bohužel je stále víc vidět, jak chybí možnost testovat s vozem a dostatečně poznat limit auta. Snažím se zkoušet co jen to jde ve volných trénincích před závodem, ale je to velký risk, jedna chyba a přijdeme tak o celý volný trénink. To by znamenalo zkažený celý víkend.“
Kvalifikační závod rozjížděl Antoine. Odstartoval výborně a probojoval se z patnácté pozice na startu až na desáté místo, kde se první dvě kola dokázal i udržet. Pak se ale ukázala převaha konkurenčních týmů. Francouzský jezdec se začal postupně propadávat, ačkoliv stav se částečně napravil zastávkou v boxech, kdy rychlým střídáním získali zpět jednu ztracenou pozici. I přes to, že Martin jel rychlejší časy než Antoine, nebyl schopný se udržet v boji s konkurenčními vozy a postupně se propadl až na konec startovního pole. „Tento závod byl pro nás strašně frustrující, snažili jsme se udělat maximum, ale nestačilo to,“ posteskl si Martin.
Hlavní závod byl stejně smolný jako celý víkend. Martin se po startu probojoval z patnáctého místa na devátou příčku, ale po likvidačním kontaktu Corvetty týmu DKR dostal hodiny a kontakt byl tak nešťastný, že se svlékla pneumatika z ráfku a ke všemu se projevila ještě závada spojky. „Ani v neděli se nám nepodařilo dostat štěstí na naši stranu a po kontaktu s Corvettou jsem musel ze závodu odstoupit. Celý víkend a předešlé zkušenosti s vozem a jeho konkurenceschopností navíc dodal podnět k tomu řešit nepříznivou situaci razantním způsobem. Jelikož se nám jako kolektivu nepodařilo najít cestu a zvrátit jasný nepoměr obou vozů týmu ve startovním poli, učinili jsme s týmem dohodu o přerušení mé spolupráce do doby nápravy. Je to škoda, ale za současných podmínek nejde nadále v GT1 s tímto vozem pokračovat. Myslím , že se brzy najde alternativní řešení a podaří se mi najít jiný způsob či kategorii, kde bude možné opět úspěšně závodit."
Termín a kategorie, ve které bude Martin Matzke opět závodit je tedy v současné době velkou otázkou. Věřme ale, že ne na dlouho.