Představení šampionátu: MS GT1
Souhrn informací a odkazů na jednom místě.
Popis série
Vrcholný šampionát vozů GT je určen pro jednu kategorii vozidel, které spolu soupeří v krátkých závodech sprintového typu.
Mohou se jej zúčastnit pouze soukromé stáje, které mohou využít případné vymezené podpory výrobců anebo úpravců.
Týmy mohou sestavovat posádky bez ohledu na zařazení pilotů do kategorií dle dosažených úspěchů. Talentovaným pilotům se nabízí možnost strhnout na sebe pozornost bez nutnosti působení v továrním týmu. Přitom se utkávají se zkušenými závodníky ověnčenými vavříny z věhlasných závodů a šampionátů.
Jedná se o mezinárodní sérii, která splňovala podmínky pro použití statusu světového mistrovství. Nyní je FIA pouze podmíněný. První podmínka působnosti minimálně na třech kontinentech nebyla naplněna již v dubnu po vyřazení jihoamerického San Luis. Právě Jižní Korea, která nahradila argentinský podnik, po červnovém vyřazení bez náhrady byla za nesplněním druhé podmínky deseti závodních víkendů.
Historie
První zmínky o vozech třídy Gran Turismo pochází z 30. let minulého století.
Po druhé světové válce již byly zařazeny do samostatné třídy v závodech sportovních vozů.
Po útlumu v 80. a 90. letech si kromě stálé součásti klání sportovních vozů vydobyly vlastní mezinárodní šampionát.
Dalším mezníkem se stal rok 2010, když na základech FIA GT vzniklo světové mistrovství GT1.
Další informace o vozech GT a jejich sportovním nasazení naleznete Zde.
Pořadatelská organizace
Organizaci světového šampionátu má na starosti Stéphane Ratel Organisation (SRO).
Jejím zakladatelem byl pořadatel pohárových závodů vozů Venturi a posléze spoluúčastník mezinárodního mistrovství BPR Global GT Series Stéphane Ratel. Bližší informace o francouzském podnikateli a jeho aktivitách mimo SRO naleznete Zde.
V roce 1995 jeho nově založená SRO začíná s pořádáním své první série, Lamborghini Supertrophy. O dva roky později se s pomocí Bernieho Eccelestona se svou společností ujímá nástupce šampionátu BPR, série FIA GT.
Podrobnosti o bývalých mistrovstvích SRO včetně FIA GT naleznete Zde, nynější série (včetně MS GT1) jsou zmíněny Zde.
Kalendář závodů
V těchto dnech se zvolna začíná psát již třetí pokračování světového mistrovství. Stejně jako v předchozích letech bude letos součástí kalendáře celkem deset podniků.
Původní verze zveřejněná 15. prosince 2011 doznala 2. dubna 2012 řady změn. Tou příjemnější je závod na Slovensku, méně povzbudivé je asijské turné. Nemilý je i výpadek argentinského závodu v San Luis, nový guvernér upřednostnil cyklistiku před motorsportem.
K dalším změnám došlo v průběhu června. Nejprve byl bez náhrady vyřazen závod v Jižní Koreji. Další změny se týkaly dvojice čínských závodů, které budou mít náhradu na některém z evropských okruhů.
Koncem července na tradiční tiskové konferenci v průběhu závodního víkendu 24 hodin ve Spa byla zveřejněny náhradní okruhy místo čínských podniků. Pozměněna byla rovněž většina termínů.
K poslední změně došlo v polovině září, když byl závěrečný závod v Indii nahrazen podnikem v britském Donningtonu. Změna se týkala také termínu, který byl posunut o dva měsíce dopředu.
Současná podoba kalendáře je v následující tabulce. Uváděný datum se vztahuje ke dni pořádání hlavního závodu.
p.
|
Datum | Stát | Okruh |
1. | 09.04.2012 | Francie | Nogaro |
2. | 22.04.2012 | Belgie | Zolder |
3. | 27.05.2012 | Španělsko | Navarra |
4. | 10.06.2012 | Slovensko | Slovakia Ring |
5. | 08.07.2012 | Portugalsko | Algarve |
6. | 19.08.2012 | Slovensko | Slovakia Ring |
7. | 02.09.2012 | Rusko | Moskva |
8. | 23.09.2012 | Německo | Nürburgring |
9. | 30.09.2012 | Velká Británie | Donnington |
Průběh závodního víkendu
Závodní víkend začíná zpravidla v pátek dvojicí tréninků, každý z nich trvá 80 minut.
Sobotní dopoledne bývá většinou vyhrazeno hodinu trvající kvalifikaci rozdělené na tři části. Během prvních dvaceti minut se všichni piloti, kteří jsou nejpozději po přejímce účastníků určeni týmem jako první v posádce, vydají na dráhu se snahou docílit nejrychlejší čas. Pět nejpomalejších vozů (při 18 účastnících) nepostupuje do druhé části v délce 15 minut následující po sedm minut trvající přestávce. Dosažené časy jsou smazány a nastává příležitost pro jejich kolegy, kteří byli určeni jako druzí v rámci posádky. Do závěrečného, deset minut trvajícího souboje s časem, se za volant osmi nejrychlejších vozidel posadí opět piloti, kteří jeli v první části. Podle dosažených časů je sestaven rošt kvalifikačního závodu.
Další částí je odpolední kvalifikační závod v délce jedné hodiny. Odpočet začíná po protnutí startovní čáry na konci zahřívacího kola, konec přichází po vypršení časového limitu a dokončení kola nejúspěšnějším vozem. Start závodu je letmý, v závodě je předepsána jedna povinná zastávka. Vyhrazený čas pro splnění této podmínky nastává mezi 25. a 35. minutou závodu. Při této návštěvě boxového stání dochází ke střídání jezdců a dvojice mechaniků mezitím vymění všechna kola. Během zastávky se nedoplňuje palivo. Na konci závodu je šest nejlepších posádek odměněno následujícím bodovým přídělem: 8-6-4-3-2-1. Výsledek tohoto klání určuje pořadí na startovním roštu pro hlavní závod.
Další den (většinou neděle) program pokračuje ranním zahřívacím tréninkem v délce 30 minut.
Odpoledne přichází čas pro hodinu trvající hlavní závod. Jeho průběh je stejný jako u kvalifikačního závodu, bodové ohodnocení je výrazně štědřejší. Odměněno je deset nejlepších vozů podle následujícího klíče: 25-18-15-12-10-8-6-4-2-1. Slavnostní ceremoniál s předáním trofejí je vyvrcholením závodního víkendu.
Přehled letošních novinek ve sportovních pravidlech naleznete Zde. V průběhu roku bude doplněn odkaz na článek s podrobnějším představením sportovních pravidel šampionátu.
Týmy a jejich technika
Týmy jsou seřazeny podle abecedy, nikoliv podle přidělených startovních čísel anebo podle pořadí zveřejnění účasti.
Informace o jezdeckých sestavách u týmů s předem nezveřejněnými úplnými sestavami budou doplněny do článků během tohoto víkendu.
Tým (odkaz) | Vůz (odkaz) |
AF Corse (Zde) | Ferrari 458 Italia GT3 (Zde) |
All-Inkl.com Münnich Motorsport (Zde) | Mercedes-Benz SLS AMG GT3 (Zde) |
Belgian Audi Club Team WRT (Zde) | Audi R8 LMS ultra (Zde) |
BMW Team Vita4one (Zde) | BMW Z4 GT3 (Zde) |
Exim Bank Team China (Zde) | Porsche 911 GT3 R (Zde) |
Hexis Racing (Zde) | McLaren MP4-12C GT3 (Zde) |
Sunred (Zde) | Ford GT (Zde) |
Reiter Engineering (Zde) | Lamborghini Gallardo LP600+ (Zde) |
Valmon Racing Team Russia (Zde) | Aston Martin DBRS9 (Zde) |
Jezdci
V osmnácti vozidel se bude střídat celkem 36 pilotů.
Níže uvedeným špičkovým jezdcům s vavříny z významných mezinárodních podniků se pokusí cestu za titulem znepříjemnit další zkušení piloti anebo talentovaní mladíci.
O své místo na slunci budou bojovat i amatérští piloti, byť nebudou zvýhodněni v bojích proti protřelým profesionálům.
Více o dělení jezdců na amatéry a profesionály naleznete Zde.
Jméno | Úspěchy v závodech sportovních vozů |
Michael Bartels | mistr FIA GT 2006, 2008, 2009 (třída GT1 i celkově) |
mistr MS GT1 2010 | |
Francesco Castellacci | úřadující mistr ME GT3 2011 |
Tomáš Enge | mistr LMS 2009 (kategorie LMP1 i celkově) |
vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (kategorie GTS) | |
Peter Kox | vítěz 24 hodin Le Mans 2003 (kategorie GTS) |
Stéphane Ortelli | mistr FIA GT 2002 a 2003 (kategorie N-GT) |
mistr LMS 2007 (kategorie GT1) | |
vítěz 24 hodin Le Mans 1998 (kategorie GT1 i celkově) | |
Toni Vilander | mistr FIA GT 2007 a 2008 (kategorie GT2) |
Užitečné odkazy
GT1 World
Web: Zde
Oficiální stránky šampionátu světového mistrovství. Najdete zde zprávy z dění v šampionátu, informace o týmech, jezdcích, vozech anebo závodech. Měly by zde opět probíhat přenosy závodů s možností sledování přes internet.
Facebook: Zde
Z větší části veřejně přístupné stránky série. Pro zobrazení např. videonahrávek může být vyžadována registrace na této sociální síti.
Twitter: Zde
Wikipedia: Zde
Ve známé encyklopedii lze nalézt stránku věnovanou nejen letošnímu ročníku. Výhodou je snadná dostupnost řady doplňujících informací. Za zmínku stojí aktualizované přehledné změny ve složení posádek, ale i další informace o probíhající sezóně.
Web FIA GT: Zde
Šampionát FIA GT již patří do minulosti, SRO i nadále udržuje funkční stránky o předchůdci MS GT1.
Sport 5 Zde
Český televizní program zaměřený na motorsport zajišťuje i v letošním roce přenosy ze závodů GT1 a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.
You Tube Zde
Staronové úložiště vybraných videonahrávek zajišťuje opět kanál You Tube. Prozatím zde nejsou přenosy předchozích závodů.
Daily Motion Zde
Loňský partner světového mistrovství gétéček nabízí na svých stránkách videonahrávky z předchozích let včetně záznamu některých závodů.
Sestřih sezóny 2011: Zde
Sestřih sezóny 2010: Zde
Závěr
Odkaz na tento článek bude v průběhu roku pravidelnou součástí klíčových příspěvků o tomto šampionátu na zdejším portálu. V případě změn informací dojde k úpravě a jejich vyznačení pro snadnější rozpoznání.
Vzhledem k časové tísni je vydání přehledu o ME GT3 plánováno až před druhý podnik v belgickém Zolderu. Článek o Blancpain Endurance Series bude vydán před úvodním závodem šampionátu.
Seznam aktualizací
7. dubna: provedeny změny v článcích o týmech, na něž odkazuje kapitola Týmy a jezdci. Jednalo se o doplnění jezdeckých sestav.
7. dubna: přidán odkaz na Twitter pořadatelů.
5. července: doplnění informací o statusu série. Změny v kalendáři.
30. července: změny v kalendáři.
16. září: změny v kalendáři.