Představení sezóny 2013
Letošní aspirace jednotlivých týmů a jezdců.
Na následujících řádcích se Vám pokusíme představit aspirace jednotlivých týmů a jezdců v nadcházejícím ročníku Formule 1.
Red Bull Racing
Uvnitř mistrovského týmu nedošlo k významnějším personálním změnám a tak můžeme čekat sehraný tým rudých býků znovu v souboji o příčky nejvyšší. Nový vůz, postavený technickým oddělením stáje pod vedením konstruktérského génia Adriana Neweye předváděl slušné výkony a tak se piloti této stáje podle zkušeností z minulých let mohou těšit na konkurenceschopný vůz. Tým, který nám svou ať už menší či větší dominancí v posledních letech předvedl, že dokáže sbírat tituly jeden za druhým bychom měli počítat mezi aspiranty na oba mistrovské tituly i letos.
Sebastian Vettel
Dnes už trojnásobný mistr světa nebude mít obhajobu titulu o nic lehčí než v letech minulých. Vyrovnanější pole a stálá přítomnost ostřílených jezdců mu může situaci naopak zkomplikovat. O jeho kvalitách není pochyb, jednu z důležitých rolí v boji o titul tedy může hrát především případná ztráta motivace. Uvidíme stále ještě velmi mladého Němce stejně nekompromisně vyhrávat kvalifikace a předvádět suverénní výkony tak jako v posledních letech? Nebo jeho hvězda na chvíli vyhasne ve stínu kohokoliv z Ferrari, McLarenu či Lotusu?
Mark Webber
Tento již ostřílený jezdec představuje pro Red Bull jistotu na pozici týmové dvojky. Sympatický Australan, který za svým týmovým kolegou v některých ohledech nemálo zaostává (např. v kvalifikacích či při startech), dokázal minulou sezónu i přesto v několika závodech zvítězit. A ne ledajakých! Vítězství ve VC Monaka či VC Velké Británie, které patří k těm nejklasičtějším v kalendáři, ukazují, že Webber vítězit nezapomněl. Avšak právě nevyrovnanost výkonů v průběhu sezóny stála v cestě jeho případnému útoku na mistrovský titul. Letošní sezóna je pro Webbera možná jedna z posledních ve stáji Red Bullu a je tedy pravděpodobně i jedna z posledních šancí, kdy může pomýšlet na titul. Pokud se mu povede porazit Vettela, což už několikrát dokázal (a především v roce 2010), vyhlídky nemá špatné. Tento úkol je ovšem nesmírně obtížný.
Scuderia Ferrari
Po uplynutí předchozí sezóny mohou fanoušci této legendární stáje z Maranella očekávat tu nadcházející s optimismem. Základ vozu, který se objevil při předsezónních testech si jezdci spíše chválili a navíc předváděl slušné výsledky. Opakování loňského fiaska se tedy bát nemusíme. Strategické výkony Ferrari z minulého roku patřily k jedněm ze silných stránek týmu a pokud se stáji podaří tyto výkony zopakovat, Ferrari v čele s Alonsem může aspirovat jak na titul v šampionátu jezdců, tak mezi konstruktéry. Klíčovou roli v souboji o Pohár konstruktérů bude hrát také Felipe Massa, jehož si po ne zrovna přesvědčivých výkonech v posledních letech vedení znovu vybralo do pozice týmové dvojky.
Fernando Alonso
Fernando Alonso vstupuje podle svých slov do nové sezóny ještě silnější než loni. Právě motivace byla vždy Alonsovou silnou stránkou. V týmu, kde tento Španěl nemá konkurenci, se cítí velmi dobře a po dvou neúspěšných sezónách 2010 a 2012, kdy mu titul unikl jen o vlásek máme před sebou kompletního pilota. Jezdec, jenž minulý rok působil naprosto vyzrále, ať už za volantem či mimo něj, dokázal předvádět často až nadlidské výkony a málokdy jsme měli možnost zaregistrovat ať už sebemenší chybičku, kterou by zapříčinil. Pokud letos dostane (a dost možná i v případě, že ne) do rukou konkurenceschopné auto, patří mezi největší adepty na titul.
Felipe Massa
Brazilec, jehož výkony od havárie v roce 2009 nedosahují kvalit špičkového jezdce ke konci loňské sezóny nabraly vzestupnou tendenci. Právě několik velmi kvalitních výkonů v posledních velkých cenách Massovi zajistily prodloužení smlouvy na tento rok. Massa, jenž má za sebou tři neúspěšné sezóny po boku Fernanda Alonsa čeká na zlom, který by pro něj znamenal návrat na pódiová umístění. Letošní sezóna rozhodne o jeho dalším osudu ve F1, který se nezdá být moc příznivý. Pokud se mu povede sbírat slušné výsledky, které Ferrari umožní vyhrát Pohár konstruktérů, pravděpodobně dostane od Ferrari angažmá i do budoucna. Pokud však neuspěje, nejspíš si bude muset hledat místo jinde.
McLaren
Přestože měli minulý rok piloti této stáje k dispozici vůz, který dokázal konkurovat Red Bullu, tým z Wokingu skončil v Poháru konstruktérů až na třetím místě. Vedení týmu by se tak mělo vyvarovat svých chyb během závodních víkendů, které tuto skutečnost zapříčinily. Tým má ovšem špičkové zázemí a spolu s Red Bullem a Ferrari má nejrychlejší vývojové tempo. McLaren se rozhodl navrhnout nový vůz a inženýři spolu s jezdci se tak při testech snažili především o jeho pochopení a porozumění pneumatikám. Pravděpodobně tedy můžeme čekat, že se McLaren v prvních závodech bude hledat. Jestli se tento tah stáji vyplatí, uvidíme v průběhu sezóny.
Jenson Button
Mistr světa z roku 2009 minulý rok předvedl, že vítězit stále umí, loňská sezona pro něj však byla velmi obtížná. Jenson se jako nikdo jiný trápil s loňskými pneumatikami, přestože je experty chválen za svůj velmi šetrný jízdní styl. Jenže právě to může být důvod, proč si třiatřicetiletý pilot s gumami Pirelli nerozuměl. Pokud Buttonovi nový vůz a pneumatiky sednou, může se vézt na vítězné vlně třeba až za titulem. V opačném případě u něj může dojít k nemalému trápení v konkurenci velmi vyrovnaného startovního pole.
Sergio Pérez
Nadějný Mexičan přišel k britské stáji po dvou rocích strávených ve stáji Sauber. Monopost švýcarského týmu Pérezovi dovolil předvést několik brilantních výkonů, které mu zároveň zajistily sedačku u McLarenu. Zde si už ale nemůže dovolit předvádět nevyrovnané výkony a bude muset čelit velkému tlaku. Důležité pro něj bude, jak si povede v souboji se svým týmovým kolegou, podle kterého budou Pérezovy výkony poměřovány. Pokud chce patřit mezi nejlepší, jedno vítězství mu stačit nemusí.
Lotus
Stáj vedená Ericem Boullierem často minulý rok dokázala držet krok s těmi nejlepšími.Vítězství v Abú Zabí v posledních fázích sezóny zároveň ukázalo, že může ve vývoji konkurovat i těm bohatším stájím, na boje o Pohár konstruktérů to ovšem kvůli zázemí nevypadá. Můžeme ale čekat jisté zlepšení oproti minulému roku, jelikož výkonnost Lotusu má v posledních letech stoupající tendenci. Tým může těžit z kontinuity, kterou přináší stejné složení jezdců i technického oddělení. Očekávejme tedy Lotus mezi nejlepšími.
Kimi Räikkönen
Mistr světa z roku 2007 svůj loňský návrat do F1 zvládl na jedničku a po dvouleté pauze vyplněné závoděním v Mistrovství světa v rally dokázal i vyhrát. Zdá se, že Fin na rychlosti neztratil a po prvním roce, kdy se musel přizpůsobovat změnám, které se během jeho absence odehrály, by tak letos rád zaútočil na titul. Jezdec, jenž na sebe vždy poutal pozornost svým bezprostředním chováním skončil minulý rok v celkovém hodnocení na třetím místě a na vedoucí tandem Vettel/Alonso mu chybělo velmi málo. Patří k adeptům na titul.
Romain Grosjean
Romain má za sebou sezónu, ve které prokázal, že je rychlý. Jenže časté havárie mu znemožnily z rychlosti těžit. Prokazoval ji například v kvalifikacích, ve kterých má lepší bilanci než Räikkönen. Jeho hlavním úkolem pro letošní rok je tedy především zlepšení výkonů při závodech a vyvarování se zbytečných chyb. Pokud se mu to povede, může bojovat i o vítězství.
Mercedes
Stáj řízená Rossem Brawnem má k dispozici hvězdný tým inženýrů. Začátek minulé sezóny vypadal z pohledu Mercedesu velmi nadějně, ovšem rozdíl mezi touto stájí a čelem se postupně zvyšoval. Tým se potýkal s rychlým opotřebením pneumatik, a tak se po slibných kvalifikacích během závodu oba jezdci v pořadí závodního pole propadali. Představitelé Mercedesu už letos nemluví o útocích na titul, při předsezónních testech ovšem vozy zaujaly velmi rychlými časy. Uzavírá pětici top týmů, které by již od Austrálie měly útočit na umístění na stupních vítězů.
Lewis Hamilton
Lewis Hamilton rozhodně patří ke špičce startovního pole, což během svých šesti let ve Formuli 1 ukázal. Jeho silnou stránkou jsou kvalifikační výkony i schopnost předjíždět. Zároveň se jedná o jezdce schopného posouvat vývoj správným směrem a tak může Mercedesu přinést mnoho užitečných zkušeností. Hamiltonovy šance na titul budou ovlivněny především konkurenceschopností jeho vozu. Vítězství jsou Hamiltonovým cílem i přesto, že se snaží očekávání spíše brzdit.
Nico Rosberg
Nico je jezdec, jenž stále čeká na auto, které by mu umožnilo vyhrávat závody. Nemůžeme tak s určitostí říct, jestli Rosberg má na to sbírat mistrovské tituly. Před sezónou 2010 Nicovi v souvislosti s příchodem Michaela Schumachera většina odborníků předpovídala roli dvojky Mercedesu a cestu do propadliště dějin Formule 1. Rosberg ovšem své kritiky umlčel a v minulém roce si připsal své první vítězství. Má tedy šanci porazit v rovném boji i Lewise Hamiltona? Na tuto otázku neznáme odpověď a nalezneme ji až v průběhu této sezóny. Pokud se mu to povede, může sezónu považovat za úspěch a to i nehledě na to, jakých výsledků s novým monopostem bude dosahovat.
Sauber
Sauber si minulý rok vedl velmi dobře, když navrhl auto, které týmu umožnilo dosáhnout několikrát na stupně vítězů. Tým těžil především z faktu, že vůz byl šetrný k pneumatikám, což umožňuje i po nepovedené kvalifikaci týmům ze středu pole dosáhnout na kvalitní výsledek. Stáj ovšem trpí nedostatkem finančních prostředků, které jsou nezbytné pro celosezónní vývoj vozu. Jezdecké složení Sauberu pro letošní sezónu je stejně jako v posledních letech velmi mladé. V ještě těsnější konkurenci oproti minulým rokům to tento švýcarský tým nebude mít jednoduché a bude se muset bít o každý bod.
Nico Hülkenberg
Tento svěřenec manažera Williho Webbera (pod jehož křídly bývali například také bratři Schumacherové) minulý rok ukázal svůj potenciál a nebýt kolize při Velké ceně Brazílie, mohl mít na svém kontě své první pódiové umístění. Hülkenberg se pro letošek rozhodl vystřídat Force Indii za Sauber, nicméně o tom, jestli to bylo dobré rozhodnutí, se budeme moct přesvědčit již v Austrálii. Pro Hülkenberga letos nastává důležitý rok, který rozhodne o jeho případném přestupu do jednoho z top týmů, kde by si přál Hülkenberg příští rok jezdit.
Esteban Gutiérrez
Mexičan, jenž po Pérezovi „zdědil“ kokpit u Sauberu, stráví ve F1 svou první sezónu. Nadějné výsledky v nižších formulových sériích a podpora sponzorů mu zajistily po roce stráveném na pozici testovacího jezdce místo jezdce závodního. Gutiérrez si zatím spolupráci s Hülkenbergem pochvaluje a svou první sezónu se nejspíš bude především učit. Nelze od něj tedy čekat žádné zázračné výkony. Pokud bude odvádět dobrou práci, kokpit u Sauberu by si měl udržet.
Force India
Force India představuje další z týmů středu pole, jehož jezdci se v průběhu minulé sezóny vyšvihli zajímavými výkony. Zpočátku byla výkonnost vozu spíše průměrná, ovšem stejně jako už několik let po sobě i loni se tomuto týmu podařilo průběžným vývojem posunout v pořadí směrem vzhůru. Předsezónní testy nenaznačily, že by situace Force Indie měla být jiná a stáj by se měla pohybovat na úrovni týmů Sauber, Williams nebo Toro Rosso.
Paul di Resta
Paul di Resta dosáhl minulý rok na několik pěkných výsledků, ovšem v souboji s Nicem Hülkenbergem nakonec prohrál. Skot tedy ve F1 zatím nedokázal porazit ani jednoho týmového kolegu. Di Resta je ovšem hodnocen vcelku kladně a například Jackie Stewart o něm prohlásil, že by se hodil do Ferrari. Stejně jako Hülkenberg by rád příští rok usedl do vozu schopného vyhrávat a letošní sezóna je tak pro něj velmi důležitá. Také proto bude zajímavé porovnávat výsledky těchto dvou jezdců.
Adrian Sutil
Di Restův staronový kolega má za sebou roční přestávku a bude tedy muset dokazovat, že závodit stále umí. Sutil se dá zařadit do výkonnostní kategorie Hülkenberga a di Resty, na rozdíl od nich už má ale pět let kariéry za sebou. Velké týmy si ho zatím moc nevšímají a pokud neukáže pár opravdu výjimečných výkonů, měnit se nic nebude.
Williams
Tým se slavnou minulostí prožíval v posledních letech nejhorší roky své historie, ovšem po příchodu Mika Coughlana na post technického ředitele se tým restrukturalizoval a věci začínají nabírat správný směr. Důkazem budiž vítězství Pastora Maldonada při VC Španělska, které ale bylo způsobeno velkou nevypočitatelností loňských gum na začátku sezóny. V testech nový vůz nevykazoval žádné známky poruchovosti, má potenciál a jezdci si jej chválili. Letošní rok by tak mohl představovat pro Williams odrazový můstek.
Pastor Maldonado
Tento bouřlivý jezdec během minulého roku ukazoval záblesky rychlosti, které se projevovaly hlavně solidními kvalifikačními výkony. Slabá psychická odolnost u něj ovšem často vedla k promarnění dobrého startovního postavení. Pokud se ze svých chyb poučí, Williams bude mít ve svém kokpitu silného jezdce. Dosavadní působení Maldonada v tomto sportu ale změně nenasvědčuje.
Valtteri Bottas
Další létající Fin by mohl být překvapením letošního ročníku. Letošní debutant má za sebou úspěšnou kariéru v nižších formulích a jeden rok na postu testovacího pilota právě u Williamsu. Mohl tak nabrat pro mladé jezdce mnoho důležitých zkušeností. Týmem je označován jako velmi rychlý a pokud je to hlavní důvod, proč nahradil nevýrazného Bruna Sennu, můžeme se i těšit na vyrovnaný souboj s Maldonadem.
Scuderia Toro Rosso
Sesterská stáj Red Bullu prožila minulý rok další sezónu ve středu pole. Angažováním dvou nováčků (pokud počítáme Daniela Ricciarda jako nováčka, jelikož se jednalo o jeho první úplnou sezónu) si zadělala na průměrné výsledky a deváté místo v Poháru konstruktérů. Stáj si stále dává za cíl zlepšení, které ale nejspíše nepřijde. Tým neangažoval žádné nové tváře do svého kostruktérského týmu, vedení zůstává stále stejné. Týmu jednoduše chybí trumf, který by jej měl posunout výš.
Daniel Ricciardo
Australský mladík předváděl loni slušné výkony v kvalifikacích, při závodech výkony spíše průměrné. Ricciardo chce letos zapůsobit, to ale ve stáji jako Toro Rosso nebude mít jednoduché. Za sebou má velmi úspěšnou kariéru v nižších formulích a to byl také důvod, proč získal pevnou podporu Red Bullu. Pokud se mu ovšem letos nepodaří zazářit, může se pro příští rok ocitnout bez volantu, stejně jako se to stalo jeho předchůdcům v této stáji Sebastianu Buemimu a Jaimemu Alguersuarimu.
Jean-Eric Vergne
Tento mladý Francouz se nachází ve velmi podobné situaci jako týmový kolega. Vergne je ovšem jeho opakem: Přestože často nedokázal podat slušné výkony v kvalifikacích, jeho závodní tempo je velmi dobré a díky tomu si na konto připsal víc bodů než Ricciardo. Stejně jako on dostal od Red Bullu druhou šanci, kterou už ovšem promarnit nesmí. Rivalita mezi oběma jezdci tak stoupá, což ostatně potvrdil i Vergne, když prohlásil, že už nemá s Ricciardem takový vztah jako dříve.
Caterham
Lepší z dvojice nejslabších týmů startovního roštu dokázal pozici desátého týmu z let předchozích obhájit. Stáj, která už od svého vzniku vsadila na seriózní financování i angažmá zkušených jezdců by letos mohla být zase o něco blíže středu pole. Za tímto účelem tým najal do řad svých aerodynamiků některá známá jména. Restrukturalizace byla vykonána také na postu vedení a Cyril Abiteboul, jenž má za sebou práci pro Michelin ve F1, se tak stal šéfem stáje. Caterham už letos neslibuje útok na bodované příčky, cílem týmu ovšem stále zůstává výkonnostní přiblížení se zavedeným stájím středu pole.
Charles Pic
Francouz, jenž má za sebou finanční podporu svého otce, předvedl minulý rok slibné výkony a Caterham se tak rozhodl s ním uzavřít dlouhodobý kontrakt. Charles podával již v nižších formulových sériích solidní výkony, nikdy ovšem nevyhrál celý šampionát. Jeho úkolem bude dojíždět do cíle před oběma marussiemi a svým týmovým kolegou a třeba i zaútočit v příhodných podmínkách na bodované pozice.
Giedo van der Garde
Giedo van der Garde byl minulý rok testovacím jezdcem Caterhamu a pro letošní rok povýšil v týmové hierarchii o stupeň dále. Pilot, jenž si například v sérii Renault zajistil před pár lety titul ale v posledních třech letech v GP2 neměl štěstí a nedokázal nějak zvlášť zapůsobit. Rychlost by ovšem postrádat neměl a pro Pica by mohl představovat konkurenci. Pokud se mu podaří jej porazit, svou kariéru si může slušně nastartovat.
Marussia
Ruská stáj se po odstoupení HRT z šampionátu stala nejslabším článkem závodního pole. Malý tým, jenž hledá sponzory, kde může, musel ještě před začátkem sezóny vyměnit Luize Raziu za Julese Bianchiho kvůli neuskutečněné platbě Raziových sponzorů. Je tedy vcelku jasné, že stáj bojuje především s nákladností Formule 1 a zlepšení výkonů na trati tak pro ni bude velmi obtížné. V řadách zaměstnanců Marussie ale můžeme najít Pata Symondse, technického ředitele, který dokázal spolu s Renaultem získat mistrovské tituly. Zázraky se ovšem nedějí přes noc a cílem týmu bude 10. místo v Poháru konstruktérů.
Max Chilton
Mladík, jenž má za sebou podporu rodinné firmy, se po slušných výkonech v GP2 dostal do královské disciplíny. Na rozdíl od většiny svých kolegů ovšem nepředvedl nijak výjmečné výkony a tak se dá zařadit spíše do skupiny jezdců, kteří ve Formuli 1 stráví jeden ročník a jsou po té nahrazeni pilotem jiným. Formule 1 je ovšem jiná než cokoliv jiného a tak se třeba od Chiltona dočkáme nějakého překvapení.
Jules Bianchi
Jules byl minulý rok testovacím jezdcem Force Indie. Tento pilot má za sebou velmi slibný úvod kariéry a to byl také důvod, proč jej Ferrari vzalo do své akademie pro mladé talenty. Bianchi tak získal nemálo zkušeností jak díky testování s Ferrari, tak s Force Indií. Jedná se o velmi nadějného pilota, který by mohl v budoucnu jezdit za jeden z top týmů. Aby se tato předpověď stala skutečností, musí Bianchi předvést, že si tuto šanci zaslouží.