Strategickou bitvu v Japonsku vyhrál Vettel
Velká cena Japonska - závod
Sebastian Vettel díky odlišné strategii triumfoval ve Velké ceně Japonska. Mark Webber nedokázal vytěžit z pole position a musel se spokojit s druhým místem, které v závěru závodu vybojoval po těsném souboji s Romainem Grosjeanem. Čtvrté místo Fernanda Alonsa však korunovaci Vettela mistrem světa odkládá minimálně o dva týdny do Indie.
Grosjean předvedl fantastický start ze čtvrté pozice, když využil pomalého startu obou pilotů Red Bullu a posunul se do čela. Mezi red bully se snažil vklínit také Lewis Hamilton. Brit si však o přední křídlo Vettelova monopostu prořízl svou pravou zadní pneumatiku a s defektem musel zamířit k mechanikům.
Při kontaktu si Brit poškodil také podlahu svého vozu, která vedla k jeho následnému odstoupení v devátém kole.
V zadní části pole se v první zatáčce střetli Jules Bianchi a Giedo van der Garde, pro které to znamenalo konec závodu.
Grosjean v první polovině závodu dokázal za sebou držet dvojici red bullů. Tato trojice se pak vzdálila zbytku pole vedeného Nicem Rosbergem a piloty Ferrari Felipem Massou a Fernandem Alonsem.
Tato skupina však ztratila během prvních zastávek v boxech, kdy se před ně na čtvrtou pozici propracoval Daniel Ricciardo. Australan jako jeden z mála startoval na tvrdší směsi pneumatik a jeho první stint tak byl o poznání delší než stint soupeřů. Na opotřebovaných pneumatikách však za sebou držel rychlejší jezdce.
Byl to nakonec až Nico Hülkenberg, jenž se při prvních pit stopech dostal před jezdce Ferrari, který překonal Ricciarda. V tu chvíli však již měla vedoucí trojice náskok 27 sekund a bylo jasné, že to budou právě tito tři, kteří si to rozdají o vítězství.
Vettel, Grosjean a Webber proto mohli zvolit zcela rozdílné strategie. První dva jmenovaní se proto rozhodli natáhnout své úseky mezi zastávkami a u mechaniků přezout pneumatiky pouze dvakrát, zatímco Webber zvolil strategii tří zastávek v boxech.
V prostředním stintu přitom Vettel dokázal na trati vydržet na tvrdší sadě o šest kol déle než Grosjean. Pro závěrečný úsek tak měl mnohem čerstvější pneumatiky a rychle proto dokázal smazat Francouzův dvousekundový náskok.
Ve 40. kole Vettel v zatáčce Casio na Grosjeana zaútočil. Úspěšný ale nakonec byl až v nájezdu do první zatáčky.
O kolo později ke své závěrečné zastávce zamířil také Webber, díky čemuž se Vettel dostal do čela, kde se udržel až do cíle a dojel si pro své deváté vítězství v letošní sezóně. Navíc Vettel v letošní sezóně triumfoval už v pátém závodě po sobě.
O druhé místo však Grosjean s Webberem svedli ještě souboj, když se Webber sice za svého soupeře dotáhl, ale ani za pomoci systému DRS se mu jej předjet nepodařilo. Až v závěrečných kolech se v nájezdu do první zatáčky posunul Webber na druhou pozici, už však bylo pozdě na dohnání Vettela, který tohoto souboje využil a ještě navýšil svůj náskok na čele.
Více než třicet sekund za Grosjeanem dojel na čtvrté pozici Alonso, který si krásným předjížděcím manévrem po vnější stopě v první zatáčce poradil s Nicem Hülkenbergem. Před Hülkenberga se dostal také Kimi Räikkönen, který dojel pátý.
Své první body ve Formuli 1 si za sedmé místo z Japonska odváží Estéban Gutiérrez, který za sebou dokázal udržet Rosberga. Bodovanou desítku uzavřeli Jenson Button a Felipe Massa.
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas/Ztráta
|
1.
|
S.Vettel | Red Bull |
1:26:49.301
|
2.
|
M.Webber | Red Bull |
+ 7.129
|
3.
|
R.Grosjean | Lotus |
+ 9.910
|
4.
|
F.Alonso | Ferrari |
+ 45.605
|
5.
|
K.Räikkönen | Lotus |
+ 47.325
|
6.
|
N.Hülkenberg | Sauber |
+ 51.615
|
7.
|
E.Gutiérrez | Sauber |
+ 1:11.630
|
8.
|
N.Rosberg | Mercedes |
+ 1:12.023
|
9.
|
J.Button | McLaren |
+ 1:20.821
|
10.
|
F.Massa | Ferrari |
+ 1:29.263
|
11.
|
P.di Resta | Force India |
+ 1:38.572
|
12.
|
J.Vergne | Toro Rosso |
+ 1 kolo
|
13.
|
D.Ricciardo | Toro Rosso |
+ 1 kolo
|
14.
|
A.Sutil | Force India |
+ 1 kolo
|
15.
|
S.Pérez | McLaren |
+ 1 kolo
|
16.
|
P.Maldonado | Williams |
+ 1 kolo
|
17.
|
V.Bottas | Williams |
+ 1 kolo
|
18.
|
C.Pic | Caterham |
+ 1 kolo
|
19.
|
M.Chilton | Marussia |
+ 1 kolo
|
Neklasifikováni:
Jezdec | Tým | V kole | |
NC
|
L.Hamilton | Mercedes |
7
|
NC
|
G.van der Garde | Caterham |
0
|
NC
|
J.Bianchi | Marussia |
0
|
Nejrychlejší kolo závodu: Sebastian Vettel (Red Bull) - 1:48.574
Průběžné pořadí šampionátu jezdců po 15. závodě:
p.
|
Jezdec | Tým |
Body
|
1.
|
S.Vettel | Red Bull |
297
|
2.
|
F.Alonso | Ferrari |
207
|
3.
|
K.Räikkönen | Lotus |
177
|
4.
|
L.Hamilton | Mercedes |
161
|
5.
|
M.Webber | Red Bull |
148
|
6.
|
N.Rosberg | Mercedes |
126
|
7.
|
F.Massa | Ferrari |
90
|
8.
|
R.Grosjean | Lotus |
87
|
9.
|
J.Button | McLaren |
60
|
10.
|
N.Hülkenberg | Sauber |
39
|
11.
|
P.di Resta | Force India |
36
|
12.
|
A.Sutil | Force India |
26
|
13.
|
S.Pérez | McLaren |
23
|
14.
|
D.Ricciardo | Toro Rosso |
18
|
15.
|
J.Vergne | Toro Rosso |
13
|
16.
|
E.Gutiérrez | Sauber |
6
|
17.
|
P.Maldonado | Williams |
1
|
Průběžné pořadí šampionátu týmů po 15. závodě:
p.
|
Tým | Jezdci |
Body
|
1.
|
Red Bull | S.Vettel, M.Webber |
445
|
2.
|
Ferrari | F.Alonso, F.Massa |
297
|
3.
|
Mercedes | L.Hamilton, N.Rosberg |
287
|
4.
|
Lotus | K.Räikkönen, R.Grosjean |
264
|
5.
|
McLaren | J.Button, S.Pérez |
83
|
6.
|
Force India | P.di Resta, A,Sutil |
62
|
7.
|
Sauber | N.Hülkenberg, E.Gutiérrez |
45
|
8.
|
Toro Rosso | D.Ricciardo, J.Vergne |
31
|
9.
|
Williams | P.Maldonado, V.Bottas |
1
|