Grand magazín 23/2013 (7. – 20. listopadu)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Vedení série ADAC GT Masters naznačilo 12. listopadu drobné úpravy, které se budou týkat sportovních předpisů v příští sezóně. Jsou zaměřeny především na amatérské jezdce (bronzová kategorie), kteří mj. získají po prvním volném tréninku půl hodiny času navíc k seznámení s okruhem. Dalším zvýhodněním v celkové klasifikaci bude zdvojnásobení vybojovaných bodů pro ryze amatérské sestavy, body vybojované posádkou bronzového a stříbrného pilota budou násobeny koeficientem 1,5. Změny se dotknou i závaží dle složení posádek, známo je pouze čtvrtinové snížení původních 40 kilogramů u plně profesionálních posádek. Oznámena byla také změna v kalendáři, když dojde k vzájemné výměně temínů u dvou podniků tj. víkend na Lausitzringu proběhne již ve dnech 23. – 25. května a naopak Red Bull Ring bude posunut na 6. – 8. června.
Pořadatelé z SRO zveřejnili 15. listopadu zprávu o rozšíření spolupráce se společností Blancpain Watches. Spolu s přejmenováním FIA GT Series na Blancpain Sprint byl zveřejněn sedmidílný kalendář, jehož součástí bude opět závod na Slovensku (22. – 24. srpna). Úplný kalendář a další informace naleznete v článku Zde.
Výsledkový servis
International GT Open (8/8), Katalánie
70´´ závod
Jistý titul šampiona série nic nezměnil na tradičním scénáři s rychle ujíždějícím Monterminim na čele. Za něj se překvapivě dostal Perera (č. 91, GTS, PRO GT, Porsche), který se v páté zatáčce protáhl okolo Ramose (č. 4, SGT, V8 Racing, Corvette). Portugalec po chvíli po chybě před zatáčkou La Caixa opustil pomyslné stupně vítězů na úkor Petera (č. 11, SGT, Kessel, Ferrari), který jej delší dobu podroboval tlaku.
Přestože byl za Monterminim (č. 3, SGT, Vilorba, Ferrari) vůz slabší třídy, nedokázal se Ital odpoutávat o více jak vteřinu za kolo. Když došlo na výměny, ztratil nemálo času přejetím svého místa v boxech. Střídající Schirò po výjezdu chyboval, po ujetí tří kol po kontaktu s Pastorellim uvíznul v kačírku za úvodní dvojicí zatáček.
Smolný závod čekal na jednu z posádek týmu V8 Racing. Sijthoff (č. 7, SGT, Corvette) vystrčil v kontaktním souboji Mavlanov (č. 63, GTS, SMP, Ferrari). Střídající Longin po usednutí do vozu po chvíli vystoupil.
V čase zastávek se rovněž činili komisaři. Neplánovaný průjezd boxovou uličkou čekal na Kremera (č. 52, GTS, Kessel, Ferrari) za rychlost v boxech a Balfeho (č. 73, GTS, Balfe, Ferrari).
Prozatím bez trestu dopadl dopředu deroucí se Albuquerque (č. 88, GTS, WRT, Audi). Přestože byl portugalský jezdec o kolo zpět, vystrčil zkušeného Koxe (č. 74, GTS, Leipert, Lamborghini) do únikové zóny. Naštěstí pro holandského jezdce se po krátkem smýkání kačírkem dostal na asfalt, takže na kolizi doplatil propadem o čtyři místa z páté příčky.
Slibně rozjetý závod Seyffartha (č. 61, GTS, Seyffarth, Mercedes) ukončil nejprve průjezd kačírkem v okolí zatáčky Wurth. Posléze následovalo po zajetí do boxů odstoupení po závadě na zavěšení.
Delší trvání mělo trápení Maleeva (č. 64, GTS, SMP, Ferrari), který zahájil rychlý propad z druhé příčky na devátou.
Soulet (č. 13, GTS, GPR, Aston Martin) se snažil znesnadnit postup do celkového vedení klasifikace Bontempellimu (č. 51, GTS, Kessel, Ferrari). Podařilo se mu jej sice zdolat, Ital si dočasně vydobyl ztracenou pozici zpět.
Na čele ujížděl Peter (č. 11, SGT, Kessel, Ferrari), jemuž málem zkazilo radost zlomené zavěšení levého zadního kola. Naštěstí pro rakouského pilota se tak stalo v posledních zatáčkách okruhu, takže snaha předchozích 37 kol nepřišla vniveč.
Konečné výsledky v níže uvedené tabulce obsahují již úpravy dle řady rozhodnutí komisařů učiněných po závodě. Posádka Pastorelli/Ramos (původně 2./na 14.) byla potrestána přičtením 30 vteřin k výslednému času za incident se Schirem. Stejný trest obdržela sestava týmu SMP Mavlenov/Rosell (6./16.) za opakované zkracování dráhy. Celé kolo bylo přiděleno posádce Weerts/ Albuquerque (25./28.). Bez vlivu na pořadí zůstal jediný trest 20ti vteřin udělený posádce Plachutta/Lechner (23.) za nedodržení minimálního času v boxové uličce.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
P.Peter/M.Broniszewski | Kessel Rac. |
F
|
1:10:22.332
|
2.
|
GTS
|
A.Barba/M.Soulet | GPR AMR |
AM
|
+ 31.919
|
3.
|
GTS
|
M.Frezza/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
+ 37.201
|
4.
|
GTS
|
C.Campanico/R.Suzuki | Novadriver |
A
|
+ 39.656
|
5.
|
GTS
|
M.Beretta/M.Lyons | AF Corse |
F
|
+ 40.435
|
6.
|
GTS
|
F.Onidi/F.Salaquarda | AF Corse |
F
|
+ 42.227
|
7.
|
GTS
|
F.Hamprecht/P.Kox | Leipert |
L
|
+ 44.448
|
8.
|
GTS
|
D.Deverikos/I.Tutumlu | Autorlando |
P
|
+ 47.887
|
9.
|
GTS
|
G.Pantano/A.Parente | Bhai Tech |
Mc
|
+ 48.129
|
10.
|
GTS
|
L.Razia/C.Van der Drift | Bhai Tech |
Mc
|
+ 50.912
|
11.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa | AT Racing |
F
|
+ 52.961
|
12.
|
GTS
|
K.Ladygin/V.Maleev | SMP Racing |
F
|
+ 59.127
|
13.
|
GTS
|
J.Laursen/J.Magnussen | Kessel Rac. |
F
|
+ 59.634
|
14.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 1:00.371*
|
15.
|
GTS
|
L.Da Veiga/M.Giao | Novadriver |
A
|
+ 1:06.516
|
16.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 1:10.318*
|
17.
|
GTS
|
K.Cecon/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 1:24.447
|
18.
|
SGT
|
F.Pastorelli/J.Camp | V8 Racing |
C
|
+ 1:27.481
|
19.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/F.Leo | AF Corse |
F
|
+ 1:41.971
|
20.
|
GTS
|
M.Ricci/M.M.Traffort | Sofrev ASP |
F
|
+ 1:52.462
|
21.
|
GTS
|
J.Policand/G.Balthazard | Sofrev ASP |
F
|
+ 1 kolo
|
22.
|
SGT
|
R.Abresch/W.Nathan | V8 Racing |
C
|
+ 1 kolo
|
23.
|
GTS
|
M.Plachutta/W.Lechner | Lechner |
MB
|
+ 1 kolo*
|
24.
|
GTS
|
J.P.Fontes/M.Barbosa | Sports and You |
MB
|
+ 1 kolo
|
25.
|
GTS
|
S.Balfe/J.R.Swift | Balfe |
F
|
+ 1 kolo
|
26.
|
GTS
|
G.Guivert/G.Cabannes | Ruffier |
P
|
+ 1 kolo
|
27.
|
GTS
|
S.Earle/F.Kremer | Kessel Rac. |
F
|
+ 1 kolo
|
28.
|
GTS
|
Y.Weerts/F.Albuquerque | Team WRT |
A
|
+ 2 kola*
|
29.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 10 kol
|
30.
|
SGT
|
C.Vieira/M.De Castro | Drivex |
P
|
+ 11 kol
|
31.
|
GTS
|
P.Lafargue/P.Lafargue | Ruffier |
P
|
+ 12 kol
|
32.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 16 kol
|
33.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schiró | Vilorba Corse |
F
|
+ 18 kol
|
34.
|
SGT
|
D.Cameron/E.Collard | AF Corse |
F
|
+ 18 kol
|
35.
|
GTS
|
F.Perera/E.Dermont | PRO GT |
P
|
+ 21 kol
|
36.
|
GTS
|
R.Unzurrunzaga | Blue Jumeirah |
M
|
+ 33 kol
|
50´´ závod
Rozlučka s osmým ročníkem započala hromadnou nehodou na startu. Po jejím skončení nepokračovaly tři vozy, s ohledem na dění na startu byla i tak bilance přívětivá.
Na levé straně se Kox (č. 74, GTS, Leipert, Lamborghini) otřel bokem o Magnussenovo ferrari (č. 53, GTS, Kessel). Protože kontakt byl v zadní části, holanďanův vůz se stočil přídí do blízké bariéry. Dán se dostal ke zdi bokem, po nárazu zamířil napříč polem přes celou dráhu až k Giaovu uhýbajícímu audi (č. 80, GTS, Novadriver). I když při této neuvěřitelné pouti neutrpěl vážnější škody, musel po objetí kola zamířit na chvíli k mechanikům.
K další kolizi došlo na pravé straně, když v podobně vyhlížející potyčce narazil Tutumlu (č. 57, GTS, Autorlando, Porsche) do De Castra (č. 5, SGT, Drivex, Porsche). Oba vozy také zamířily na levou stranu. Pro silnější z zuffenhausenské legendy měla kolize poškození neslučitelné s dalším účinkováním v závodě, ale také s marnou snahou Španěla dovléci vůz k mechanikům. Tutumlu měl více štěstí a po návštěvě v boxech pokračoval v závodě.
Posledním nešťastníkem, který doplatil na postartovní kolizi byl Maleev (č. 64, GTS, SMP). Pilot ruského ferrari po nárazu do zkosené pravé bariéry putoval přes dráhu na její druhou stranu.
Na komentátorem předpokládané zastavení závodu nakonec nedošlo. Bezpečnostní vůz však za sebou vodil pole tři kola, čímž ukrojil pětinu času vyhrazeného pro závod.
Nový start proběhl bez problémů, závodilo se pouze tři kola. Nathan (č. 8, SGT, V8 Racing) nedokázal zkrotit svoji corvette v nájezdu do čtvrté zatáčky a zůstal stát proti směru jízdy. Přestože se okolo něj bez větších problémů jezdci protáhli, příliš vlevo jedoucí Swift (č. 73, GTS, Balfe, Ferrari) se stojícímu vozu nedokázal vyhnout. Zdemoloval pravý bok corvette a sám skončil s poničeným vozem v kačírku.
Příliš se nesvezl Leo (č. 54, GTS, AF Corse, Ferrari), který byl po zajetí do boxů odtlačen do garáže. O mnoho více se však nesvezli ani další piloti v první části, protože krátce po zajetí bezpečnostního vozu devátém kole nastal čas k výměnám jezdců.
Z kandidátů na titul ve třídě GTS jako první zajížděl z 25. místa Bontempelli (č. 51, GTS, Kessel, Ferrari), který byl navíc zatížen 15 vteřinami časového handicapu. Udržení prozatím vedoucí pozice v celkové klasifikaci již zbývalo na Frezzovi, který se po skončení výměn pohyboval na 25. příčce.
Jako druhý zajel ze sedmého místa Parente (č. 65, GTS, Bhai Tech, McLaren), který svěřil vůz do rukou Pantana (celkově třetí s osmi body ztráty). Na dráhu se vracel na 14. místě. Celkově druhý (s dvěma body ztráty) Suzuki opustil dráhu z 12. místa a předal vůz Campanicovi (č. 81, GTS, Novadriver, Audi). Portugalský pilot se vrátil 23. místě.
Delší zastávky soupeřů umožnily kolegovi původně třetího Mavlanova (č. 63, GTS, SMP, Ferrari) dostat po výměně do vedení Rosella. Ještě devět minut před koncem se Salaquardův kolega Onidi (č. 56, GTS, AF Corse, Ferrari) pohyboval před Pastorellim (č. 12, SGT, V8 Racing), Raziou (č. 66, GTS, Bhai Tech, McLaren) a Pantanem (č. 65, GTS, Bhai Tech, McLaren). Italskému jezdci se začala skýtat šance na titul navzdory dočasnému zdolání Campanica (č. 81, GTS, Novadriver, Audi) spěchajícím Frezzou.
Překonáním Onidiho v závěrečné technické pasáži mířil Pantano k osmi bodům za druhé místo ve třídě. Tím vyrovnal náskok Bontempelliho a díky většímu počtu vítězství (3:1) mohl slavit titul ve třídě GTS.
Senzační vítězství pro Campa dokázal po ujetí 24 kol vybojovat Pastorelli.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
SGT
|
F.Pastorelli/J.Camp | V8 Racing |
C
|
50:30.888
|
2.
|
GTS
|
P.Rosell/R.Mavlanov | SMP Racing |
F
|
+ 2.515
|
3.
|
GTS
|
G.Pantano/A.Parente | Bhai Tech |
Mc
|
+ 3.325
|
4.
|
GTS
|
F.Onidi/F.Salaquarda | AF Corse |
F
|
+ 3.972
|
5.
|
GTS
|
L.Razia/C.Van der Drift | Bhai Tech |
Mc
|
+ 4.446
|
6.
|
GTS
|
F.Perera/E.Dermont | PRO GT |
P
|
+ 4.751
|
7.
|
SGT
|
D.Cameron/E.Collard | AF Corse |
F
|
+ 12.647
|
8.
|
GTS
|
M.Beretta/M.Lyons | AF Corse |
F
|
+ 13.269
|
9.
|
GTS
|
M.Toril/J.Seyffarth | Seyffarth MS |
MB
|
+ 16.893
|
10.
|
GTS
|
A.Barba/M.Soulet | GPR AMR |
AM
|
+ 16.978
|
11.
|
SGT
|
A.Montermini/N.Schiró | Vilorba Corse |
F
|
+ 20.336
|
12.
|
GTS
|
J.Policand/G.Balthazard | Sofrev ASP |
F
|
+ 35.776
|
13.
|
SGT
|
M.Ramos/N.Pastorelli | V8 Racing |
C
|
+ 36.559
|
14.
|
GTS
|
M.Ricci/M.M.Traffort | Sofrev ASP |
F
|
+ 39.886
|
15.
|
GTS
|
D.Deverikos/I.Tutumlu | Autorlando |
P
|
+ 40.401
|
16.
|
GTS
|
K.Cecon/S.Costantini | Ombra |
F
|
+ 40.752
|
17.
|
GTS
|
C.Campanico/R.Suzuki | Novadriver |
A
|
+ 42.640
|
18.
|
GTS
|
M.Frezza/L.Bontempelli | Kessel Rac. |
F
|
+ 43.627
|
19.
|
GTS
|
J.Laursen/J.Magnussen | Kessel Rac. |
F
|
+ 50.436
|
20.
|
GTS
|
G.Guivert/G.Cabannes | Ruffier |
P
|
+ 51.016
|
21.
|
SGT
|
A.Talkanitsa sr./A.Talkanitsa | AT Racing |
F
|
+ 55.925
|
22.
|
GTS
|
Y.Weerts/F.Albuquerque | Team WRT |
A
|
+ 1:01.552
|
23.
|
GTS
|
P.Lafargue/P.Lafargue | Ruffier |
P
|
+ 1:05.355
|
24.
|
GTS
|
J.P.Fontes/M.Barbosa | Sports and You |
MB
|
+ 1:06.059
|
25.
|
GTS
|
S.Earle/F.Kremer | Kessel Rac. |
F
|
+ 1:13.092
|
26.
|
GTS
|
M.Plachutta/W.Lechner | Lechner |
MB
|
+ 1:13.575
|
27.
|
GTS
|
L.Da Veiga/M.Giao | Novadriver |
A
|
+ 1:46.575
|
28.
|
SGT
|
D.Sijthof/B.Longin | V8 Racing |
C
|
+ 5 kol
|
29.
|
SGT
|
P.Peter/M.Broniszewski | Kessel Rac. |
F
|
+ 10 kol
|
30.
|
GTS
|
C.Sdanewitsch/F.Leo | AF Corse |
F
|
+ 18 kol
|
31.
|
SGT
|
R.Abresch/W.Nathan | V8 Racing |
C
|
+ 19 kol
|
32.
|
GTS
|
S.Balfe/J.R.Swift | Balfe |
F
|
+ 19 kol
|
Očekávané události
22. – 24. listopadu - FIA GT Series (6/6), Baku
Poslední podnik na 4,38 kilometrů dlouhém městském okruhu bude přehlídkou především dvou desítek vozů pilotovaných profesionálními posádkami. Dvě z nich (Ortelli/Vanthoor - 101 bodů a Sandström/Stippler - 96) jsou v nejlepší pozici pro získaní titulu ve třídě. V boji o titul v kategorii smíšených posádek je na tom o něco lépe posádka Afanasiev/Simonsen (127 bodů) před Proczykem (108 bodů). Celkem se na start závodu postaví šest posádek v této třídě. Účast amatérů se omezí pouze na dvě posádky, z nichž dvojice Charouz/Šťovíček (110 bodů) má titul mj. díky slabší účasti zajištěn, stejně jako Sdanewitsch druhé místo (68 bodů).
Nejnovější verzi startovní listiny naleznete Zde.
Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde) anebo českého kanálu Sport 5. Od 1. září lze v dosahu vysílačů Cukrák a Praha-město je naladit stanici na 59 kanálu. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce, oba závody se stejně jako na Slovensku uskuteční v neděli.
Událost | Den | SRO | Sport 5 | Start |
Kvalifikační závod | Neděle | 6,30-8,00 | 6,35-8,00 |
6,40
|
Hlavní závod | Neděle | 9,15-11,15 | 9,50-12,10 |
9,55
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (4. října – 6. listopadu) naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, Sport 5, Formule