Návrat na americké ovály, začínáme v Daytoně.
Daytona International Speedway
Vítejte v nové sezóně NASCAR Sprint Cup. Rok 2014 přináší již 66. bitvu o nejcennější trofej severoamerického kontinentu. Začínat se jako vždy bude na floridské Daytoně a končit tamtéž, avšak na trati Homestead-Miami Speedway.
Nadcházející ročník se “představil” už během tzv. off-season. Kromě lednového testování v Daytoně, jsme měli tu čest se setkat i s nejednou změnou jezdeckého obsazení v tom kterém týmu. Vedení série si však na paškál vzalo i samotná pravidla. Zejména ty týkající se kvalifikace a, k nelibosti velkému počtu fanoušků, nového formátu bodování v samotném závěru Chase for the Cup.
Navzdory všem změnám bude mít letošní 36ti dílný příběh podobný nádech, jako v předchozích ročnících. Věčná otázka je totiž stále mezi námi: kdo zastaví Jimmieho Johnsona. Jezdec, s číslem 48 na svém voze, se letos bude snažit o svůj již sedmý titul. Netřeba připomínat, že by tak vyrovnal rekord v počtu trofejí získaných legendami Dalem Earnhardtem a Richardem Pettym. Každý ze tří jmenovaných mužů si své výsledky zasloužil ať už cesta za nimi byla jakákoliv. Nikdy nebude možno porovnat, který z nich měl cestu za tímto rekordem lehčí či obtížnější. Jisté je, že každý z nich se stal legendou.
Mužem číslo jedna letos bezesporu opět bude Jimmie Johnson. A to s velkým vykřičníkem. Od roku 2011 - kdy poprvé nevyhrál tiul! - se jeho statistická čísla, až na některé vyjímky, opět vrací do vyšších pater. Morálka nevzdávat rozdělanou a zdánlivě předem prohranou hru, je věc o které by celý tým mohl napsat učebnici. Jeho vzestupná tendence tedy úzce souvisí i s nadcházejícím rokem 2014. Nezapomeňme tedy, že pětinásobný šampión Jimmie Johnson, svůj titul následující rok neobhájil pouze jednou.
Otázka zní, kdo bude ten vyvolený, kterému se podaří pokořit nejen Jimmieho Johnsona, ale i nový bodovací systém. Mezi známá a stále silná jména patří Matt Kensteth, který minulý rok zažil první sezónu ve stáji Joea Gibbse a hned přinesl sedm vítězství.
Kevin Harvick, který loňské snažení zakončil na třetím místě, si zatím láme hlavu s nejasnou budoucností. Tedy ve smyslu nového týmu. Harvick po mnohaletém angažmá v Richard Childress Racing přestoupil k Tony Stewartovi - tedy Stewart Haas Racing. Mimojiné Gene Haas si brousí zoubky na tým v openwheelových F1, držme palce.
Nezapomeňme na Kyla Busche, Clinta Bowyera či Kurta Busche. Poslední jmenovaný se rovněž upsal do týmu Stewart-Haas Racing, společně s Danicou Patrick a Tony Stewartem, tak tento tým bude patřit mezi nejsilnější na trati (Harvick, Busch, Stewart) i v médiích (Patrick).
Z týmu Richard Childress Racing naopak odešel Jeff Burton, který se bude tu a tam věnovat vozům Michael Waltrip Racing. Jeho místo záhy zasedl Ryan Newman. Slušelo by se připomenout i konec působení Juana Pabla Montoya ve světě NASCAR. Chip Ganassi neváhal a smlouvu nabídnul Kylu Larsonovi, mladíček o kterém se mluvilo o jako velmi úspěšném už v předchozích letech - Larson byl ten, který minulý rok téměř vlétl mezi diváky na konci závodu Nationwide Series v Daytoně, pamatujete?
Montoya se vrací do IndyCar Series, do stáje Penske Racing, tedy jasný útok na Indy500. Roger Penske se stejně jako Gene Haas během letošní off-season dostal do “řečí” alá nový tým v F1.
Když nepočítáme několik dalších jezdeckých změn v týmech patřící do druhé poloviny startovního pole - přecijenom je tu ještě jeden důležitý “mezník”. Do nejvyšší soutěže NASCAR se totiž vrací startovní číslo 3. A nemohlo tomu být jinak, než že tento návrat je spojen s jakýmsi až čítankovým příběhem ze světa snů. Richard Childress toho času zaměstnával Dale Earnhardta, který právě číslo 3 natolik proslavil a ve kterém bohužel v roce 2001 tragicky havaroval. Číslo tři bylo uloženo k ledu až do chvíle kdy se na okruhy NASCAR podívali jistý Ty a Austin Dillon. Neboli vnuci Richarda Childresse. Oba mladíci mají za sebou čítankovou průpravu v postupovém žebříčku NASCAR. Tedy série K&N Series East/West, Camping World Truck Series, ARCA Series a Nationwide Series.
To co bylo původně nemyslitelné, se postupně stává realitou. V letošním závodě DAYTONA 500 opět uvidíme tolik populární číslo tři. Osedlá jej starší z bratrů Dillonových - Austin. Vzhledem k výsledkům z nižších soutěží se dá očekávat, že Dillon bude patřit mezi ty nejrychlejší - ovšem nezapomeňme, že tým Richarda Childresse nepatří mezi absolutní favority na zisk titulu - minulý rok však zazářil Kevin Harvick - nechme se tedy překvapit.
Jistých změn se dočkal i vlastní kalendář. Tedy pouze kosmetických. Závody na tratích Darlington Raceway a Kansas Speedway si vyměnily termíny. Jarní start na Texas Motor Speedway už nebude sobotní-noční, ale klasický nedělní-denní. Bohužel jsme se opět nedočkali poněkud odvážnějších změn - Sonoma a Watkins Glen nadále zůstávají jakožto jediné klasické tratě v závodním kalendáři. Nehýbalo se ani se závěrem sezóny a na své si nepřijdou ani milovníci nově příchozích okruhů.
O to radikalněji však zavládla ruka v pravidlech týkající se kvalifikace a bodového systému. Ačkoliv si někdo může myslet, že kvalifikace se na oválech nepočítá mezi nejdůležitější faktory na vítězství - zvláště, když se samotný závod pohybuje mezi třemi až čtyřmi hodinami - vedení NASCAR se přecijenom rozhodlo procedůru určení startovního roštu zatraktivnit.
Model kvalifikace je tedy následující.
Pro tratě delší jak 1.25 míle platí: po dobu 25 minut se na trať vydají všechny týmy. Dvacetčtyři nejrychlejších pak postoupí do další 10ti minutové části. O vlastní pole-position se pak v následujících pěti minutách popere 12ti členná skupina.
Na tratích, které jsou kratší jak 1.25 míle platí, že první segment bude mít trvání 30 minut. Z celého jezdeckého pole následně postoupí prvních 12 do posledního deseti-minutového klání o pole-position. Na tratích v Sonomě a Watkins Glen se bude aplikovat podobný systém. Skupina všech jezdců se však rozprostře na trati po pěti-sekundových intervalech.
Nová kvalifikace se - jak jinak - netýká závodu Daytona 500 a MudSummer Classic na prašném oválu Eldora Speedway, kde minulý rok úspěšně debutovali jezdci Camping World Truck Series. Nové pravidlo bude pak aplikováno ve všech závodech tří narodních sérií.
Největší a velmi diskutovaná změna se týká samotného Chase for the Cup. Do posledních deseti závodů se probojuje hned 16 jezdců. Prvních patnáct pozic je určeno pro jezdce, kteří dokaží v základní části sezóny vyhrát alespoň jeden, v lepším případě co nejvíce závodů. Poslední šestnáctá příčka pak čeká na aktuálního lídra průběžného pořadí, který si vítězství ještě nestihnul zajistit. Pokud se za prvních 26 závodů roku na Victory Lane dostane menší počet jezdců než patnáct, zbylá místa pak zaplní ti, kteří se kvalifikují skrze nasbírané body. Bonus tří bodů za vítězství zůstává.
Hlavní změna přichází po startu Chase for the Cup. První čast, tedy tři závody (Chicago, Loudon, Dover), se jmenuje Challenger Round - ze skupiny 16ti jezdců se do dalšího klání kvalifikuje pouze 12. Následuje další část zvaná Contender Round (Kansas, Charlotte, Talladega) a Eliminator Round (Martinsville, Fort Worth, Phoenix) se stejnými pravidly. Po každých třech závodech se finálová šestnáctka zmenší o čtyři zúčastněné.
Poslední závod, který se jede na trati Miami-Homestead Speedway tedy letos uvidí poslední čtyři, kteří se skrze nový bodový systém probojovali do samotného finále a poperou se tak o titul NASCAR Sprint Cup 2014.
Pro závody NASCAR jde o nový systém. Dalo by se říci, že až čas ukáže zdali to byl či nebyl dobrý nápad. Nová verze Chase for the Cup si zatím spíše našla své odpůrce. Přecijenom, nuceně vytvořené drama pro televizního diváka se stále více odklání od původní podstaty existence motorsportu jako takového. Jiná doba však přináší nové zkušenosti. Ať už série NASCAR kopíruje požadavky TV společností či F1 (kvalifikace) anebo NHRA (nový bodový systém), pravda je taková, že jde stále o nejdelší a nejnáročnější orkuhovou sérii světa a my bychom utoho neměli chybět.
I kdyby jste na “nový” NASCAR zanevřeli - je tu stále Talladega, Daytona, Bristol, Watkins Glen, Eldora, Elkhart Lake … a americký způsob závodění. Nezapomeňte, začíná se tento víkend.