Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Kalifornské drama, comeback a zvrat

Kalifornské drama, comeback a zvrat

Auto Club Speedway

Návrat na SuperSpeedway ovály znamenal i návrat do daleké Kalifornie na Auto Club Speedway. Trať měřící dvě míle, kdysi dávno patřící Rogeru Penskemu, se nachází nedaleko míst zvaných Riverside či Ontario - pro fanouška NASCAR připomínající zašlé časy slavných legend.

Letošní závod ve Fontáně byl v pořadí pátým startem sezóny 2014. V předchozích čtyřech závodech jsme na Victory Lane mohli vidět čtyři různé tváře - tváře které určitě uvidíme v letošním Chase for the Cup. Závod v Kalifornii tak mohl poodhalit podobiznu dalšího šťastlivce, či naopak podpořit formu již vítězného jezdce.

Hledáčky kamer a zraky přihlížejících si jako vždy všímaly Dale Earnhardta Jr., který se letos může pochlubit průměrným dojezdem 8.2 - zatím nejlépe ve své kariéře. Před startem se hodně mluvilo i o týmu Stewart Haas Racing, který co se jmen týče zní velice silně. Avšak výsledkově prozatím pokulhává. Auto Club Speedway, ale v minulosti přálo domácím jezdcům. Zejména pak panu Johnsnovi, který zde dokázal už vyhrát v pěti případech.

Na rozdíl od předchozích víkendů, počasí tentokrát přineslo sluníčko a vše mohlo začít na věrohodně pogumované trati. Během sobotního odpoledne se představili týmy Nationwide Series. Závod jistě stojí za zmínku. Neskutečnou bitvu v posledních kolech předvedli pánové Kyle Busch a nováček soutěže Kyle Larson ve službách Chipa Ganassiho. Chybět nesměl ani Joey Logano, Kevin Harvick či stálice soutěže - Elliottt Sadler. Vítězný nakonec byl Kyle Larson, pro kterého to byl první vavřín ve druhé lize NASCAR. Pokud chcete vidět celý závod, či přeskočit na finiš, doporučujeme NASCAR CZ na tmavě modré sociální síti.




Nedělní odpoledne pak jako vždy patřilo hvězdám Sprint Cupu. Kvalifikaci vyhrál Matt Kenseth a v první řadě jej letos tradičně doplnil jeden vůz týmu Penske Racing - tentokrát to byl Brad Keselowski, neboli čtvrtý front-row start letošní sezóny. I proto se Keselowski možná usadil po čtyřech startech na první příčce průběžného pořadí.

Nedělní drama však začalo už během předchozích tréninků. Problémy s pneumatikami a následný náraz do zdi mírně rozhodil Joey Logana či Martina Truexe Jr. Nebylo by o čem psát, kdyby se záležitost praskajících pneumatik posléze neinfiltrovala i do 400mílového závodu.

Těsně před startem vyšla na jevo další, né úplně dobrá zpráva. Ze startovního roštu totiž zmizel Denny Hamlin. Ten si stěžoval na bolest hlavy a očí. Záhy vyšlo najevo, že se Denny potýká se zánětem tzv. vedlejších dutit dýchacích cest. Do vozu s číslem 11 rázem naskočil Sam Hornish Jr. Ostřílený mazák, který s vozem Indycar vyhrál ve Fontáně v letech 2002 a 2003.

Závod se v plném tempu dostal do 20 kola, když přišel první náznak toho, o čem že to dnešní závod bude. S prasklou pneumatikou se jako první popral Kevin Harvick, který jak už bylo řečeno, si letos s dobrými vásledky netyká. Kromě vítězství ve Phoenixu se Harvick letos nevyšplhal lépe než na 13. místo v Daytoně. (41.Las Vegas, 39.Bristol).

Další žlutá fáze přišla na řadu v 44. kole, kdy se do stejných problémů dostal Dale Earnhardt Jr. S pneumatikami nakonec měli problémy i Carl Edwards, Tony Stewart či Clint Bowyer. Během jednoho přerušení se do rychlostní pasti na pit-lane chytil Jeff Gordon. Všichni jmenovaní měli sice problémy, ale rovněž zaznamenaly velký comeback. Jelikož se vše odehrálo v první polovině závodu, k dispozici bylo stále dost času na to, jednotlivé “přehmaty” vymazat ze statistik. Po stém kole se Gordon, Earnhardt i Harvick vrátili do TOP10.




V popředí se po celou dobu závodu držel Jimmie Johnson, Kyle Busch anebo také Brian Vickers, který se před závodem pochlubil, že v kostech cítí velký úspěch. Lídr průběžného pořadí, Brad Keselowski, se postupně propadl do první poloviny druhé desítky. Naopak vítěz sobotního klání Nationwide Series, Kyle Larson, překvapoval svojí rychlostí i během nedělního odpoledne.

Na prvním místě se vystřídalo celkem 15 jezdců, kteří se ve vedení vyměnili v 35 případech - tedy nejvíce v celé historii NASCAR na trati nedaleko Los Angeles. Žutou vlajkou se díky praskající černé hmotě nakonec mávalo devětkrát, stejný počet jako minulý rok. Zeleného pit-stopu se přihlížející dočkali pouze jednou. Drama v podobě ubývajícího paliva se tentokrát nekonalo.

V poslední čtvrtině závodu bylo jasné jak jsou karty rozdány. Kyle Busch by rád žlutou vlajku každých deset kol. Jeho rychlost byla maximální zejména po restartech, posléze se Busch pravidělne propadal směrem vzad. Naopak žádné přerušení by rád Jeff Gordon, který restarty nemiluje a rychlost naopak nachází během delší zelené fáze. Nic z toho však nikterak neznervózňovalo Jimmieho Johnsona, který se naopak svým spoupeřům pravidelně vzdaloval.

Smolařem dne byl opět Kevin Harvick. Ten se dočkal další prasklé pneumatiky. Jeho špatné výsledky se rozrostly o další zářez. 36. pozice v cíly znamenala propad na 25. příčku v průběžném pořadí. Harvick na své chvíle zatím musí počkat.

Další restart se konal v 174. kole. První místo patřilo opět Jimmie Johnsnovi. Za ním pak Jeff Gordon,Matt Kenseth, Clint Bowyer nebo také Kurt Busch, který hledá vítězství posledních 82 závodů. Po mávnutí zelenou vlajkou následoval stejný scénář. Johnson ujel svým soupeřům. Gordon vybojoval druhé místo a za ním pak někdy i čtyřřad si to o další příčky rozdávali všichni ostatní.




Závod se dostal do momentu, kdy do konce zbývalo 15 kol. Johnson, ke kterému se stejně jako v předchozím dění postupně vracel Jeff Gordon, najednou nabral druhý dech. Náskok z původních 0,5 sekundy se postupně rozrostl na 1,8. Menší příslib dalšího přerušení předvedl Sam Hornish Jr., který vydělal několik pozic během posledního restartu. V první zatáčce se do něj opřel Paul Menard. Hornish Jr. následně vystřihnul čítankový safe - jelo se dál.

Zatímco o třetí místo bojoval Kurt Busch s Clintem Bowyerem a o sedmé pak Kyle Busch s Brianem Vickersem, zdálo se že je rozhodnuto. Ale nebylo.

Prasklá pneumatika si totiž našla i tým s číslem 48, neboli lídra závodu. Pár kol před koncem se Johnson musel poroučet z dráhy a vedení tak přenechal Jeffu Gordonovi. Drama, ale nebylo u konce. Gordon se skrze vysílačku nechal slyšet, že i on cíti jakési vibrace. Sedm kol před koncem začal závod s odcházející pneumatikou a velmi rychlým Kylem Buschem. Ten se dostal na druhé místo po krátkém boji s Clintem Bowyerem.

Ačkoliv se rozdíl mezi prvním Gordonem a druhým Buschem neustále smrskával, naděje že se něco změní nebyla až tak velká. Tedy do chvíle než začaly úřadovat pneumatiky i na jiných vozech. Marco Ambrose rozmetal černou hmotu na protilehlé rovince. Clint Bowyer se dokonce dostal do smyku - žlutá vlajka byla opět ve vzduchu.

Stav, který Jeff Gordon nemiluje a naopak Kyle Busch si nemůže vynachválit.

Tři kola před koncem se za pomalé jízdy, k údivu všech, jezdci odebrali na pitlane. Začala hra dvě versus čtyři pneumatiky. Kurt Busch, Tony Stewart a Paul Menard vsadili na dvě pneumatiky. Na trati však zůstal Landon Cassill a zhostil se tak vedení.

Restart znamenal nepřehlednou situaci. Do předu se tlačili bez vyjímky všichni. Vyhrát mohl stále kdokoliv. Cassill se bohužel záhy ztratil v pozadí. Naopak Stewart a starší Busch viděli jasně bílou čáru za vítězstvím. Následující dvě kola však nejlepé vyšla Kylu Buschovi. Ten si výlet na Victory Lane vyměnil z předchozího dne s Kylem Larsonem, který dojel velmi těsně na druhém místě.




Kyle Busch si v Kalifornii dojel pro své 29. vítězství kariéry a zároveň poposkočil o sedm příček v průběžném pořadí. Celkovému pořadí nyní velí Carl Edwards, který navzdory smyku dojel na 10. místě. S jednobodovou ztrátou se na druhém místě ocitnul Dale Earnhardt Jr., další bod pak na místě třetím ztráci Jeff Gordon. Brad Keselowski si Fontánu do rámečku nedá. 26. místo v cíly a průměrný dojezd 23,3 bude chtít šampión z roku 2012 rychle zapomenout.

Další díl letošního seriálu je naplánován na nejkratší trati závodního kalendáře. Martinsville Speedway.

VÝSLEDKY ZÁVODU
POŘADÍ PO PĚTI ZÁVODECH