Tasmánská show na nejkratší trati kalendáře.
Symmons Plains Raceway
Letošní druhý podnik austrálských V8 Supercars byl naplánován na nejkratším okruhu sezóny 2014 - Symmons Plains Raceway. Trať měřící 2,41km se nachází na pověstném ostrově Tasmania, necelých 600km vzdušnou čarou jižně od Melbourne. Závodiště Symmons Plains Raceway bylo slavnostně otevřeno v roce 1960 a jezdci cestovních vozů si zde dali dostaveníčko poprvé v roce 1969.
Minulý rok zde zvítězil Jason Bright a zejména pak Fabian Coulhard, pro kterého je to výkonostně nejlepší trať jeho V8 kariéry. Během víkendu jsme se opět mohli těšit na tři závody - tradičně dva kratší (100km) během sobotního odpoledne, v neděli pak závod na 200km. Do druhého víkendu vstupoval jakožto lídr průběžného pořadí Craig Lowndes. Po úvodním podniku v Adelaide si vykroužeil 52.bodový náskok na druhého Fabiana Coultharda. Třetí byl Shane Van Gisbergen, který ztrácel 61 bodů. Start nedaleko města Launceston byl pro Jamieho Whincupu také prvním za posledních devět let, kdy se po prvním závodním víkendu sezóny nenaházel na prvním či druhém místě průběžného pořadí.
První kvalifikaci vyhrál už jmenovaný Jamie Whincup, který tímto dává na jevo, že s obhajobou a útokem na rekordní šestý titul to myslí opravdu vážně. Vedle Whincupu se do první řady prvního závodu postavil jeho týmový kolega, Craig Lowndes. Velké překvapení pak zařídil veterán Russell Ingall, který si zajistil třetí příčku.
Hned po startu vyšlo také najevo, jaká místa na trati budou označena červenou barvou. Zatáčky číslo jedna a čtyři byly co se předjížděcí taktiky jasným bodem na trati. Start se bez velkého překvapení povedl Whincupovi a Lowndesovi, zmiňovaný veterán Ingall bohužel trošku zaspal a v násedujícíh metrech se před něj dostal James Courtney a David Reynolds. Za Ingallem pak pokračoval Winterbottom, VanGisbergen či Scott McLaughlin. Ten si před závodem stěžoval na problémy s řízením.
Ačkoliv první závod měřil jen 100km o vzrušení nebylo nouze. O několik horkých chvil se postaral Rick Kelly. Ve čtvrté a nejostřejší zatáčce okruhu byl příliš široký - při návratu do ideální stopy natlačil Jacka Perkinse do Todda Kellyho - týmový i rodinný spoluhráč. Rick Kelly se mimo trať dostal o několik kol později a následovala žlutá fáze neboli safety car. Mávnutí zelenou vlajkou pak odstartoval neúprostný boj mezi Lowndesem a Whincupem. Šestá zatáčka znamenala pro prvního jmenovaného konec nadějí na vítězství - Whincup Lowndese vystčil mimo trať.
Whincup si nakonec dojel pro své druhé vítězství sezóny, penalizace za nešetrný manévr na týmového kolegu se však táhla ovzduším. Navrátivší se Lowndes následně předvedl nádhernou bitvu s Fabianem Coutlhardem - o osmé místo. Druhý dojel James Courtney a třetí pak Mark Winterbottom. Russell Ingall se do cíle dostal na čtvrtém místě.
Druhý start sobotního dne vyšel opět nejlépe Jamiemu Whincupovi. Ten se původně měl o prvenství v první zatáčce prát se svým týmovým kolegou - Craig Lowndes však byl na startovním roštu odsunut na samotný chvost. Přečin v podobě nepovolené pásky v útrobách V8 Holden Commodore znamenal penalizaci na startu druhého závodu.
Po startu se opět začaly dít věci. Čtvrtou zatáčku tentokrát minul Will Davison. Ten sice dokázal svůj Mercedes zastavit před písečnou pastí, následně se do ní v rámci otočného manévru nešťastně dostal. Ve sluchátkách zazněl důvod - zaseknutá noha mezi plynovým a brzdovým pedálem. Ve stejný moment a na stejném místě se do problémů dostal i Robert Dahlgren a James Courtney.
Během restartu si průjezd boxovou uličkou vysloužil Todd Kelly a Russell Ingall. Po fiasku v Adelaide, kde bylo poprvé aplikováno pravidlo double-restartů se jezdci dočkali nových tabulí u tratě. Velké AZ, neboli acceleration zone však pro Kellyho a Russella moc velký význam nemělo.
Zlobivec a zároveň smolař, Rick Kelly, se dočkal dalšího výletu mimo trať. Kelly vyletěl z dráhy poté, co jej ze zadu orazítkoval Chaz Mostert. Safety Car vyjel na trať. Mezitím se na deváté místo dokázal prokličkovat Craig Lowndes. Restart opět nádherně vyšel Jamiemu Whincupovi, který i za pomoci pomalejšího Davida Walla, udržel své soupeře za zadním nárazníkem. Naopak čítankově parádní bitvu předvedl Craig Lowndes a Scott McLaughlin. Druhý závod na Symmons Plains, neboli pátý závod sezóny vyhrál Jamie Whincup. Druhý dojel Mark Winterbottom a třetí Fabian Coulthard.
Nedělní odpoledne se neslo ve znamení třetího startu - tentokrát na 200km. Do třetice si první řadu na startu zatkli pro sebe Whincup a Lowndes. Stejně jako v Adelaide i zde platilo pravidlo povinně natankovaných 120litrů paliva. S teorií jedné zastávky v boxech si pohrával ne jeden tým. Okno jednotlivých pit-stopů vycházelo na 51-53 kolo. Otázka tedy opět byla, zdali udržet pozici na trati, či vyrazit do boxů dříve a zahájit tak stíhací jízdu na čerstvých pneumatikách.
Druhou taktiku zvolil právě vítěz kvalifikace Jamie Whincpu, který do boxů zajel už ve druhém kole. Mezitím se vedení zhostil Craig Lowndes. Za ním pak vřela bitva v podání pánů Davison, McLaughlin, Courntey či VanGisbergen. Davison se mimojiné v minulosti svezl i ve voze F1, v rámci testování týmu Minardi - v roce 2004 v Misanu, společně s “indykáristou” Willem Powerem.
Po pěti kolech, kdy se situace mírně uklidnitla bylo pořadí Lowndes, McLaughlin a Davison. Pořadí na trati se v průběhu závodu díky odlišným boxovým zastávkám notně zamotalo. V 17. kole se k mechanikům vydal i lídr Craig Lowndes. Při výjezdu se dokonce dostal mimo trať. Vůbec výjezd z boxů byl tentokrát velmi dramatický. Whincup a McLaughlin si to rozdávali následující tři kola. Fantastický boj byl utnut Whincupem, který dokázal po několika kolech uhájit svojí, pozor 13. příčku. Na místě devátém se mezitím vozil virtuální lídr závodu Craig Lowndes.
V momentě kdy se boxové zastávky dostaly do svého konce, začal ovše na novo. Ve 44.kole zajel k mechanikům Scott McLaughlin. Lowndes se dostal na první místo a vyjel si bezmála desetisekundový náskok. Druhý kroužil Whincup, třetí Courtney - a právě Courntey vyděsil McLaughlina, který se o něj při výjezdu z boxové uličky mírně otřel. Lowndes se pro nová kola stavil v 47. kole.
I když se diváci dočkali několika kontaktů a výletů mimo trať, safety car se stále nekonal. Z této situace těžil zejména Lowndes, který si neustále udržoval osmisekundový náskok. Mezi prvním Lowndesem a druhým Whincupem se nacházelo několik pomalejších vozů. Naopak za Whincupem se bojovalo o každý mm tratě.
V 55. kole se mimo trať dostal loňský šampión Dunlop V8 Supercar Series, Dale Wood. Lowndes začal mírně ztrácet. Nejrychlejší časy zaznamenával Fabian Coulthard, který na sedmém místě marně vzpomínal na své úspěchy z Tasmánského ostrova. Coulthard se nakonec probojval na pátou příčku - poté co Van Gisbergen zezadu narazil do McLaughlina, se Coulthardovi takříkajích otevřely dveře. Svojí rychlost následně využil i k přiblížení se ke čtvrtému Willu Davisonovi. Ten se naopak snažil zařídit pro vozy Mercedes první podium. Coulthard, ale rozhodl jinak. Boj o čtvrté místo byl bojem hodícím se za rámeček.
Jako první cílem projel Craig Lowndes, pro kterého to bylo druhé vítězství roku 2014. Po dvou sobotních výhrách Jamieho Whincupu se tak Lowndes vrátil zpět do čela průběžného pořadí. Na druhém a třetí místě se do cíle dostali Jamie Whincup a James Courntey. Čtvrtou příčku uhájil Will Davison. pátý dojel Fabian Coulhard.
Závod na trati Symmons Plains sice nebyl protkán mačkáním plechů, i tak jezdci předvedli perfektní závodní víkend. Dobrá zpráva je i to, že další představení je naplánováno na tento víkend - pojede se na trati Winton Motor Raceway, tedy návrat na austrálskou půdu.
VÝSLEDKY a POŘADÍ