Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jubilejní 40. velká cena v ulicích Long Beach

Jubilejní 40. velká cena v ulicích Long Beach

Toyota Grand Prix of Long Beach – před závodem

Tuto neděli pozdě večer našeho času pokračuje druhým závodem letošní sezóna Verizon IndyCar Series. Po závodě v ulicích floridského St. Petersburgu se celý kolotoč IndyCar přesunul na druhé pobřeží Spojených států k tradičnímu závodu v kalifornském Long Beach. Město spadající do aglomerace Los Angeles hostí tento rok již čtyřicátou velkou cenu. Postupně se závod objevil v kalendářích Formule 5000, Formule 1, CART PPG IndyCar World Series, Champ Cars a IndyCar

S nápadem pořádat závod v Long Beach přišel majitel cestovní agentury Chris Pook. Pokud máte pocit, že jste jeho jméno v nedávné době někde slyšeli, není to pocit mylný. Ačkoliv se Pook pořádání závodu v 90. letech vzdal, když společnost Grand Prix Association of Long Beach prodal, spojil se s ním vloni Bernie Ecclestone, aby právo závod pořádat po GPALB převzal a znovu do Kalifornie přivedl Formuli 1. Nicméně podle nejnovějších zpráv to vypadá, že minimálně další tři roky se IndyCar o svůj druhý nejdůležitější závod sezóny nemusí bát.

Pook v roce 1975 přivedl do Long Beach americký šampionát Formule 5000, ale s mnoha zajímavými jmény na startovní listině – Danny Ongais, Gordon Johncock, Tom Pryce, Jody Scheckter, Al Unser či Mario Andretti. Z vítězství se ale radoval Brit Brian Redman ve voze patřícím týmu Carla Haase.

Napřesrok ulovil Pook mnohem větší rybu – Formuli 1. Na startu znovu nechyběl Mario Andretti, ale z vítězství se radoval Clay Regazzoni. Nicméně Andrettiho vítězství v následujícím ročníku zajistilo závodu ekonomickou prosperitu, protože domácí miláček v příštích ročnících táhl na tribuny diváky. Jeho odchod do CART a především stále vyšší poplatek za pořádání závodu vedly k tomu, že Pook v roce 1984 zariskoval a Formuli 1 nahradil americkou sérií CART. Ačkoliv přišel o 20 % diváků, po finanční stránce byl závod úspěšný. Po závodní stránce byl úspěšný pro Andrettiho, v Long Beach startujícího už ve třetím šampionátu. Jako první jezdec dokázal v Long Beach zvítězit dvakrát.

Vývoj okruhu v letech 1975 až 1999.

Speciálním místo má Long Beach i v kariéře Michaela Andrettiho. V roce 1986 právě tady získal svoje první vítězství v CART a v roce 2002 zde získal své 42. a zároveň poslední vítězství. Žádný jiný jezdec pod hlavičkou CART nezvítězil vícekrát.

Stejně jako Andretti se z prvního vítězství v kariéře v CART radoval v Long Beach také Juan Pablo Montoya (v roce 1999). Právě v Kalifornii odstartoval svojí cestu za titulem hned v první sezóně v Americe. Poprvé v Long Beach triumfoval také Kanaďan Paul Tracy, který se mimochodem v neděli poprvé představí jako spolukomentátor stanice NBC Sports Network.

Na jezdce čeká 1,968 míle dlouhý okruh s 11 zatáčkami, na této konfiguraci se závodí od roku 2000, která původní trať F1 nepřipomíná ani vzdáleně. Ostatně během 40 let závodění se konfigurace trati změnila sedmkrát. A vzhledem k její délce, pokud by se Formuli 1 podařilo z Long Beach IndyCar vystrnadit, změnila by se i poosmé.

Kolo v Long Beach s Grahamem Rahalem:

Ze současných jezdců se kromě Montoyi z vítězství v Long Beach radovali Castroneves (2000), Bourdais (2005, 2006 a 2007), Power (2008 a 2012), Hunter-Reay (2010), Conway (2011) a Sató (2013). Oproti St. Petersburgu se startovní pole rozroste o jeden vůz, protože tým Bobbyho Rahala nasadí vedle Grahama Rahala také Oriola Serviu. Původně pouze pro St. Petersburg oznámený Carlos Huertas (Dale Coyne Racing) pojede také v Long Beach.

Závěrem si ještě poodhalme změny ve zbarvení vozů: Castroneves tento víkend řídí modrobílý vůz AAA. Briscoe z modrobílého přesedlal do červeného vozu sponzorovaného společností TNT, jen boky křídel nesou bílou barvu a vůz se zbarvením velmi podobá Dixonovu. Nové bílozelené zbarvení propagující elektronické cigarety Mistic představí Sebastien Bourdais. Bez floridských sponzorů (a s nimi spojené oranžové barvy na voze) se pouze v černobílých barvách spojených se společností Hartman Oil, patřící jednomu z majitelů stáje, představí Josef Newgarden. A ačkoliv závodí za různé týmy, mají tento víkend Jack Hawksworth a Simon Pagenaud stejného sponzora, společnost Charter Communications.

Streets of Long Beach:
Délka trati: 1,968 mil
Délka závodu: 85 kol, 167,25 mil
Loňský vítěz: Takuma Sató (A.J.Foyt Enterprises)
Loňské pole position: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing) – 1:07.2379
Rekord okruhu: Justin Wilson (Newman/Haas/Lanigan Racing, CART) – 1:06.902

Časový harmonogram (SELČ):
Pátek 11. 4.
19:00 – 19:45 – 1. trénink
23:00 – 23:45 – 2. trénink
Sobota 12. 4.
19:00 – 19:45 – 1. trénink
22:15 – 23:25 – Kvalifikace
Neděle 13. 4.
18:00 – 18:30 – warm up
22:45 – Start závodu Toyota Grand Prix of Long Beach