Konec čekání a další rekord - V8 opět bez nudy
Barbagallo Raceway
Austrálská série cestovních vozů, V8 Supercars, pokračuje tento týden na nejzápadněji postavené trati závodního kalendáře. Okruh Barbagallo Raceway leží necelých 50km severně od nějvětšího města Západní Austrálie - Perth. Celková délka dráhy měřící 2,42km, je protkána celkem sedmi zatáčkami. Jako poznávací znamení Barbagallo Raceway pak jistě poslouží i převýšení číhající na jezdce mezi pátou a sedmou zatáčkou.
Zastávka v Perthu je letošní pátou v dosavadním dění sezóny 2014. Jde zároveň o návrat k tzv. Super Sprint víkendu skládající se ze tří závodů. Na jezdce tedy čekaly dva 100km závody a jeden 200km, který je tradičně naplánován na nedělní odpoledne. Na západ Austrálie se jakožto vedoucí muž průběžného pořadí vydal Mark Winterbottom. Ačkoliv se tato stálice V8 Supercars řadí, mezi každoroční pokukovatele na zisk titulu, věřtě něvěřte, Mark se na první místo v tabulce dostal po dlouhých šesti letech - 2008 Winton Raceway.
Během prvních tréninků byl nejrychlejší Fabian Coulthard, který letos vyhrál sedmý start - na Winton Raceway. Chleba se opět začal lámat až během kvalifikací na 14. a 15. závod sezóny. První pole-position dne vyhrál Scott McLaughlin s vozem Volvo. V první řadě jej doplnil Craig Lowndes. Za nimi pak možná polepšený Russell Ingall a již zmiňovaný Fabian Coulthard. Mark Winterbottom stačil na 8. příčku. Hvězda minulých let, Jamie Whincup, byl bohužel až 11.
Ještě před startem prvního 100km závodu, bylo jasné, že půjde o letošní malou premiéru. Trať Barbagallo je totiž známá i tím, že takříkajíc pojídá pneumatiky. Letos jsme tedy byli poprvé svědky pit-stopů i během sobotních závodů. Start do prvních 100km neboli 42kol, vyšlo nejlépe Craigu Lowndesovi. Ačkoliv on i vítěz kvalifkace Scott McLaughlin malinko postrádali rychlost, Lowndes si vedení v prvních metrech utrhl pro sebe. Naopak velmi rychlý byl Russell Ingall. Bohužel však nenašel cestu před pomalejšího Scotta. Ingall se bok po boku pral s McLaughlinem, Coulthardem a Lee Holdsworthem. Strhující podívaná vydžela první dvě kola.
Po pěti kolech se na první místě vozil Craig Lowndes. Russell Ingall nakonec dokázal vystoupat na druhou příčku - jeho radost však neměla dlouhého trvání. Následující kola byla pro Russella ztrátová. Postupně se před něj dostalo šest soupeřů. Druhý byl Scott McLaughlin, který tak zahájil stíhací jízdu na vedoucího Lowndese. Třetí kroužil Lee Holdsworth. Za ním pak Fabian Coulthard, Will Davison, Chaz Mostert a Mark Winterbottom.
Trápení Russella Ingalla bylo utnuto na konci 19. kola, kdy se tento veterán podíval na boxovou komunikaci. Sebou strhl i pár dalších jezdců. Pit-stopy vedoucích jezdců přišly na řadu po 21. kole. Výkony mechaniků nejlépe dopadly pro Scotta McLaughlina, který si uhájil vedoucí pozici před Craigem Lowndesem. Ten bohužel přišel o druhé místo ještě před zastávkou v boxech. Před něj se dostal Lee Holdsworth. Na trati nejdélu zůstalo duo Shane Van Gisbergen a Jack Perkins. Jejich snažení a hlavně náskok se postupně smrskával. Přecijenom rozdíl staré versus nové pneumatiky byl hodně znát.
Ačkoliv Scott mírně ztratil, jeho pozice lídra byla prozatím neotřesitelná. Fabian Coulthard, který se dostal před Frostyho, si ale vzpomněl na rychlá kola z tréninku a začal Scottův náskok stahovat. Do cíle však jako první dojel Scott McLaughlin a zařídil pro vozy Volvo první vítězství od roku 1986. Druhý dorazil Fabian Couthard a třetí nakonec týmový kolega Marka Winterbottoma, Chaz Mostert tak rozmnožil své letošní maximum na tři třetí místa.
Druhá kvalifikace dopadla téměř na chlup stejně jako ta první - odjeta rovněž před prvním sobotním závodem. Pole-postion si tentokrát vykroužil Craig Lowndes, pro kterého to byla letošní druhá vyhraná kvalifikace. Do druhé řady se postavil opět Russell Ingall a Jamie Whincup, za nimi pak Mark Winterbottom a Will Davison. Fabian Coulthard byl 10. a Shane Van Gisbergen dokonce až 20. Mimo trať se v poslední zatáčce dostal Nick Percat.
Závod nejlépe odstartoval Craig Lowndes. Ze druhé řady vystřelil Jamie Whincup a pořádně potrápil Scotta McLaughlina. Po několika kontaktech se Scott nakonec usadil na druhém místě. Velká bitva se rovněž odehrála v útrobách závodního pole. Kolo na kolo a ani centimetr si nedarovali kolegové Will Davison a Lee Holdsworth. Po několika kolech se situace umírnila, čekalo se na další rychlé pit-stopy.
Craig Lowndes mezitím ujížděl. Scott McLaughlin tentokrát nestačil na tempo vedoucího jezdce. Ve zpětných zrcátkách však bojoval i Jamie, který se spíše pral sám se sebou. Situace chtěl využít čtvrtý Mark Winterbottom. V 18. kole se ke svým mechanikům vydal vedoucí Lowndes. Následoval Scott McLaughlin a Mark Winterbottom. Nejdéle na trati tentokrát vydžel Fabian Coulthard, který se pro čerstvé pneumatiky dostal až v 22. kole.
V polovině závodu bylo pořadí Lowndes a Winterbottom na prvních dvou místech. Po několikasekundové pauze se cílovou rovinkou prohnal Jamie Whincup, který měl menší náskok na trojici McLaughlin, Coulthard a Mostert. Fabian a Chaz si několikrát vyměnili své pozice. Páté místo nakonec uhájil Fabian Coulthard.
Na předních místech se v posledních kolech pořadí už neměnilo. Craig Lowndes si dojel pro rekordní 97. vítězství v rámci ATCC/V8SC. Druhý do cíle dorazil Mark Winterbottom a třetí Jamie Whincup.
VÝSLEDKY prvního závodu
VÝSLEDKY druhého závodu
TABULKA průběžného pořadí
Winterbottom si během dvou sobotních závodů vydělal tři body. Druhý Craig Lowndes ztrácí před nedělním závodem 110 bodů. Třetí je nyní Fabian Coulthard, který si odečtě dalších 12 bodů.