Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Carlos Reuteman vyhrál pro Bernieho Ecclestonea v Zeltwegu

Carlos Reuteman vyhrál pro Bernieho Ecclestonea v Zeltwegu

Motorsportu před 40 lety - 32. díl.

Podobně jako jeho předchůdce Jochen Rindt měl i nový rakouský Nationalheld Niki Lauda problém: doma se mu prostě nedařilo. V polovině srpna 1974 Vídeňáka na Österreichringu zastavil defekt ventilu, zatímco se z čistého vítězství stylem start-cíl radoval Carlos Reutemann.

O startovní pozice na krásném původním Österreichringu, který roku 1974 ještě neprznila ani jediná šikana, si to v kvalifikaci rozdalo 31 jezdců. Stálo jim k dipozici 39 vozů a paddock tedy byl náležitě zaplněn. Rychlý okruh, který nejen na papíře zvýhodňoval silné dvanáctiválce, kupodivu „seděl“ i Brabhamu-Ford BT44 Carlose Reutemanna. Argentinec byl v pátek nejrychlejší před Scheckterem a Huntem. Jeho výborný čas dokázal „Mr. Pole-position“ Niki Lauda překonat až s posledním vypětím krátce před koncem sobotního tréninku. Druhou startovní řadu tvořili Fittipaldi a Reutemannův silný kolega Carlos Pace, za nimi se seřadili Jody Scheckter, Ronnie Peterson, James Hunt a Clay Regazzoni, který zatím zůstal mnohé dlužen.

V Laudově stínu se snažili kvalifikovat i jeho dva Landsmanni: Helmut Koinigg si pronajal starší Brabham BT42 Scuderie Finotto a pohořel kvůli vynechávajícímu motoru. Na kvalifikaci mu chyběly témeř dvě sekundy. Lépe si vedl Dieter Quester ve třetím továrním Surteesu. „Quastl“ se skutečně dokázal – oproti nekvalifikovaným týmovým kolegům Bellovi a Jabouillemu – vtěsnat jako poslední na 25místný grid. Šuškalo se sice, že jeho čas naměřili jen a jen pořadatelé, Dieter ale hrdě směl před 180.000 (!) nadšenými fandy vyrazit do své první a poslední Grand Prix. Dojel devátý.

V neděli bylo neuvěřitelné vedro, Carlos Reutemann ovšem zachoval chladnou hlavu a vystartoval nejlépe. Celých 54 kol Rakouské Grand Prix před sebe nikoho nepustil a slavil velké vítězství pro šéfa Bernieho Ecclestonea, který pořád ještě marně hledal sponzora. Jeho vozy financoval Angličan z vlastní kapsy a na čas se dokonce zdálo, že mu Carlos Pace daruje triumf stylu 1-2. Brazilec ale nedojel, tak jako všichni ostatní potencionelní soupeři Reutemanna. Lauda byl po třetině závodu z kola ven, Regazzoni ztratil druhé místo kvůli výměně pneumatiky a Peterson kvůli závadě závěsu. Jako druhý nakonec dojel daleko za vítězem Denny Hulme. Třetí skončil James Hunt před spolehlivým Johnem Watsonem na soukromém Brabhamu stáje Hexagon.

V Le Castelletu si vozy Matra-Simca dojely pro sedmé vítězství v šampionátu značek za sebou. Startovní pole bylo na jihu Francie sice početné (40 vozů), jediným vážným soupeřem modrých raket 670C ale byly dva vozy stáje Gulf Research Racing posádek Ickx/Bell a Wisell/Schuppan. Při závodě na 1000km se ale znovu ukázalo, že Matrám roku 1974 nestačil nikdo – vůbec nikdo: Jarierovo nejrychlejší kolo závodu bylo dokonce o téměř 2 (!) sekundy rychlejší, než existující rekord formule 1, který držel Denny Hulme. Jarier a Beltoise tedy slavili po 130 kolech neohrožené vítězství před sesterským vozem Pescarola a Larrousseho, kteří již měli tři kola ztráty. Gulf-Ford GR7 Ickxe a Bella dojel o další dvě kola nazpět třetí a nejlepší ze zbytku světa byl stařičký Porsche 908, který si Reinhold Jöst dělil s Mariem Casonim.

V Thruxtonu se bojovalo o body Evropského šampionátu F5000 a vítězství získal potřetí za sebou Bob Evans na Lole stáje McKechnie. Úvod závodu patřil polemanovi Vernovi Schuppanovi na Lole Sida Taylora, po pěti kolech ale svůj oranžový vůz odstavil bez tlaku oleje na Hangar Straight. Evans poté neměl problémy, držet si Petera Gethina od těla. Výborný třetí dojel Dán Tom Belsö před Chrisem Craftem a Jihoafričanem Eddie Keizanem, který debutoval v Evropě na voze zraněného Guy Edwardse. Lella Lombardiová šestým místem znovu potvrdila, že je pravděpodobně nejrychlejší ženou poválečné doby.

Výrobce pneumatik Firestone oznámil, že ukončí své závodní angažmá a sportovní svět zasáhla tato zpráva jako blesk z čistého nebe. Hesketh, Hill, Williams, BRM a Surtees si museli pro sezonu 1974 hledat nového dodavatele – přičemž byl Goodyear jedinou alternativou. Ještě tvrději toto rohodnutí zasáhlo stáj Parnelli Jones: jeho plánovaný nástup do F1 měl Firestone de facto financovat, tak jak to dělal v mistrovství USAC.

Carlos Reutemann pádí ve sněhobílém Brabhamu-Ford před Regazzonim a Fittipaldim směrem k  vítězství velké ceny Rakouska v Zeltwegu.

 

 


Start v Le Castelletu: více se zbytek pole po následujích 1000km neměl Matrám–Simca přiblížit.

 

 


Vern Schuppan ještě vede v Thruxtonu před Evansem a Gethinem.