Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nejlepší nováček roku rozjel slibnou kariéru

Nejlepší nováček roku rozjel slibnou kariéru

Schumacher: Zrození hvězdy (5. díl)

Žádný jezdec dosud v šampionátu nekraloval s tak drtivou převahou jako Nigel Mansell v roce 1992. Zásluhu na tom měla nejen jeho skvělá forma, ale také technická převaha vozu Williams vybaveného novými aktivními technologiemi. Jedním ze tří jezdců, kteří mu dokázali ukrást vítězství, byl také Michael Schumacher. V Belgii vyhrál svůj první závod.

Nigel Mansell měl k dispozici aktivní podvozek Williamsu FW14B řízený počítačem. Brit dříve nebyl tomuto systému nakloněn, ale tentokrát byl nadšen a brzy se jej naučil dokonale využívat, stejně jako plně fungující počítačem řízenou kontrolu prokluzu. Mansell si také nechal do vozu nainstalovat řadu knoflíků, které mu umožňovaly podle okolností všechny systémy přestavovat během závodu. Po vzoru Renaultu také Honda, Ferrari a Ford přešly na pneumatické ovládání ventilů. McLaren jako první použil elektronické ovládání škrticí klapky a polosamočinné převodovky pomocí tlačítek na volantu.

Naopak Alain Prost ohlásil roční přestávku, i když přes zimu vyjednával o možném majetkovém vstupu do týmu Ligier, který získal motory Renault. S novými dodavateli motorů vyjely i Footwork (Mugen), Tyrrell (Ilmor), Lotus (Ford), Jordan (Yamaha), Minardi (Lamborghini) a BMS Dallara (Ferrari). Gérard Larrousse se rozešel s Lolou a nový vůz vznikl ve spolupráci s malou automobilkou Venturi.

Ve své první kompletní sezoně F1 se měl Michael Schumacher stát týmovým kolegou Martina Brundlea. Už při předsezonních testech v Le Castelletu však vybuchla bomba: proláklo se totiž, že pilotem vozu Sauber, jehož prostřednictvím se hodlal v následujícím roce vrátit Mercedes a na němž už od léta pracoval Harvey Postlethweit, má být právě Schumacher. Technický ředitel Benettonu Tom Walkinshaw, který stáj z 35 procent i vlastnil, na to zareagoval okamžitě: testy přerušil a Schumacherovi oznámil, že bude-li v příští sezoně jezdit za Sauber, může si zabalit kufry. Vypukla zákulisní jednání, z nichž jako vítěz vyšel Benetton. Mercedes na základě toho vyhlásil: „Nechceme stát Michaelovi v cestě.“

A když už v cestě nestálo opravdu nic, Němec začal ukazovat, že právě monopost F1 je oním automobilovým nářadím, které mu vyhovuje daleko víc než slabší formulky. Ze čtyř prvních závodů stál třikrát na pódiu a s novým typem B 192, jehož konstrukci měli po odchodu Johna Barnarda na svědomí Ross Brawn a Rory Byrne, byl na mokrém novém okruhu v Barceloně druhý! Stejnou příčku si zopakoval i v Kanadě. V úvodních deseti závodech osmkrát bodoval a v čele smečky pronásledovatelů se snažil zmírnit převahu Williamsu. 

Michael Schumacher vyhrál v roce 1992 v belgickém Spa svou první velkou cenu formule 1

A v belgickém Spa, kam je to z jeho rodného Kerpenu jen nějakých sto kilometrů, poprvé vyhrál. Jak bývá v Ardenách zvykem - v dešti. V proměnlivém počasí ve Spa tým Benetton nejlépe odhadl situaci a dopomohl Michaelu Schumacherovi k prvnímu vítězství – přesně rok po jeho debutu. Už ve 3. kole si vedoucí Mansell dojel pro pneumatiky se vzorkem a jen o kolo později ho následoval Schumacher. V průběhu závodu pak poprvé předvedl to, co jej později proslavilo. Mansell ve 33. kole ztratil pár vteřin, když sledoval, jak Andrea de Cesaris obtížně předjíždí Aguriho Suzukiho. Brit vzápětí zamířil pro čerstvé pneumatiky a Schumi zajel nejrychlejší kolo. Díky tomu se po své zastávce vrátil do čela, aniž by musel rychlého Mansella předjet.

S vozem, který na rozdíl od Williamsu, Ferrari, McLarenu a Tyrrellu ještě nevyužíval výhod elektroniky, pokořil na mokru všechny soupeře. V čele se tehdy vystřídali Ayrton Senna (5 kol), Nigel Mansell (25) i Riccardo Patrese (3), ale ve 34. kole šel poprvé v životě do čela závodu F1 Michael Schumacher. Dokázal nejvhodněji zvolit pneumatiky a v dalších deseti kolech už tam nikoho jiného nepustil. Ani Nigela Mansella, spějícího ke svému jedinému titulu mistra světa.

Krátce před závodem v Monze Mansell oznámil, že odchází do USA závodit v seriálu Champ Car. Krátce před tím Patrese, rozčarován ztrátou podpory ze strany týmu, ohlásil odchod k Benettonu. Pro Monzu McLaren rovněž připravil aktivní pérování, ale nepoužil jej. Tým šokovala zpráva, že Honda na konci roku ukončí své působení ve F1. Závod v Monze skončil překvapením. Mansell se rozhodl nechat vyhrát Patreseho za pomoc při testech. Pustil jej před sebe, ale oba poté odstoupili, takže vyhrál Senna.

Mansell opět triumfoval v Portugalsku a s devíti prvenstvími vytvořil nový rekord. Naštěstí bez zranění zde skončila hrozivá havárie Patreseho, kterému zkřížil cestu Berger. Patreseho vůz proletěl v saltech 150 m po cílové rovince, přičemž chybělo málo a vletěl by do prostoru boxů. V Japonsku se konečně vítězství dočkal i Patrese a sezona skončila zbytečnou kolizí mezi Mansellem a Sennou v Adelaide, takže tam vyhrál pro Hondu při jejím posledním startu Berger. Nejvíce dominující mistr světa historie se s F1 rozloučil rozhádán s týmem i svým největším soupeřem.

Na obzoru však byla nová vycházející hvězda. Z posledního závodu se nejlepší nováček roku vracel jako třetí jezdec mistrovství světa. Kvůli daním se Michael Schumacher po sezoně jako mnoho ostatních odstěhoval do Monte Carla a to mu jeho krajané z okolí Kerpenu už nikdy neodpustili. Na zdi hostince v Manheimu, který byl bydlištěm jeho rodiny, visí fotografie Schumiho za volantem benettonu. Tímto momentem pro starousedlíky kariéra slavného rodáka skončila… Pro zbytek světa však začínala. V týmu byl naprostou jedničkou. Vždyť v týmovém kvalifikačním duelu rozdrtil mnohem zkušenějšího Martina Brundlea 16 : 0, ačkoliv čtvrtinu těchto kvalifikací nad Britem vyhrál jen o jediné místo. 

Na stupni vítězů po VC Mexika zleva Riccardo Patrese, Nigel Mansell a Michael Schumacher

Benetton se díky Michaelu Schumacherovi stal nejlepším klasickým vozem F1 – bez aktivního podvozku i elektronického řazení, navíc s méně výkonným motorem V8 oproti V10 a V12.

Pro Hondu bylo šokem, že náhle nemá nejvýkonnější motor ve F1. Nové Ferrari s dvojitou podlahou se ukázalo jako konstrukční fiasko a nepomohl ani přechod na příčně uloženou převodovku u verze F92AT. Tým také nenašel společnou řeč s novým jezdcem Ivanem Capellim a ten byl nucen Scuderii i F1 opustit ještě před koncem sezony. Příjemným překvapením bylo zlepšení Teamu Lotus, ač se stále potýkal s nedostatkem peněz. Jeho nový vůz 107 byl ve skutečnosti March CG922, jehož plány si přinesla skupina techniků, která přišla po ztrátě podpory od Leyton House. Ken Tyrrell se koncem roku pokusil prodat svůj tým majiteli McLarenu Ronu Dennisovi, ale nakonec z toho sešlo.

Z posledního závodu se nejlepší nováček roku Michael Schumacher vracel jako třetí jezdec v závodě i v mistrovství světa. Slibná kariéra se rozeběhla.

(Úryvek je z knihy Vládce rychlosti, kterou vydali Petr Dufek se spolupracovníky Vladimírem Rybeckým a Petrem Minaříkem v roce 2012. Pokračování zítra.)