Tony Fernandes viní velké týmy
Pro malé v F1 není místo.
Tony Fernandes je mimo jiné majitelem letecké přepravní společnosti Air Asia a fotbalového klubu Queens Park Rangers a donedávna vlastnil i Caterham F1. Stáj formule 1 letos prodal společnosti Engavest, transakce však nebyla dokončena a Fernandes je zřejmě opět majitelem. Jak však vysvětlil redaktorovi Sky Sports, do F1 se už v žádném případě nevrátí.
"Lidé mohou vinit kohokoliv, ale nikdo nenese větší vinu než velké tímy," řekl Fernandes. "Mezera (mezi špičkovými a malými soukromými týmy) je již příliš velká a důvodem jsou pouze peníze. QPR může být konkurenceschopný tým, Air Asia může být konkurenceschopná, ale můj tým v F1 neměl šanci."
Fernandes nastartoval projekt F1 v době, kdy Max Mosley prosazoval zavedení rozpočtového stropu. Ten se sice nakonec nepodařilo prosadit, no Fernandesův tým vstoupil do F1 spolu s předchůdci Marussie a HRT v době, kdy velké týmy slibovaly, že náklady postupně omezí na úroveň první poloviny 90. let. I od této dohody však bylo upuštěno a na startu letošní Velké ceny USA nebude ani jeden z trojice nových týmů. HRT zkrachovalo v roce 2012, Marussia v pondělí oznámila, že nemá peníze na dokončení sezóny a Fernandes svůj tým zachránit nehodlá.
"Musel jsem si přiznat, že to nevyšlo. Myslel jsem si, že mohu vyhrát, ale nemohl jsem a přišel čas odejít. Tenhle sport by se měl nad sebou zamyslet. Už jsme nemohli pokračovat a (kdyby tým neprodal) beztak bychom museli tým nakonec svěřit do rukou správce nebo úplně zrušit."
Jedinou nadějí týmu a jeho zaměstnanců tak zůstává bohatý kupec, který by Caterham F1 koupil i s jeho dluhy. Fernandes také naznačil, že by z jeho stáje mohla být dobrá juniorka některého z velkých týmů.
"Mohou se objevit majitelé týmů F1, kteří by měli zájem o další tým, aby pak fungovaly na stejném principu jako Red Bull a Toro Rosso. Mají mou plnou podporu, ale já sám už do toho nebudu zapojen. S motorsportem jsem skončil."