Další let vzduchem nadělal vrásky INDYCAR a Chevroletu
99th Indianapolis 500 – 4. trénink
Josef Newgarden měl v závěru čtvrtečního tréninku na závod 500 mil Indianapolis ošklivou nehodu. Ta se nápadně podobala karambolu, který měl o den dříve Hélio Castroneves. Newgarden také ztratil v první zatáčce kontrolu nad vozem, narazil do vnější bariéry, a když se jeho vůz smýkal po dráze zádí napřed, vznesl se do vzduchu a převrátil. Na rozdíl od Castronevese neudělal Newgarden kompletní přemet, ale zase jeho vůz zůstal kokpitem dolů.
Kromě místa nehody spojuje oba piloty také to, že oba jezdí s aerokity od Chevroletu. INDYCAR se už po Castronevesově nehodě snažila podobným kolizím zabránit. Třicet minut před začátkem tréninku obdržely všechny týmy využívající aerokit od tohoto výrobce příkaz, aby z vozů odstranili nový aerodynamický prvek, který přitom INDYCAR označila teprve před deseti dny za povinný.
Aby omezila převracení vozů „na střechu“, rozhodla, že všechny týmy musí povinně na střed monokoku namontovat mezi prostorem, kde končí přední přítlačné křídlo, a začátkem kokpitu malý výstupek (anglicky wicker). Když se vůz roztočí v hodinách, měl tento výstupek narušovat proudění vzduchu nad vozem a zabránit odlepení kol od vozovky.
Při Castronevesově nehodě ale výstupek neměl žádný význam. Jak podotýká Marshall Pruett z webu Racer.com, ani by mít neměl. Vozy IndyCar jsou stavěné tak, aby při normální jízdě proud vzduchu mířil nad monopost a tím jej tlačil k závodní dráze. Když se ale vůz otočí a couvá, začne vzduch proudit pod podlahu a vůz se od trati odlepí. K tomu je jen potřeba, aby jel pozpátku dost rychle. A Castronesových 200 mil v hodině očividně stačilo.
Týmy přesto musely před tréninkem odstranit výstupek z vozů. Vznikla tak vcelku paradoxní situace. Zatímco Honda má jeden aerodynamický díl nařízený kvůli zvýšení bezpečnosti, Chevrolet jej má ze stejných důvodů zakázaný.
Na fotografii Willa Powera je patrný výstupek uprostřed monokoku (narušuje číslici 1 a písmeno i). INDYCAR jej před čtvrtečním tréninkem týmům s Chevrolety zakázala. Týmy s Hondou jej ale mají povinný.
Honda se při tréninku rozhodla experimentovat se zadním přítlačným křídlem. Její týmy používaly jen verzi s jednou plochou. To samozřejmě snižuje odpor a tím vůz zrychluje, ale také ubírá přítlak a zhoršuje ovladatelnost. Honda tím sleduje jediný cíl, zrychlit své vozy pro kvalifikaci. Ostatně už zítra na „rychlý pátek“ a pak pro víkendovou kvalifikaci INDYCAR povoluje navýšit výkon turba o 10 kPa, abychom mohli při kvalifikaci sledovat vyšší rychlosti. Během závodu se turbo vrátí na původní úroveň a vozy ve jménu bezpečnosti zpomalí.
Ještě k jedné velké změně, pro fanoušky k té nejviditelnější, došlo před čtvrtečním tréninkem. James Davison, který se ve středu zaskvěl ve svém teprve druhém tréninku skvělým časem, odletěl do Kanady na závodní víkend Pirelli World Challenge. Jeho místo zaujal Francouz Tristan Vautier. Bývalý pilot týmu Schmidt Peterson Motorsports absolvuje také páteční trénink a o víkendu se pokusí pro Davisona vůz kvalifikovat. O víkendu, kdy se jede Indy500, má zase Vautier závodní povinnosti v Evropě.
Tristan Vautier po roce a půl zpět v IndyCar. Pokusí se do závodu kvalifikovat vůz pro Jamese Davisona.
Nejrychlejší čas si připsal Vautierův bývalý stájový kolega Simon Pagenaud (Team Penske). Carlos Muňoz potvrdil středeční výkon druhým nejlepším časem ve čtvrtek. Sage Karam, který byl nejrychlejší v pondělí, zajel ve 4. tréninku třetí čas. Následovali jej stájoví kolegové Scott Dixon a Tony Kanaan a lídr šampionátu Juan Pablo Montoya.
Castroneves po hrozivé středeční havárii zajel v náhradním voze 18. čas. Pippa Mann, jejíž havárie středeční trénink ukončila, ve čtvrtek na dráze chyběla. Na trať se ale naopak vrátila Simona de Silvestro. Záď jejího vozu shořela při úterním tréninku. Tým musel během středy vůz ve své dílně v podstatě postavit znovu. James Hinchcliffe absolvoval vedle 31 kol ve svém voze také 9 kol v autě, které tým Schmidt Peterson Motorsports připravuje pro Conora Dalyho. Mladý Američan, který za Schmidta startuje pouze v Indianapolisu, byl z trojlístku pilotů této stáje nejrychlejší.
Tabulka - nejrychlejší časy
p.
|
Jezdec | Tým |
Čas
|
Odstup
|
1.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
00:39.3369
|
|
2.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
00:39.4518
|
+ 0.115
|
3.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
00:39.5287
|
+ 0.192
|
4.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
00:39.5371
|
+ 0.200
|
5.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
00:39.5557
|
+ 0.219
|
6.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
00:39.5642
|
+ 0.227
|
7.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
00:39.5740
|
+ 0.237
|
8.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
00:39.5880
|
+ 0.251
|
9.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
00:39.5957
|
+ 0.259
|
10.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
00:39.6111
|
+ 0.274
|
11.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
00:39.6278
|
+ 0.291
|
12.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
00:39.6578
|
+ 0.321
|
13.
|
W.Power | Team Penske |
00:39.6692
|
+ 0.332
|
14.
|
C.Daly | Schmidt Peterson Motorsports |
00:39.6708
|
+ 0.334
|
15.
|
A.Tagliani | A.J. Foyt Enterprises |
00:39.7111
|
+ 0.374
|
16.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
00:39.7602
|
+ 0.423
|
17.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
00:39.7720
|
+ 0.435
|
18.
|
H.Castroneves | Team Penske |
00:39.8083
|
+ 0.471
|
19.
|
T.Bell | Dreyer & Reinbold Kingdom |
00:39.8126
|
+ 0.476
|
20.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
00:39.8731
|
+ 0.536
|
21.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
00:39.8770
|
+ 0.540
|
22.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
00:39.8941
|
+ 0.557
|
23.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
00:39.9205
|
+ 0.584
|
24.
|
T.Vautier | Dale Coyne Racing |
00:39.9279
|
+ 0.591
|
25.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
00:39.9345
|
+ 0.598
|
26.
|
JR Hildebrand | CFH Racing |
00:39.9610
|
+ 0.624
|
27.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
00:39.9716
|
+ 0.635
|
28.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
00:39.9741
|
+ 0.637
|
29.
|
S.Saavedra | Chip Ganassi Racing |
00:40.0500
|
+ 0.713
|
30.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
00:40.1744
|
+ 0.837
|
31.
|
J.Hinchcliffe* | Schmidt Peterson Motorsports |
00:40.1997
|
+ 0.863
|
32.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
00:40.2881
|
+ 0.951
|
33.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd's Racing |
00:40.3925
|
+ 1.056
|
34.
|
B.Lazier | Lazier Partners |
00:44.0013
|
+ 4.664
|
Tabulka - nejvyšší rychlost (míle/h):
p.
|
Jezdec | Tým |
M
|
Kol
|
Rychlost
|
1.
|
S.Pagenaud | Team Penske |
C
|
46
|
228.793
|
2.
|
C.Muňoz | Andretti Autosport |
H
|
102
|
228.126
|
3.
|
S.Karam | Chip Ganassi Racing |
C
|
80
|
227.683
|
4.
|
S.Dixon | Chip Ganassi Racing |
C
|
46
|
227.634
|
5.
|
T.Kanaan | Chip Ganassi Racing |
C
|
38
|
227.527
|
6.
|
J.P.Montoya | Team Penske |
C
|
27
|
227.478
|
7.
|
E.Carpenter | CFH Racing |
C
|
63
|
227.422
|
8.
|
S.Bourdais | KV Racing Technology |
C
|
62
|
227.342
|
9.
|
M.Andretti | Andretti Autosport |
H
|
63
|
227.297
|
10.
|
C.Kimball | Chip Ganassi Racing |
C
|
46
|
227.209
|
11.
|
J.Wilson | Andretti Autosport |
H
|
97
|
227.113
|
12.
|
G.Rahal | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
55
|
226.941
|
13.
|
W.Power | Team Penske |
C
|
31
|
226.876
|
14.
|
C.Daly | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
36
|
226.867
|
15.
|
A.Tagliani | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
70
|
226.637
|
16.
|
O.Servia | Rahal Letterman Lanigan Racing |
H
|
93
|
226.357
|
17.
|
T.Sato | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
58
|
226.290
|
18.
|
H.Castroneves | Team Penske |
C
|
31
|
226.084
|
19.
|
T.Bell | Dreyer & Reinbold Kingdom Racing |
C
|
40
|
226.059
|
20.
|
R.Hunter-Reay | Andretti Autosport |
H
|
84
|
225.716
|
21.
|
J.Jakes | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
43
|
225.694
|
22.
|
G.Chaves | Bryan Herta Autosport |
H
|
58
|
225.597
|
23.
|
J.Hawksworth | A.J. Foyt Enterprises |
H
|
65
|
225.448
|
24.
|
T.Vautier | Dale Coyne Racing |
H
|
93
|
225.406
|
25.
|
S.Coletti | KV Racing Technology |
C
|
94
|
225.369
|
26.
|
JR Hildebrand | CFH Racing |
C
|
81
|
225.220
|
27.
|
S.de Silvestro | Andretti Autosport |
H
|
97
|
225.160
|
28.
|
J.Hinchcliffe | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
31
|
225.146
|
29.
|
S.Saavedra | Chip Ganassi Racing |
C
|
22
|
224.719
|
30.
|
J.Newgarden | CFH Racing |
C
|
56
|
224.023
|
31.
|
J.Hinchcliffe* | Schmidt Peterson Motorsports |
H
|
9
|
223.882
|
32.
|
C.Huertas | Dale Coyne Racing |
H
|
74
|
223.391
|
33.
|
B.Clauson | Jonathan Byrd's Racing |
C
|
94
|
222.814
|
34.
|
B.Lazier | Lazier Partners |
C
|
10
|
204.539
|
* - Odjeto ve voze #43 Conora Dalyho