Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Další let vzduchem nadělal vrásky INDYCAR a Chevroletu

Další let vzduchem nadělal vrásky INDYCAR a Chevroletu

99th Indianapolis 500 – 4. trénink

Josef Newgarden měl v závěru čtvrtečního tréninku na závod 500 mil Indianapolis ošklivou nehodu. Ta se nápadně podobala karambolu, který měl o den dříve Hélio Castroneves. Newgarden také ztratil v první zatáčce kontrolu nad vozem, narazil do vnější bariéry, a když se jeho vůz smýkal po dráze zádí napřed, vznesl se do vzduchu a převrátil. Na rozdíl od Castronevese neudělal Newgarden kompletní přemet, ale zase jeho vůz zůstal kokpitem dolů.

Kromě místa nehody spojuje oba piloty také to, že oba jezdí s aerokity od Chevroletu. INDYCAR se už po Castronevesově nehodě snažila podobným kolizím zabránit. Třicet minut před začátkem tréninku obdržely všechny týmy využívající aerokit od tohoto výrobce příkaz, aby z vozů odstranili nový aerodynamický prvek, který přitom INDYCAR označila teprve před deseti dny za povinný.

Aby omezila převracení vozů „na střechu“, rozhodla, že všechny týmy musí povinně na střed monokoku namontovat mezi prostorem, kde končí přední přítlačné křídlo, a začátkem kokpitu malý výstupek (anglicky wicker). Když se vůz roztočí v hodinách, měl tento výstupek narušovat proudění vzduchu nad vozem a zabránit odlepení kol od vozovky.

Při Castronevesově nehodě ale výstupek neměl žádný význam. Jak podotýká Marshall Pruett z webu Racer.com, ani by mít neměl. Vozy IndyCar jsou stavěné tak, aby při normální jízdě proud vzduchu mířil nad monopost a tím jej tlačil k závodní dráze. Když se ale vůz otočí a couvá, začne vzduch proudit pod podlahu a vůz se od trati odlepí. K tomu je jen potřeba, aby jel pozpátku dost rychle. A Castronesových 200 mil v hodině očividně stačilo.

Týmy přesto musely před tréninkem odstranit výstupek z vozů. Vznikla tak vcelku paradoxní situace. Zatímco Honda má jeden aerodynamický díl nařízený kvůli zvýšení bezpečnosti, Chevrolet jej má ze stejných důvodů zakázaný.

 

Na fotografii Willa Powera je patrný výstupek uprostřed monokoku (narušuje číslici 1 a písmeno i). INDYCAR jej před čtvrtečním tréninkem týmům s Chevrolety zakázala. Týmy s Hondou jej ale mají povinný.

Honda se při tréninku rozhodla experimentovat se zadním přítlačným křídlem. Její týmy používaly jen verzi s jednou plochou. To samozřejmě snižuje odpor a tím vůz zrychluje, ale také ubírá přítlak a zhoršuje ovladatelnost. Honda tím sleduje jediný cíl, zrychlit své vozy pro kvalifikaci. Ostatně už zítra na „rychlý pátek“ a pak pro víkendovou kvalifikaci INDYCAR povoluje navýšit výkon turba o 10 kPa, abychom mohli při kvalifikaci sledovat vyšší rychlosti. Během závodu se turbo vrátí na původní úroveň a vozy ve jménu bezpečnosti zpomalí.

Ještě k jedné velké změně, pro fanoušky k té nejviditelnější, došlo před čtvrtečním tréninkem. James Davison, který se ve středu zaskvěl ve svém teprve druhém tréninku skvělým časem, odletěl do Kanady na závodní víkend Pirelli World Challenge. Jeho místo zaujal Francouz Tristan Vautier. Bývalý pilot týmu Schmidt Peterson Motorsports absolvuje také páteční trénink a o víkendu se pokusí pro Davisona vůz kvalifikovat. O víkendu, kdy se jede Indy500, má zase Vautier závodní povinnosti v Evropě.

Tristan Vautier po roce a půl zpět v IndyCar. Pokusí se do závodu kvalifikovat vůz pro Jamese Davisona.

Nejrychlejší čas si připsal Vautierův bývalý stájový kolega Simon Pagenaud (Team Penske). Carlos Muňoz potvrdil středeční výkon druhým nejlepším časem ve čtvrtek. Sage Karam, který byl nejrychlejší v pondělí, zajel ve 4. tréninku třetí čas. Následovali jej stájoví kolegové Scott Dixon a Tony Kanaan a lídr šampionátu Juan Pablo Montoya. 

Castroneves po hrozivé středeční havárii zajel v náhradním voze 18. čas. Pippa Mann, jejíž havárie středeční trénink ukončila, ve čtvrtek na dráze chyběla. Na trať se ale naopak vrátila Simona de Silvestro. Záď jejího vozu shořela při úterním tréninku. Tým musel během středy vůz ve své dílně v podstatě postavit znovu. James Hinchcliffe absolvoval vedle 31 kol ve svém voze také 9 kol v autě, které tým Schmidt Peterson Motorsports připravuje pro Conora Dalyho. Mladý Američan, který za Schmidta startuje pouze v Indianapolisu, byl z trojlístku pilotů této stáje nejrychlejší.

Tabulka - nejrychlejší časy

p.
 Jezdec  Tým
Čas
Odstup
1.
 S.Pagenaud  Team Penske
00:39.3369
 
2.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
00:39.4518
+ 0.115
3.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
00:39.5287
+ 0.192
4.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
00:39.5371
+ 0.200
5.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
00:39.5557
+ 0.219
6.
 J.P.Montoya  Team Penske
00:39.5642
+ 0.227
7.
 E.Carpenter  CFH Racing
00:39.5740
+ 0.237
8.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
00:39.5880
+ 0.251
9.
 M.Andretti  Andretti Autosport
00:39.5957
+ 0.259
10.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
00:39.6111
+ 0.274
11.
 J.Wilson  Andretti Autosport
00:39.6278
+ 0.291
12.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
00:39.6578
+ 0.321
13.
 W.Power  Team Penske
00:39.6692
+ 0.332
14.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.6708
+ 0.334
15.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
00:39.7111
+ 0.374
16.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
00:39.7602
+ 0.423
17.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
00:39.7720
+ 0.435
18.
 H.Castroneves  Team Penske
00:39.8083
+ 0.471
19.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold Kingdom
00:39.8126
+ 0.476
20.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
00:39.8731
+ 0.536
21.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.8770
+ 0.540
22.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
00:39.8941
+ 0.557
23.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
00:39.9205
+ 0.584
24.
 T.Vautier  Dale Coyne Racing
00:39.9279
+ 0.591
25.
 S.Coletti  KV Racing Technology
00:39.9345
+ 0.598
26.
 JR Hildebrand  CFH Racing
00:39.9610
+ 0.624
27.
 S.de Silvestro  Andretti Autosport
00:39.9716
+ 0.635
28.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
00:39.9741
+ 0.637
29.
 S.Saavedra  Chip Ganassi Racing
00:40.0500
+ 0.713
30.
 J.Newgarden  CFH Racing
00:40.1744
+ 0.837
31.
 J.Hinchcliffe*  Schmidt Peterson Motorsports
00:40.1997
+ 0.863
32.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
00:40.2881
+ 0.951
33.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's Racing
00:40.3925
+ 1.056
34.
 B.Lazier  Lazier Partners
00:44.0013
+ 4.664

Tabulka - nejvyšší rychlost (míle/h):

p.
 Jezdec  Tým
M
Kol
Rychlost
1.
 S.Pagenaud  Team Penske
C
46
228.793
2.
 C.Muňoz  Andretti Autosport
H
102
228.126
3.
 S.Karam  Chip Ganassi Racing
C
80
227.683
4.
 S.Dixon  Chip Ganassi Racing
C
46
227.634
5.
 T.Kanaan  Chip Ganassi Racing
C
38
227.527
6.
 J.P.Montoya  Team Penske
C
27
227.478
7.
 E.Carpenter  CFH Racing
C
63
227.422
8.
 S.Bourdais  KV Racing Technology
C
62
227.342
9.
 M.Andretti  Andretti Autosport
H
63
227.297
10.
 C.Kimball  Chip Ganassi Racing
C
46
227.209
11.
 J.Wilson  Andretti Autosport
H
97
227.113
12.
 G.Rahal  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
55
226.941
13.
 W.Power  Team Penske
C
31
226.876
14.
 C.Daly  Schmidt Peterson Motorsports
H
36
226.867
15.
 A.Tagliani  A.J. Foyt Enterprises
H
70
226.637
16.
 O.Servia  Rahal Letterman Lanigan Racing
H
93
226.357
17.
 T.Sato  A.J. Foyt Enterprises
H
58
226.290
18.
 H.Castroneves  Team Penske
C
31
226.084
19.
 T.Bell  Dreyer & Reinbold Kingdom Racing
C
40
226.059
20.
 R.Hunter-Reay  Andretti Autosport
H
84
225.716
21.
 J.Jakes  Schmidt Peterson Motorsports
H
43
225.694
22.
 G.Chaves  Bryan Herta Autosport
H
58
225.597
23.
 J.Hawksworth  A.J. Foyt Enterprises
H
65
225.448
24.
 T.Vautier  Dale Coyne Racing
H
93
225.406
25.
 S.Coletti  KV Racing Technology
C
94
225.369
26.
 JR Hildebrand  CFH Racing
C
81
225.220
27.
 S.de Silvestro  Andretti Autosport
H
97
225.160
28.
 J.Hinchcliffe  Schmidt Peterson Motorsports
H
31
225.146
29.
 S.Saavedra  Chip Ganassi Racing
C
22
224.719
30.
 J.Newgarden  CFH Racing
C
56
224.023
31.
 J.Hinchcliffe*  Schmidt Peterson Motorsports
H
9
223.882
32.
 C.Huertas  Dale Coyne Racing
H
74
223.391
33.
 B.Clauson  Jonathan Byrd's Racing
C
94
222.814
34.
 B.Lazier  Lazier Partners
C
10
204.539

* - Odjeto ve voze #43 Conora Dalyho