Rosberg vyhrál první VC Mexika po 23 letech
Velká cena Mexika - závod
Vítejte na Formule.cz a při sledování Velké ceny Mexika! Tento víkend se v Mexiku nejčastěji skloňuje číslo 23. Tolik let přešlo od posledního závodu na Okruhu bratří Rodríguezů. Tehdy byl okruh dlouhý 4 421 metrů a měl 14 zatáček, před návratem do kalendáře F1 však musel být upraven a nyní má 4 304 metrů, ale až 17 zatáček. Přibyly v nové pomalé sekci nazývané stadion v posledním sektoru okruhu, kde nahradily rychlou Peraltadu.
Poslední zatáčka okruhu nyní nese jméno Nigela Mansella a ústí na dlouhou hlavní rovinku, na jejímž konci nejrychlejší vozy překračují rychlost 360 km/h. DRS zóny jsou umístěny na této a následující rovince, která začíná za třetí zatáčkou. Obě mají společný detekční bod před Mansellovou zatáčkou.
V kvalifikaci vyhrál Nico Rosberg, je to už jeho čtvrtá pole position v řadě. Vedle něj se na startu postaví staronový mistr světa Lewis Hamilton a za ně Sebastian Vettel s Daniilem Kvjatem. Čtvrtý patří Danielu Ricciardovi a Valtterimu Bottasovi a pátý Felipe Massovi a Maxu Verstappenovi. Fernando Alonso, Kimi Räikkönen and Jenson Button nedovoleně vyměnili své motory za nové a seřadí se od osmnáctého do dvacátého místa, až za vozy Manoru. O titulu mistra světa je rozhodnuto, ale Vettel vyzval krajana Rosberga do boje o post vicemistra a v Red Bullu a Williamsu pokračuje těsný interní souboj.
Všichni jezdci bez problémů odstartovali do zahřívacího kola. Opět jsme byli svědky velmi pomalého dojezdu na startovní rošt způsobeného pomalým tempem obou mercedesů.
Rosberg tentokrát odstartoval bez problémů a Hamilton se musel zařadit na druhé místo, ale Vettel Ferrari oznámil defekt jedné z pneumatik, pravděpodobně po kontaktu s Ricciardem. První kolo bylo zároveň posledním pro Fernanda Alonsa, opět zklamala pohonná jednotka.
Vettela čekala dlouhá cesta k mechanikům a s tvrdými pneumatikami se vrátil na poslední místo, Räikkönen postoupil na patnácté.
Pořadí na začátku třetího kola: 1. Rosberg, 2. Hamilton, Kvjat, Ricciardo, Bottas, Verstappen, Massa, Pérez, Hülkenberg a na desátém místě jezdil Sainz.
Dvojice pilotů Mercedesu se pak odtrhla od zbytku pole a Kvjat využíval, že Ricciardo dokázal brzdit Bottase. Williams byl na rovinkách viditelně rychlejší a od třetího kola v jeho prospěch pracovalo i DRS, a tak zatímco Bottas útočil na Ricciarda, Massa pronásledoval Verstappena.
V polovině osmého kola Räikkönen dokončil zdolávání jezdců Sauberu a posunul se na třinácté místo. Hamilton přestal pronásledovat Rosberga a na rovinkách volil alternativní stopu. Buď potřeboval zchladit pneumatiky, nebo brzdy nebo nejspíš obojí.
Bottas překvapil velmi brzkou zastávkou u mechaniků, v devátém kole se zařadil až za Buttona na 16. místo. Také dal přednost tvrdším pneumatikám. O kolo později se za něj zařadil Massa.
Räikkönen těžil ze zastávek soupeřů a v 12. kole jsme ho už viděli na osmém místě. Sainz svou bodovanou pozici opustil po 14. kolech a uvolnil tak cestu Räikkönenovi i oběma williamsům. Jakmile polevil tlak Williamsu, začali piloti Mercedesu, Red Bullu a Max Verstappen myslet více takticky. Evidentně měli naplánovanou o jednu zastávku méně než vozy z Grove.
Vettel se úspěšně probíjel polem a podařilo se mu přepracovat až před Buttona na jedenácté místo, ale po smyku se vrátil na patnácté a ještě si pořádně přebrzdil pneumatiky. Pérez přezul po 18. kolech, a sice se vrátil před Sainze, ale ten ho ještě před první zatáčkou stihnul předjet. Snad mu to domácí fanoušci odpustí!
I po 20 kolech vpředu pokračoval boj o udržení pneumatik naživu, ale 21. bylo posledním pro kvalifikační sadu Daniila Kvjata. Red Bull si zastávku vypočítal bezchybně a Kvjat se vrátil před bojující dvojici Räikkönen - Bottas.
A Finové se opět srazili! Tito dva měli kolizi v posledním kole VC Ruska a Bottas na to doplatil vypadnutím. Tentokrát nebylo dostatek místa vedle Räikkönena a jezdec Ferrari na to doplatil zlomeným zavěšením pravého zadního kola. Bottas pokračoval.
Ricciardo se po zastávce vrátil až za Bottase a Massu. Po 26 kolech zastavili Rosberg a Verstappen. Mercedes skrz vysílačku oznámil, že tato sada by měla Němci vydržet až do konce závodu. Hamilton se pokoušel získat výhodu pro poslední kola a svůj stint na měkkých pneumatikách natáhl alespoň o jedno kolo. Vettel jezdil zaseklý za Maldonadem, první vážný pokus o předjetí skončil mimo trať.
Pořadí v 29. kole: 1. Rosberg, 2. Hamilton, Kvjat, Bottas, Massa, Ricciardo, Hülkenberg, Verstappen, Sainz a na desátém místě Pérez.
33. kolo a snaha Péreze dostat se před Sainze jedoucího na mnohem starších pneumatikách. Španěl netrefil nájezd do čtvrté zatáčky a prostě ji vynechal. Následně se už ale Pérezovi nebránil a přenechal mu deváté místo. Mexičan se tak mohl vydat na stíhací jízdu za Verstappenem.
Rosberg udržoval pohodlný, dvou až třívteřinový náskok před Hamiltonem. Za nimi jezdil Kvjat, kterému pomohlo, že se po výjezdu z boxové uličky dostal před Bottase a Massu. Jezdce Williamsu ještě čekala jedna výměna pneumatik, ale v polovině závodu byli dostatečně rychlí na to, aby přehradili cestu Ricciardovi.
Po 40 kolech se musel Vettel nechat předjet o kolo oběma jezdci Mercedesu. Neobešlo se to bez protestu: „Jsem rychlejší!" Pravidla a závodní inženýři jsou však zpravidla nekompromisní.
Sainzově druhé sadě pneumatik nejspíš neprospěl výlet na trávu vedle 4. zatáčky a novou měkkou sadu si nechal nasadit již v 45. kole z 71. Vrátil se na 13. místo za Vettela, ale bylo jisté, že má naplánovanou stíhací jízdu za body.
Mercedes měl takový náskok, že si dovolil neplánovanou druhou zastávku. Hamilton se nespíš pohrával s myšlenkou, že by zůstal na trati a zariskoval, ale po troše přesvědčování poslechl příkaz týmu.
V 51. kole se Ricciardo s pomocí DRS dostal před Massu, ale ještě měl před sebou Bottase. Diváci na "stadionu" měli možnost vidět, jak se Pérez přehnal kolem Verstappena poté, co Holanďan udělal chybu ve výjezdu.
V 52. kole havaroval Sebastian Vettel! Týmu se omluvil za jezdeckou chybu v zatáčce číslo 7. První dvojité odstoupení Ferrari od Velké ceny Austrálie 2006. Ferrari mohlo balit, na trať musel safety car.
Výjezd bezpečnostního vozu umožnil jezdcům absolvovat další zastávku v boxech a pořadí se promíchalo. Pořadí za bezpečnostním vozem: 1. Rosberg, 2. Hamilton, Kvjat, Bottas, Ricciardo, Massa, Hülkenberg, Pérez, Verstappen a za desátým Grosjeanem jezdili Maldonado a Sainz.
"Nasrovi hoří brzdy, Nasrovi hoří brzdy," informoval čtrnáctý Button před restartem.
Restart přišel na začátku 58. kola. Hamilton se sice pokusil využít dlouhou rovinku, ale opět mu to nevyšlo. Kvjat však přišel o své třetí místo ve prospěch Bottase. Nasr musel kvůli brzdám ukončit svůj závod.
Hamiltonova chybička v 12. zatáčce dala Rosbergovi příležitost odpoutat se na více než sekundu. Safety car pokazil závod Sergiu Pérezovi. Jelikož jezdil za Hülkenbergem, Force India ho po výjezdu safety caru nepovolala do boxů. Mohl doufat pouze v ubránění osmé příčky. Hülkenberg se mu rychle vzdaloval.
Hamilton se pokusil opět dotáhnout za Rosberga, ale udělal chybu v druhém sektoru a ztratil 7 desetin sekundy. Williams Massu povzbuzoval, aby využil DRS a vysokou maximálku a dostal se před Ricciarda. Zároveň si ale musel dávat pozor na Hülkenberga.
Nico Rosberg ubránil své první místo a je vítězem Velké ceny Mexika! Lewisu Hamiltonovi zůstalo druhé místo a na třetí stupínek vystoupil Valtteri Bottas. Až pod stupni vítězů zůstali Daniil Kvjat a Daniel Ricciardo.
Jezdec | Tým | Odstup | |
1 | Rosberg | Mercedes | |
2 | Hamilton | Mercedes | + 0:01.954 |
3 | Bottas | Williams | + 0:14.592 |
4 | Kvjat | Red Bull | + 0:16.572 |
5 | Ricciardo | Red Bull | + 0:19.682 |
6 | Massa | Williams | + 0:21.493 |
7 | Hulkenberg | Force India | + 0:25.860 |
8 | Perez | Force India | + 0:34.343 |
9 | Verstappen | Toro Rosso | + 0:35.229 |
10 | Grosjean | Lotus | + 0:37.934 |
11 | Maldonado | Lotus | + 0:38.538 |
12 | Ericsson | Sauber | + 0:40.180 |
13 | Sainz | Toro Rosso | + 0:48.772 |
14 | Button | McLaren | + 0:49.214 |
15 | Rossi | Manor | + 2 kola |
16 | Stevens | Manor | + 2 kola |
Nasr | Sauber | ||
Vettel | Ferrari | ||
Räikkonen | Ferrari | ||
Alonso | McLaren |