Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jak lze napomoci tomu, aby motor vydržel celý víkend

Jak lze napomoci tomu, aby motor vydržel celý víkend

BMW se snaží své agregáty šetřit, tam kde to má smysl.

Sportovní ředitel BMW Mario Theissen promluvil o tom, jakou výzvu představuje Grand Prix Malajsie z pohledu motorů. Na okruhu Sepang lze očekávat vysoké teploty a vlhkost.
 
'Malajsie bude letos prvním skutečně horkým závodem. Po Malajsii bychom měli  být schopni porovnat skutečnou konkurenceschopnost startovního pole. Horko nám nevadí, ale uvítali bychom závod bez rizika tropických lijáků, které jsou pro Malajsii tak trochu typické.'
 
V Austrálii jsme byli svědky toho, že týmy vyjížděly v rámci pátečních i sobotních tréninků na trať mnohem méně, než v předchozích letech.
 
'Jedním z důsledků nových nařízení je, že motor vyhovuje některým režimům jízdy více, než tomu bylo v předchozích letech. Jinými slovy - během kvalifikace a některých situací v průběhu závodu jede agregát naplno, zatímco ve volných trénincích a méně důležitých fázích závodu je motor šetřen.'
 
Týmy tedy v některých fázích závodního víkendu usilují o snížení nároků kladených na motor. Co konkrétně však mohou motoráři udělat, aby agregát vydržel déle?
 
'Existuje mnoho způsobů, jak toho dosáhnout. Jednou možností je zkrácení vzdálenosti odjeté během tréninků. To však není preferovaný přístup. Naši piloti a inženýři používají volné tréninky pro nastavení vozu a vyhodnocení pneumatik. Dalším způsobem, jak šetřit motor, je změna parametrů řazení, což je v některých situacích praktické. Například, když se v pátek testují pneumatiky, není rozdíl mezi přeřazením o pět set otáček dříve nebo později. To je skvělá příležitost pro šetření agregátu.'
 
V Malajsii panuje tradičně velké horko. Jak tento problém týmy adresují?
 
'Abychom se vyrovnali s vysokými teplotami, které v Malajsii panují, uvidíme  pravděpodobně přídavné nebo větší přívody chlazení a výfuky. To se týká sání vzduchu v bočnicích a obou výfuků.'