Komu zůstala cena útěchy?
Mladí, nadějní a sedící na lavičce
Dvě desítky jezdců mají za sebou první z jednadvaceti velkých cen sezony 2018. Někteří měli místo jisté půl roku, rok i dva dopředu, jiní se dobrou zprávu dozvěděli během zimy. Těchto 20 si může gratulovat, že se dostalo do nejexkluzivnější společnosti, ale každý tým má i další jezdce, zahřívající lavičku náhradníků a čekajících na svou velkou šanci.
Je víceméně správné všechny psát do kolonky testovacích jezdců, ale ještě dostávají i konkrétnější zařazení. Asi nejméně prestižní je post "vývojového" jezdce, který nejčastěji obsazují mladí jezdci, kteří se zpravidla ani nedostanou do skutečného vozu a jezdí pouze v simulátoru, kde se učí práci a komunikaci s inženýry,.Jsou také k dispozici marketingovému oddělení a v tělocvičně předvádějí svou fyzickou připravenost. Nejšťastnější jsou rezervní jezdci, kteří mají nejen dobrou šanci zúčastnit se testů v aktuálním voze, ale i malou naději, že se postaví na start některé z velkých cen. Třetí jezdec cestuje na velké ceny spolu s týmem a logicky by měl být i náhradníkem, jenže případ zraněného Valtteriho Bottase a opomenutí Susie Wolffové na začátku sezony 2015 je příkladem toho, že někdy postává v garáži pouze proto, aby byl viděn.
Mercedes má na špici juniorského programu Estebana Ocona, jenž i letos závodí za Force India. O post náhradníka se proto dělí Pascal Wehrlein a George Russell. Wehrleina není třeba představovat, prostě pro něj už u Sauberu ani jinde v F1 nezbylo místo, a tak se vrátil na post náhradníka Mercedesu. Tuto automobilku bude reprezentovat i v její poslední sezoně v DTM. Když mu kalendář nedovolí být v místě konání velké ceny, bude ho zastupovat 20letý Brit Russel, který loni zvítězil v GP3 a letos ho ART vzalo do F2. F2 v Evropě doprovází F1, takže Russell bude v padoku tak jako tak.
Pascal Wehrlein
Scuderia Ferrari má dva jezdce, kteří již okusili chuť velké ceny. Antonio Giovinazzi je "produktem" jezdecké akademie Ferrari a také díky domu loni na začátku sezony u Sauberu zaskakoval za zraněného Wehrleina. I předloňský druhý muž F2 byl smutný, když Sauber oznámil, že k Marcusovi Ericssonovi bere jiného člena akademie Ferrari, Monačana Charlese Leclerka. Ital tak dostal alespoň místo náhradníka u Scuderie, kde se setkal s Daniilem Kvjatem. Kvjat odvržený Red Bullem přijal místo vývojového jezdce. V juniorském programu Ferrari jsou i Antonio Fuoco (F2, Charouz), Guanyu Žou, Marcus Armstrong a Robert Švarcman (F3, Prema), Callum Ilott (GP3, ART), Giuliano Alesi (GP3, Trident), Enzo Fittipaldi a Gianluca Petecof (F4, Prema).
Antonio Giovinazzi
Red Bull již léta svěřuje nejzodpovědnější testovací práci Sébastienovi Buemimu, bývalému jezdci Toro Rosso, který nyní patří ke špičce ve WEC i ve FE. Do simulátoru v Milton Keynesu se dostane nejvýše postavený junior Dan Ticktum, britský 18letý vítěz loňského závodu Macau Grand Prix. V juniorském programu Red Bullu mu dělají společnost Neil Verhagen (FR2.0, Tech 1), Jack Doohan a Dennis Hauger (britská F4, Arden), a Jonny Edgar s Harrym Thompsonem (motokáry). K Red Bullu se nyní hlásí i chráněnec Hondy Nirej Fukuzumi (F2, Arden a Super Formule, Mugen). Toro Rosso vlastní testovací jezdce nepotřebuje, jelikož se může dělit se sesterským týmem. Juniorský program Red Bullu ho zásobuje více než dostatečně a počínaje tímto rokem jsou ve hře i jezdci Hondy.
Sébastien Buemi
Force India podepsala na místo rezervního jezdce Nicholase Latifiho, jenž se měl svézt i v zimních testech, ale nemohl pro nemoc. Latifi by se měl objevit v pár trénincích před velkými cenami a zároveň se bude opět pokoušet o titul mistra F2 s týmem DAMS. Vývojovým jezdcem zůstal Nikita Mazepin. Ve voze VJM11 absolvoval první zimní kilometry a v GP3 bude závodit za ART.
Williams má asi nejpopulárnějšího rezervního jezdce na světě, Roberta Kubicu, který se zúčastnil i zimních testů a kterého můžete letos vidět ve třech prvních trénincích. Oliver Rowland, třetí v loňské F2, je "mladým", čili vývojovým, jezdcem. Zajímavé je, že tento "mladý jezdec" Williamsu je starší než oba jeho závodníci.
Robert Kubica
Renault začíná sklízet ovoce svého nového programu pro mladé jezdce. Prestižní místo náhradníka věnoval Jacku Aitkenovi, který loni skončil druhý v GP3 a letos bude F1 beztak doprovázet jako jezdec ART v F2. Vývojovým jezdcem je Arťom Markelov, druhý muž loňské F2. V akademii Renaultu letos budou i Sacha Fenestraz (F3, Carlin), Sun Jue Jang (britská F3, Carlin), Max Fewtrell a Victor Martins (FR 2.0, R-ace), Christian Lundgaard (FR 2.0, MP Motorsport) a Arthur Rougier (FR2.0, Fortec).
Haas oznámil, že jeho vývojovými jezdci budou i letos Američan Santino Ferrucci a Ind Arjun Maini. Oba budou zároveň závodit za Trident v F2.
McLaren loni oznámil, že Jenson Button uvolnil místo náhradníka mladému Landu Norrisovi. Osmnáctiletý jezdec bude s týmem Carlin závodit v F2, kde bude jeho soupeřem jiný chráněnec McLarenu Nyck de Vries. O seriózní práci v simulátoru se už léta stará Oliver Turvey, špičkový jezdec sportovních vozů i elektrické FE. Ze světa esportu a z projektu World 's Fastest Gamer vzešel Rudy van Buren, jenž letos dostane šanci ve špičkovém simulátoru McLarenu ve Wokingu.
Lando Norris
Sauber v rámci spolupráce s Ferrari nejen najal Leclerka, ale v šesti prvních pátečních trénincích do svého vozu pustí i Giovinazziho. Vývojovou jezdkyní, a nyní i jedinou ženou ve službách týmu F1, je Tatiana Calderónová. Kolumbijku během některých velkých cen uvidíte v garáži Sauberu a také ve voze GP3 týmu Jenzer. Loni jezdila v GP3 za tým DAMS a v konečné tabulce obsadila osmnácté místo.