Alonso: 13. místo bylo dnešním maximem
McLaren: Na lepší místa nepomohl ani výtah
Další kvalifikace a McLaren opět není mezi deseti nejlepšími a tentokrát nebyl ani blízko. Fernando Alonso obsadil třinácté a Stoffel Vandoorne čtrnácté místo. Za nimi zůstali pouze jezdci Toro Rosso, Williamsu a Sauberu, před nimi kromě velké trojky i dvojice vozů Renaultu, Force India a Haasu. O úspěchu se tedy mluvit nedá, ale dvojnásobný mistr světa se zdá být alespoň jakžtakž spokojený, jelikož je pouze dvě pozice za vytouženým jedenáctým místem.
"Chtěli jsme 11. místo. To by bylo ideální, protože na této pozici je první jezdec, který nepostoupil do Q3 a má volnou ruku při výběru pneumatik," řekl Alonso krátce po kvalifikaci. "Zítra se pokusíme získat body. Myslím, že jsme v dobré pozici. Poslední dva, tři vozy v Q3 budou mít potíže, protože budou startovat na fialových pneumatikách. Stále platí, že musíme najít více rychlosti, jak již bylo řečeno v Bahrajnu. Za vyrovnaných podmínek jsme na 13. místě, takže se musíme zlepšit, to je zřejmé."
Jedna z rovinek v Šanghaji je dlouhá 1.3 kilometru, ale trať obsahuje i dlouhou technickou pasáž, takže týmy těžko hledají kompromis mezi nízkým odporem vzduchu a vysokým aerodynamickým přítlakem. McLaren si během let s motory Honda nacvičil choreografii "výtahu", která vypadá tak, že jeden z jezdců počká na začátku nejdelší rovinky na kolegu v rychlém kole, aby ho nechal akcelerovat ve "vzduchovém pytli" za svým vozem.
"V Q1 se rozhodlo, jaké bude v Q2 pořadí při výtahu. V Q1 jsem byl lepší, takže jsme rozhodli, že já udělám Stoffelovi výtah v první jízdě a on mně ve druhé. Tipuji, že to nebylo v TV, protože nikdy neukazují, když mu pomáhám, ale vždy je tam, jak on pomohl mně. Chtěli jsme tím získat pár desetin, ale ještě máme co zlepšovat. Mezi Bahrajnem a dneškem uplynulo příliš málo času. Uvidíme, jestli se příště už dostaneme do Q3."
Je tu otázka, proč vozy McLarenu potřebují obětovat jedno z měřených kol každého vozu na uskutečnění této taktiky, když už nemají motory Honda. Je to aerodynamika vozů z Wokingu, co brzdí Alonsa a Vandoornea na rovinkách a způsobuje, že dosahují nižší maximální rychlosti než jiní jezdci s motory Renault?
"Očividně je to jeden z problémů, naše maximální rychlost nepatří k nejvyšším, v tomto ohledu jsme na nejhorších příčkách. Ale to není jediný problém," řekl závodní ředitel Éric Boullier. Ten v Číně tvrdí, že vůz MCL33 dosahuje cílů stanovených na začátku jeho vývoje, z čehož mu vyplývá, že byly špatně stanovené cíle.
Vandoorne může být rád, že vůbec postoupil z Q1. Stejně jako Alonso si i on uvědomuje, že jezdci, kteří vypadli v Q2, nebudou mít tak zlé startovní pozice a zároveň si mohou nechat obout nové pneumatiky, pravděpodobně ne ultraměkké, aby mohli závod absolvovat s jedinou zastávkou v boxech. Jinak je ale z kvalifikační rychlostí rozčarovaný.
"Dnešní výsledek je samozřejmě tak trochu zklamáním, ale umístili jsme se víceméně tak, jak jsme očekávali. Od začátku sezony jsme v kvalifikacích plus mínus na těchto místech, takže sem prostě momentálně patříme," řekl belgický mladík.