Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Nikdy nebudu ve špičkovém týmu, obává se Grosjean

Nikdy nebudu ve špičkovém týmu, obává se Grosjean

Je už odepsaný?

Romain Grosjean se obává, že už žádný tým F1 mu nebude ochoten nabídnout místo závodního jezdce, a proto ani nikdy nevyhraje velkou cenu a nebude moci získat titul mistra světa.

Francouzský jezdec (ačkoli rozený Švýcar) se do F1 dostal jako 23letý a uprostřed sezony rovnou nastoupil do továrního týmu Renaultu jako týmový kolega Fernanda Alonsa. To se ale psal rok 2009 a Renault už věděl, že chce činnost svého továrního týmu ukončit. Zatímco Fernanda Alonsa nahradil Robert Kubica, místo Grosjeana přišel sponzorskými penězi podporovaný Vitalij Petrov a většinu týmu odkoupila investiční společnost Genii. Grosjeanova kariéra byla od té doby jako na houpačce.

Musel se vrátit do GP2, kde po dalších dvou sezonách oslavil zisk titulu. Genii ho vzala zpět do týmu, který se již jmenoval Lotus a velmi rychle si tam udělal špatné renomé. Řada kolizi vyvrcholila vyloučením z VC Itálie 2012 poté, co v Belgii po startu jeho monopost přeskočil přes hlavu Fernanda Alonsa. I s pomocí psychologa se ale dal do pořádku a po odchodu Kimiho Räikkönena z týmu se na dva roky stal jeho jasným lídrem.

Na konci roku 2015 odešel ze stáje, která se opět měla stát továrním týmem Renaultu. Psalo se, že ne proto, že v roce 2014 nemilosrdně kritizoval motory francouzské automobilky, ale proto, že dvouletá smlouva s novým týmem Haas ho dostane k technice a lidem od Ferrari, které ho považuje za vhodnou budoucí náhradu za Kimiho Räikkönena. I u Haasu se úspěšně chopil vůdčí role a vozil mu většinu jeho bodů.


Píše se však rok 2018, Grosjean je u Haasu již třetí rok a poprvé tam na body prohrává s týmovým kolegou Kevinem Magnussenem, a to aktuálně v poměru 39:20. Za něco z toho může smůla, ale za zbytek jezdecké chyby, havárie a kolize. I kdyby Ferrari nemělo připraveného svého odchovance Charlese Leclerka, Grosjean by zřejmě nebyl na seznamu Räikkönenových potenciálních náhradníků a sám si je toho dobře vědomý. A není ani jisté, že si ho po letošních výkonech chce nechat alespoň Haas.

"Ferrari pravděpodobně podepíše s Leclerkem, pokud se již nestalo. Red Bull bude vždy povyšovat své mladé talenty a Mercedes bude dělat totéž, má jich hodně. A jelikož je formule 1 rozdělena na kategorie formule 1 A a Formule 1 B, je dost dobře možné, že nikdy nevyhraju velkou cenu a nikdy nedostanu šanci stát se mistrem světa. Ale taková je formule 1," lituje již 32letý jezdec. "Myslím, že Hülkenberg a Pérez jsou na tom stejně jako já, stejně jako mnoho jiných před námi. Měl jsem to štěstí, že jsem byl na stupních vítězů. Podívejte na Nika (Hülkenberga), ten ještě nebyl ani na stupních vítězů, ačkoli v F1 je už velmi dlouho.

Ale není to konec světa. Mám skvělou rodinu a v F1 budu mít na kontě hodně sezon. Minulý rok jsem prohlížel statistiky a v F1 jsem jezdcem s největším počtem vyhraných sérií (formule Lista Junior, francouzský šampionát formule Renault, evropská série F3, asijská série GP2 (dvakrát), Auto GP a GP2). Vyhrál jsem jich více než Lewis (Hamilton), více než kdokoliv jiný. Ale když jste v F1 a nejste ve správném voze, tak víte, že nemůžete vyhrát. Nikdy neříkej nikdy, ale rozdíl je tak obrovský… Kupříkladu v Rakousku jsem byl čtvrtý a o kolo pozadu za vítězem. Ani v nejlepší den se nedá být alespoň blízko. V co můžete doufat, když jste o kolo pomalejší?"