Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Pódium po osmi letech bez Mercedesu, Ferrari a Red Bullu

Pódium po osmi letech bez Mercedesu, Ferrari a Red Bullu

VC Itálie – hra s čísly

Konečně pořádná změna! Výsledky VC Itálie přinesly největší překvapení za poslední roky. Stupeň vítězů obsadili tři jezdci, kteří do té doby nepoznali radost z vítězství. O jednom z nich to už dnes neplatí. Jmenuje se Pierre Gasly.

Nejrychlejší trať seriálu hostila závod, který měl v první polovině standardní průběh. Potom však byl na dvacet minut přerušen a ve výsledkové listině nezůstal kámen na kameni….

Podívejme se na některá zajímavá čísla z VC Itálie:

»    Francouz Pierre Jean-Jacques Gasly získal v 55. závodě kariéry v F1 první vítězství. Dosud bylo jeho nejlepším umístěním druhé místo z VC Brazílie 2019.

»    Stáj AlphaTauri vybojovala pod tímto názvem první triumf. Ve skutečnosti bychom však měli přičíst i předchozích 14 sezon pod názvem Toro Rosso. V tom případě by měla na kontě dvě vítězství.

»    Pierre Gasly (AlphaTauri) napodobil stejně překvapivé prvenství Sebastiana Vettela (Toro Rosso) ze závodu v Monze v roce 2008.

»    Racing Point se radoval z prvního stupně vítězů. Také tady tým ze Silverstone navázal na dřívější působení pod názvy Jordan (1991-2005), Midland (2006), Spyker (2007) a Force India (2008-2018).

»    Pierre Gasly vyhrál velkou cenu jako první Francouz od triumfu Oliviera Panise (Ligier) ve VC Monaka 1996. Celkem Francouzi vyhráli 80 závodů, úspěšnější jsou jen Britové (293), Němci (179) a Brazilci (101).

»    Pierre Gasly se stal v pořadí už 109. jezdcem F1, který dokázal vyhrát velkou cenu. Posledním „nováčkem“ mezi vítězi byl Charles Leclerc ve VC Belgie 2019.

»    Carlos Sainz dosáhl na zatím nejlepší umístění (2.). Dosud bylo jeho maximem třetí místo z VC Brazílie 2019.

»    Racing Point získal první stupeň vítězů od závodu v Baku v roce 2018. Tehdy ovšem ještě startoval pod názvem Force India.

»    Lance Stroll vystoupil podruhé na pódium. Třetí skončil také ve VC Ázerbájdžánu 2017, což byl shodou okolností poslední závod přerušený červenou vlajkou.

 

Lance Stroll vystoupil podruhé v kariéře na stupeň vítězů. Foto: Racing Point


»    Poprvé od VC Maďarska 2012 (1. Lewis Hamilton/McLaren, 2. Kimi Räikkönen/Lotus, 3. Romain Grosjean/Lotus) chyběl na stupni vítězů zástupce alespoň jednoho z týmů Mercedes, Red Bull a Ferrari.

»    Týmy Mercedes, Red Bull a Ferrari, chybějící na pódiu, vyhrály posledních 146 závodů od VC Austrálie 2013.

»    Pierre Gasly (24 let), Carlos Sainz (26) a Lance Stroll (21) společně vytvořili třetí nejmladší stupeň vítězů v historii F1. Jejich průměrný věk byl 24 let, jeden měsíc a 24 dní.

 

Třetí nejmladší stupeň vítězů v historii: zleva Carlos Sainz, Pierre Gasly a Lance Stroll. Foto: AlphaTauri


»    Carlos Sainz (1) a Pierre Gasly (26) si na své konto připsali první kola ve vedení závodu. Ze současných jezdců se to dosud nepodařilo Alexanderu Albonovi, Landovi Norrisovi, Estebanu Oconovi, Daniilu Kvjatovi, Lanceovi Strollovi, Kevinu Magnussenovi, Georgeovi Russellovi a Nicholasi Latifimu.

»    George Russell absolvoval už 29. závod bez bodového zisku a je na šestém místě historické tabulky. Nejvíc velkých cen bez bodové odměny odjel Luca Badoer.

»    Pierre Gasly vyhrál z 10. pozice na startu. Zatím poslední, komu se to podařilo, byl Daniel Ricciardo ve VC Ázerbájdžánu 2017.

»    Mercedes chyběl na stupni vítězů poprvé od VC Německa 2019. Tehdy dojel Lewis Hamilton devátý a Valtteri Bottas havaroval.

»    Lewis Hamilton se prodral ve druhé polovině závodu z posledního místa na sedmé a šňůru bodovaných umístění natáhl na 41.

»    Lewis Hamilton vyrovnal další rekord Michaela Schumachera, když bodoval ve 221. závodě v kariéře. Zatímco Schumacher na to potřeboval 307 velkých cen, Hamiltonovi jich stačilo jen 258.

»    Sergio Pérez v Monze bodoval už posedmé za sebou. Celkem zde startoval už desetkrát.

»    Nicholas Latifi byl zatím nejblíž bodovému zisku. Dojel na 11. místě a vylepšil své dosavadní maximum.

»    Chrám rychlosti v Monze je svatostánkem italských tifosi, kteří trať v Monze považují za svůj národní fotbalový stadion. Letos na tribuny nesměli. A oba vozy Ferrari v Monze nedojely do cíle poprvé od roku 1995.

»    Lewis Hamilton dosáhl v kvalifikaci nejvyššího rychlostního průměru v historii F1 výkonem 264,362 km/h. V závodě zajel nejrychlejší kolo průměrem 252,034 km/h.

»    Lewis Hamilton vybojoval vítězství v kvalifikaci těsným rozdílem 69 tisícin vteřiny před týmovým kolegou Valtterim Bottasem.

»    Mercedes obsadil kompletní první řadu na startu v Monze poprvé od roku 2016 (1. Lewis Hamilton, 2. Nico Rosberg).

»    Carlos Sainz dostal McLaren na třetí startovní pozici. Byl to nejlepší výsledek v Monze od roku 2012 (1. Lewis Hamilton, 2. Jenson Button).

 

Carlos Sainz absolvoval další skvělý závod pro McLaren. Foto: McLaren


»    Sergio Pérez ještě nikdy nestartoval mezi prvními třemi. Už poosmé v kariéře však vybojoval čtvrtou pozici.

»    Lando Norris startoval už v 15. závodě za sebou mezi prvními deseti.

»    Ferrari nemělo v Monze zastoupení v první desítce na startu poprvé od roku 1984 (11. Michele Alboreto, 14. René Arnoux). Alboreto však tehdy dojel druhý.

»    Antonio Giovinazzi je jediným jezdcem, který letos v žádné kvalifikaci nepostoupil do druhé části.

»    Lewis Hamilton a Antonio Giovinazzi byli potrestáni penalizací 10 s stop&go za nerespektování zákazu vjezdu do uličky před boxy.

»    Alexander Albon byl potrestán penalizací pěti sekund za blokování Romaina Grosjeana v první zatáčce.

»    V roce 1971 byla Monza svědkem nejtěsnějšího dojezdu v historii F1: pět jezdců dělilo pouhých 61 setin vteřiny: 1. Peter Gethin (BRM) 1:18:12,60, 2. Ronnie Peterson (March-Ford Cosworth) +0,01, 3. François Cevert (Tyrrell-Ford Cosworth) +0,09, 4. Mike Hailwood (Surtees-Ford Cosworth) +0,18, 5. Howden Ganley (BRM) +0,61.

»    Safety car byl během závodu povolán dvakrát, celkem na sedm kol.

»    Max Verstappen, Lance Stroll a Antonio Giovinazzi použili v závodě nové převodovky.

Zdroj: originální materiál redakce; úvodní foto: AlphaTauri