A1GP - návrat do Sepangu
Bude pokračovat nadvláda Neela Janiho a týmu Švýcarska?
Série A1GP se ke svému třetímu závodu letošní sezóny vrací na moderní závodní komplex v Sepangu v Malajsii, který zřejmě netřeba příliš představovat. Vůbec poprvé v historii A1GP pak také pilot domácího týmu nastoupí k závodu jako jezdec vedoucí země šampionátu, neboť tou je právě stáj Malajsie a její jezdec Fairuz Fauzy.
Přestože se jistě Fauzy a celý tým Malajsie budou na domácí půdě snažit o co nejlepší výsledek, letošní špička je zatím velmi vyrovnaná a navíc se očekává další excelentní výkon Neela Janiho a jeho švýcarského týmu. V dosavadní historii A1GP totiž zatím neexistuje trať, kde by některý z týmů, tomto případě navíc s jedním jediným jezdcem, dominoval tak markantně jako právě Jani v Malajsii. Z šesti závodů, ke kterým v Sepangu Jani nastoupil, jen jednou nestartoval z pole position. Jednalo se o hlavní závod sezóny 2005/2006, kdy byl startovní grid určen pořadím ve sprintu a kdy Jani startoval z druhé pozice. V loňské sezóně zde navíc Jani položil základ budoucímu vítězství Švýcarska v celé soutěži, když zcela deklasoval konkurenci. Do obou závodů odstartoval z pole position, v obou závodech zajel nejrychlejší kola a oba závody vyhrál.
Sám Jani se však ke svým šancím staví velmi rezervovaně. "Nic není jisté a i když nastupovat do závodu v pozici obletovaného favorita je jistě velmi příjemné, ve stejné pozici byl třeba Adrian Zaugg letos v Zandvoortu a podívejte se, jak to dopadlo. Navíc letos používáme zcela novou techniku a špička je velmi, velmi vyrovnaná."
Mezi největší Janiho konkurenty řadí dosavadní výkony určitě Adama Carrolla a tým Irska, který má navíc za sebou nejúspěšnější závodní výkend své historie a celý tým hodlá tentokráte posunout laťku ještě blíž k vítězství. Jako jezdec týmu Francie se vrací do kokpitu Loic Duval, změna bude i v týmu Holandska, kde Roberta Doornbose opět nahradí Jeroen Bleekemolen. V kokpitu vozu stáje Spojených států pak pokračuje i nadále Marco Andretti.
Do kokpitu "černé krásky", vozu týmu Nového Zélandu, se navrací Earl Bamber. Nadějný mladík zde hodlá navíc zúročit svou velmi dobrou znalost místní trati, na které od roku 2006 v asijských sériích nakroužil stovky kol. Bamberova "černá kráska" je tak i vzhledem k jeho výkonu v Holandsku rovněž "černým koněm" závodu.
Výčet potencionálních favoritů pak je zřejmě možno uzavřít u týmu Velké Británie s Danny Wattsem v kokpitu snad i Filipa Albuquerqua, který bude znovu reprezentovat Portugalsko.
Nové monoposty používané od letoška A1GP se navíc poprvé představí na moderní trati s parametry pro současnou F1 a poprvé tak budou moci skutečně ukázat, co v nich je. Stejně jako při závodech F1 v Malajsii pak zcela jistě půjde o fyzicky velmi náročný závod, kdy budou piloti bojovat nejen s konkurencí, ale i s vysokou teplotou a vlhkostí.
Bude i s novým monopostem pokračovat v Sepangu dominance týmu Švýcarska a Neela Janiho? Nebo je zastaví Holanďané, Irové či Britové? Premiéra nových vozů A1GP na okruhu v Sepangu bude zřejmě stát za brzké vstávání.
Sepang International Circuit
Délka trati: 5,54167 km
Počet zatáček: 15
Rekord okruhu pro A1GP - 1:49.221 sekundy, Neel Jani a tým Švýcarska v roce 2007
Časový rozvrh (časy v SEČ):
pátek 21.11.2008
03:45 - 05:05 1. trénink s přestávkou 20 minut (nováčci)
07:00 - 08:00 2. trénink
sobota 22.11.2008
04:00 - 05:00 3. trénink
07:15 - kvalifikace
neděle 23.11.2008
04:00 – start sprintu
08:00 – start hlavního závodu
Přímé přenosy je možno jako obvykle sledovat v dobré kvalitě na streamu na oficiálních stránkách série A1GP, společněs přehledným timingem. Sprint je na těchto stránkách nepřenášen živě, ale těsně před začátkem hlavního závodu.