Plán vstupu USF1 do formule 1 je zcela vážný
Americký tým má souhlas a podporu Ecclestonea i FIA.
Ken Anderson a Peter Windsor, muži stojící za projektem ryze amerického týmu formule 1, USF1, při představení prostřednictvím americké televizní stanice Speed TV potvrdili, že jejich projekt je zcela vážný a v současné době už znamená mnohem víc než jen pouhý sen.
Tým plánuje svůj vstup do formule 1 na sezónu 2010. Windsor potvrdil, že už mají jednoho finančního partnera. Anderson a Windsor ale nechtějí v týmu prodávat velký podíl.
USF1 už byl představen Mezinárodní automobilové federaci i Ecclestonovu FOM a setkal se nejen s dobrými reakcemi, ale i s podporou. Ecclestone například pomohl s prezentací formule 1 americkým investorům, kteří by do týmu mohli vstoupit.
Přestože by se mohlo zdát, že vstup do formule 1 ve chvíli, kdy světem hýbe ekonomická krize, není zrovna ideální nápad, opak je podle šéfů USF1 pravdou. Právě nyní totiž mohou lidé jako oni rozjet tým formule 1, protože výrazně ubývá ostatních zájemců, navíc kvůli krizi zavedla FIA radikální opatření ve snaze snížit náklady, což USF1 jedině nahrává.
"Zapomeňte na stamilionové rozpočty, zapomeňte na třicetimilionové platy pro jezdce. Během následujících třech až čtyř let se všechno dramaticky změní a to bude náš čas." řekl Peter Windsor.
Další výhodou ekonomické krize je snížení cen karbonu, velcí výrobci letadel, kteří byli jeho hlavními odběrateli, totiž výrazně omezili své plány. Z původního nedostatku karbonu tak vznikl přebytek.
Otázkou pro nově zakládaný tým je také dodavatel motorů. Šéfové USF1 obeslali všechny automobilky, které nyní ve formuli 1 figurují. Pro ně je totiž americký trh velice důležitý, proto pro ně USF1 představuje velký potenciál.
"Každá automobilka ve formuli 1 má největší trh v USA. Jedinou výjimkou je Renault, ale ten má spojení s Nissanem, takže i pro ně má americký trh význam." řekl Ken Anderson.
Na otázku, kde bude tým sídlit, už šéfové USF1 odpověď znají. Jejich základna bude v Charlotte v Severní Karolíně, kde se nachází velice moderní aerodynamický tunel. USF1 chce dokázat, že je možné vyvíjet vůz i mimo Evropu. To by neměl být problém už také z toho důvodu, že se většina velkých cen letošní sezóny jede mimo Evropu.
Tým by ale i tak měl rád v Evropě základnu, i když ne v pravém slova smyslu. Jednalo by se především o logistické zázemí pro cestování po Evropě. Proto ani není tak důležité, kde toto sídlo bude, cílem proto je, aby se toto sídlo udělalo dojem na případné investory, aby, jak tuto záležitost komentoval Peter Windsor, "sem manželky investorů rády jezdily".
V úvahu tak přichází Španělsko, jižní Francie nebo severní Itálie. O Španělsku se už nedávno spekulovalo v tom smyslu, že by USF1 sdílel sídlo s týmem Le Mans Series Epsilon Euskadi, šéfové USF1 toto ale zatím definitivně nepotvrdili.
Dalším bodem diskuze je samozřejmě jezdecké složení. Windsor s Andersonem by rádi v ryze americkém týmu měli čistě americkou dvojici, spekulovalo se například o Danice Patrick, Marcovi Andrettim, Kylu Buschovi nebo Grahamu Rahalovi.
Pro začátek je ale potřeba zkušený pilot, v takovém případě přichází velice zajímavá varianta a sice angažovat Rubense Barrichella. Brazilec má zkušeností na rozdávání a po třech ne zcela úspěšných letech u Hondy by pro něj USF1 mohla být novou motivací, především ale záchranou jeho kariéry, která se po odchodu Hondy z formule 1 ocitla ve slepé uličce.
Šéfové USF1 přiznali, že by tento jezdec neměl mít příliš velké ambice, jelikož je tým nový a nedá se tak čekat, že by hned bojoval o příčky nejvyšší. Pokud by chtěl jezdec příliš, mohla by jej forma týmu zklamat. Windsor uvedl jako příklad Jensona Buttona, který by jistě nechtěl v kvalifikacích končit v první části a v závodě bojovat nejvýše o desáté místo, pokud se zrovna zadaří.
Otázkou je i druhý pilot, Danica Patrick či Kyle Busch, velice populární hvězdy amerického motorsportu, by byli jistě marketingově velice zajímaví. Windsor si ale není jistý tím, jestli by do formule 1 chtěli. V tomto smyslu se nedávno vyjádřila Danica Patrick, která by vstup do formule 1 uvítala.
Kromě formule 1 by pak USF1 chtěl rozjet také program pro mladé americké jezdce, který ve Spojených státech zatím chybí. Zakládají si především na novém koceptu formule 2, která je finančně velice snadno dostupná a podstatně levnější než GP2 nebo formule 3, což je její hlavní výhodou.
Anderson a Windsor nyní začínají s formováním nového týmu, konstrukce jejich prvního vozu by měla být výhledově dokončena letos na podzim. Ken Anderson řekl, že ale nemá smysl spěchat, neboť se k testům na trati dostanou stejně nejdříve v lednu.
Co se týče cílů pro první dva roky, zůstávají u USF1 konzervativní. V úvodní sezóně se chtějí hlavně seznámit s prostředím a dokončovat závody. O rok později už by rádi získali nějaké body. Co bude dál je pro ně dosud ve hvězdách.
Důležitým plánem USF1 je velká přístupnost pro fanoušky, která je podle Windsora v současné formuli 1 dost špatná, alespoň ve srovnání s tím, co svým příznivcům nabízí série NASCAR. Chtějí proto veřejnosti zpřístupnit svou továrnu, aby se lidé zblízka mohli podívat na proces designu a výroby monopostu formule 1.
USF1 bude navíc úzce spolupracovat se Speed TV a chtěl by vytvářet vlastní televizní pořady z prostředí formule 1.
A jak se na USF1 dívá konkurence? Martin Whitmarsh za FOTA nový tým vítá, otevírají se tím totiž dveře na americký trh, podle nastávajícího šéfa McLarenu navíc vzniká potenciál návratu Velké ceny USA do kalendáře formule 1. "Přejeme USF1 hodně štěstí." řekl Whitmarsh.