Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Obsáhlý rozhovor s Lewisem Hamiltonem

Obsáhlý rozhovor s Lewisem Hamiltonem

Sezóna 2009 očima britského jezdce.

V sobotu jste na Abu Zabí vypadal neporazitelně, ale závod samotný vám přinesl vůbec první odstoupení kvůli mechanické závadě ve vaší kariéře. Myslíte, že si s vámi pohrála štěstěna?

Lewis Hamilton: "Ani ne. Samozřejmě je vždy zklamáním nedokončit závod, zvláště pokud jste ve vedení, ale musíte se na to podívat střízlivě - za celé tři roky jsem byl poprvé vyřazen mechanickou závadou, to je úchvatná statistika.

Nyní již spolehlivost berete jako samozřejmost, takže bylo divné stát v garáži a sledovat závod a nemoci do něj zasáhnout. Ale myslím, že všichni můžeme být hrdí na to, co jsme letos dokázali. Odstartovali jsme sezónu s nejpomalejším autem v poli, ale nikdy jsme se nevzdali a v sobotu na Abu Zabí jsme měli dost možná nejrychlejší monopost. To je naprosto neskutečné, nemyslím si, že kterýkoli jiný tým než Vodafone McLaren Mercedes by toho byl schopen.

Bylo by určitě skvělé vyhrát závod a odjet z okruhu se zdviženými hlavami, ale nebylo nám to předurčeno. Ten okruh miluji - nová trať, pěkná kombinace zatáček, pro nejlepší časy je nutné velké soustředění a přesnost. Vrátíme se sem a pokusíme se vyhrát příští rok!"

Ohlédněme se za uplynulou sezónou - byl to rok plný vzestupů a pádů, ale co konkrétně vám nejvíce utkví v paměti?

LH: "Myslím, že je tu několik momentů, které si zapamatuji. První byl na Silverstone, kam jsem sice přijel s vědomím, že nemohu útočit na vítězství v závodě, ale byl jsem naprosto ohromen podporou, které se mi dostávalo od lidí na okruhu. Nikdy bych si nemyslel, že by to mohl být tak pozitivní a inspirující víkend, přestože naše výsledky nestály za nic.

O rok dříve jsem měl na Silverstonu tak úžasný závod a skutečně pro mě hodně znamenalo, že lidé zůstali věrní a stáli za mnou, i když jsem nebyl schopný pro ně vyhrát.

Na trati byl jeden z nejlepších momentů v Německu, kde jsme poprvé zkoušeli balíček vylepšení. Už než jsem vůbec vlezl do auta, bylo vidět, že jde o velký krok - naprosto jsme změnili přední křídlo, vrchní část vozu a podlahu a byli jsme pod velkým tlakem, aby to fungovalo. A vypadalo to dobře, vůz vypadal fantasticky.

A trvalo pouhých pár kol ověřit si, že vůz prodělal neuvěřitelné zlepšení. Nakonec, po měsících trápení jsem si mohl s autem dělat, co chci - mohl jsem pořádně zatáčet, tvrdě dupnout na pedál a spoléhat se, že mě přítlak vozu vynese ze zatáčky. Když jsem vyjížděl z vlásenky na Nürburgringu a mířil nahoru k rychlým esíčkům, náhodou jsem nechal zapnuté rádio a celý tým mohl slyšel, jak řvu a křičím nadšením, vůz byl skvělý!

Pak jsem se cítil trochu trapně, zvlášť když mi Martin řekl, že to pustil celému týmu! Ale vidím, že to bylo dobré pro zvýšení morálky týmu.

Další skvělý moment bylo vítězství v Maďarsku. Vždy jsem říkal, že vyhrát tenhle rok závod by bylo sladší, než cokoli jiného, co jsme dokázali, protože by to bylo tak uspokojující vyústění naší tvrdé práce. A velká cena Maďarska byla prostě splněný sen - být schopen měřit se s ostatními a dovézt auto na prvním místě bylo prostě neuvěřitelné. Totální satisfakce..."

Na druhou stranu, jaký byl váš nejhorší moment?

LH: "Bylo jich pár. První příkoří, kterému jsme čelili, bylo už během testů - věděli jsme, že auto není nejrychlejší, ale jedenáctý týden na Barceloně bylo naprosto jasné jsme na tom špatně a nestíháme nejrychlejší vozy. Pamatuji si, jak jsem telefonoval Ronovi a Martinovi a vysvětloval jim, že máme před sebou spoustu práce, jestli chceme z MP4-24 udělat vítězný vůz.

Nebyl to snadný telefonát, ale Ron a Martin mi dali plnou podporu a okamžitě jsme začali pracovat na záchranném plánu - nemělo smysl na nic čekat. Takže tato zprvu obtížná zkušenost se nakonec proměnila v pozitivní.

Další těžký moment nastal hned vzápětí, v Melbourne a Malajsii. A to byl těžký moment pro mne osobně. Ale pevně věřím, že ta zkušenost mi pomohla vyzrát a být silnějším člověkem. Věřím, že každá zkušenost, kterou prožijete - i ty špatné - vám pomáhají vymezovat a budovat vaši osobnost. Minulost nezměníte, ale rozhodně se z ní můžete poučit. Situaci v Melbourne jsem překonal, měl jsem přesvědčení a odvahu se k tomu v Malajsii postavit jako chlap a nakonec z toho vyjít silnější."

Jaká byla tento rok vaše oblíbená trať?

LH: "Abu Zabí bylo absolutně neuvěřitelné místo, ale vůbec nejlepší okruh, který jsem letos navštívil, byla Suzuka. Monako má stále velmi zvláštní místo v mém srdci a je naprosto unikátní, ale Suzuka je vážně ta nejlepší trať na celým světě.

Nemohu také nezmínit Silverstone, všechny klasické okruhy v kalendáři mají neuvěřitelný charakter - místa jako Silverstone, Monako, Spa, Monza - jsou to ty nejlepší okruhy, na které jezdíme, a potřebujeme je v kalendáři. Vím, že Silverstone nemá stále potvrzené místo pro rok 2010, ale musí být v kalendáři. Nedokážu si představit závody formule 1 bez této tratě."

Váš nejoblíbenější závod?

LH: "Na Monze byla zábava, ale pravděpodobně to bude Suzuka nebo Brazílie. Vyjezdil jsem si srdce na Suzuce, můj souboj s Jarnem v prvním stintu byl vážně něco - bylo to jak 20 kvalifikačních kol v řadě. Ale Brazílie byla ještě bláznivější - auto bylo pravděpodobně nejlepší za celý rok a já nepřestával tlačit od první do poslední zatáčky. Byla to asi má nejlepší jízda v roce."

Moment, na který jste nejvíce hrdý?

LH: "Moment, kdy jsem dostal tým na nejvyšší stupínek v Maďarsku, a držet ho čtyři týdny do dalšího závodu! Vážně, bylo to to nejlepší, čeho jsme letos dosáhli. Jsem tak hrdý na každého, kdo nás pomohl dostat z  toho posledního místa na vrchol. Věřte mi, ten výsledek jsme si skutečně zasloužili."

Co si z letošní sezóny odnesete?

LH: "Naučil jsem se hodně o práci, obětavosti a motivaci - věci, které považujete za samozřejmé, pokud jste na vrcholu, ale které znamenají mnohem víc, pokud jste vzadu. Vyzrál jsem jako člověk a jako pilot - tento rok jsem čelil větším překážkám, než za celé dvě předchozí sezóny dohromady, a myslím, že nyní vím, jak se s věcmi vypořádat lépe než předtím."

Co teď čeká Lewise Hamiltona?

LH: "Tento víkend jsem v Brooklands na události Powered by Mercedes-Benz. Jsem tu s Heikkim, budeme společně řídit minuloroční MP4-23. Poté mi začíná tvrdý trénink, chci začít příští sezónu v lepší kondici, než kdy dříve. Už jsem na tom pracoval s naším týmovým doktorem, abych se ujistil, že budu pro příští rok připraven lépe, než kdy předtím. Budu tvrdě trénovat, doma v Ženevě a ve Finsku.

Poté mám krátkou přestávku na Vánoce, neplánuji jet někam pryč, pravděpodobně je strávím se svou rodinou. Pak se vrátím zpět do práce - setkání s inženýry, představení vozu a testování - což bude fantastické.

Upřímně, jsem připraven jít závodit klidně příští týden. V tento moment mohu s klidným srdcem říci, že jsem do formule 1 zamilovaný více, než kdy předtím, a prostě se nemohu dočkat než to znova začne."