Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Brawn obhajuje koncept nastavitelného zadního křídla

Brawn obhajuje koncept nastavitelného zadního křídla

Podle týmů nemusí být řešení vůbec nasazeno, pokud se neosvědčí.

Ross Brawn podpořil koncept nastavitelného zadního křídla, který se ve formuli 1 představí v příští sezóně a měl by jezdcům usnadnit předjíždění.

Řešení, které navrhla Asociace týmů formule 1 (FOTA) a které bylo schváleno Mezinárodní automobilovou federací (FIA) a zahrnuto do pravidel od sezóny 2011, se však dostalo nedůvěry od samotných pilotů formule 1 z důvodů bezpečnosti i od fanoušků, kteří se obávají umělých závodů.

Týmy utvrzují, že tento radikální koncept bude nasazen pouze v případě, že se osvědčí a zlepší podívanou při závodech, avšak Brawn je ohledně fungování systému optimistický.

Právě Brawn, jakožto šéf technické skupiny FOTA, sehrál jednu z klíčových rolí při formulaci nových pravidel pro příští rok. Podle něj bude křídlo bezpečné, jediným důležitým aspektem mají být sportovní regule - bude důležité ujistit se, že předjíždění nebude až příliš jednoduché.

"Několik týmů už odvedlo na tomto v CFD kus práce a křídlo je konfigurované tak, že pokud by selhalo, stalo by se tak ve vypnuté pozici," řekl Brawn.

"Pracuje tak, že se zvedne předek klapky, nikoli tak, že zadek klesne. Hlavní křídlo a klapka budou jednotné a při selhání klapka zapadne zpět do plného výkonu křídla."

Týmy dokončují technické regule, v tuto chvíli se počítá s 10 mm štěrbinou na zadním křídle, která by se rozšířila až na 50 mm. Vůz by však neměl získat větší rychlostní výhodu než 10 km/h na rovinkách. Brawn připouští, že může dojít ke změnám, ale věří, že systém bude fungovat.

"Ohledně stupně, o jaký bude možné zvednout křídlo - stanovili jsme normu, která je podle nás adekvátní. Možná je to i více, než je třeba, pak budeme muset přejít k redukci, pokud by byl efekt příliš silný.

Nyní musíme pečlivě definovat, kdy bude možno zařízení použít. Představa je založená na jakési blízkosti sektorových časů. Pokud bude vůz dostatečně blízko, dostane zprávu, že je dost blízko a že to může použít v nějaké době - části kola či kompletním kole a na rovinkách se přiblížit."

Prezident FOTA Martin Whitmarsh řekl, že týmy by měly být otevřené možnosti hodit systém přes palubu, pokud se neosvědčí v předsezónních testech.

"Myslím, že se na to musíme podívat na počátku roku, F1 musí překonat takovou tu aroganci, když řekneme, jaký jsme měli skvělý nápad, jak jsou všechny naše nápady skvělé, a nepřipustíme si špatný nápad," řekl Whitmarsh.

"Nelze to realizovat v takto pozdní fázi, ale pokud to někdo vytvoří a v prvních testech se ukáže, že to nemá přínos pro show, pak bychom to neměli používat. A pokud naše pojetí nebude lepší, potom bychom ho měli změnit.

Změna tohoto systému i sportovních regulí by teď mohla být celkem jednoduchá, pokud to bude v nejlepším zájmu formule 1."