Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Maserati i v nové éře formule E

Maserati i v nové éře formule E

Italská značka zůstává minimálně do roku 2030

Působení stáje Maserati ve formuli E potrvá minimálně do roku 2030. Italská značka se totiž zavázala k tomu, že bude v šampionátu závodit i v éře nových monopostů Gen4. Ta odstartuje ročníkem 2026/2027 a potrvá až do sezony 2029/2030.

"Jsme nesmírně hrdí na to, že budeme i nadále pokračovat v našem závazku k formuli E. Jedná se o prestižní a inovativní platformu,"
má radost z pokračování Maserati v elektrickém šampionátu výkonný ředitel značky Santo Ficili. Současně zdůrazňuje jeho důležitost. "Vazba mezi závodní tratí a silnicí je pro naši značku neporušitelná. Vývoj monopostů ukazuje, kolik možností elektromobilita nabízí," dodává Ficili.

Maserati se stává již pátým výrobcem, který se k účinkování v éře Gen4 zavázal. Už dříve tak učinili Nissan, Jaguar, Porsche a Lola. Mahindra a DS zatím stejný krok neučinili. Jak pro Maserati, tak pro DS navrhuje a vyvíjí pohonné jednotky skupina Stellantis, do které obě značky patří. V šampionátu však nesou motory jména obou zmíněných automobilek.

Monoposty Gen4 prezentují organizátoři jako nejrychlejší, nejefektivnější a technologicky nejpokročilejší monopost v historii šampionátu, která započala v roce 2014. Auto má dosahovat výkonu až 600 kilowatt, což je ve srovnání s aktuálními 350 kilowatty dvojnásobek. Zrychlení z nuly na sto se u budoucího monopostu odhaduje na 1,8 sekundy, což znamená o 36 % rychleji než nyní. Navýšena bude rovněž rekuperační kapacita - ze současných 600 na 700 kilowatt.

"Maserati MSG a Stellantis Motorsport jsou hodnotnou součástí našeho šampionátu," má radost výkonný ředitel formule E Jeff Dodds. "Na trati již předvedly výjimečné výkony a posouvají dopředu technologii elektrických vozů, z čehož těží i každodenní řidiči na silnicích. Pokračování jejich účinkování společně s dalšími výrobci jako Nissan, Jaguar, Porsche a Lola jasně dokládají, že má formule E pověst konkurenceschopné a relevantní platformy pro budoucnost elektromobility," dodává Dodds.

Maserati bude ve formuli E působit minimálně do roku 2030. Foto: Maserati MSG Racing


Do formule E vstoupilo Maserati v ročníku 2022/2023. Šlo o první mistrovství světa pro monoposty, ve kterém značka závodila, od dob F1. Součástí královny motorsportu byla v letech 1950, 1952, 1953, 1954, 1955, 1956 a 1957. První sezonu na "elektrické scéně" v jejích barvách absolvovali Maximilian Günther a Edoardo Mortara, v dalším ročníku vystřídal Mortaru Jehan Daruvala.

Právě Maximilian Günther se dosud postaral o největší úspěchy značky v šampionátu. Němec stáji vybojoval dvě vítězství - první v roce 2023 v Jakartě, druhé loni v Tokiu. Rovněž se postaral o další čtyři pódiová umístění týmu. Z hlediska konečného pořadí dopadl Günther nejlépe v sezoně 2022/2023, kdy obsadil sedmou pozici. O rok později skončil osmý.

Do nové sezony formule E, která startuje již za necelé dva týdny v brazilském Sao Paulu, vstoupí Maserati se zcela novou sestavou. Od DS Penske k týmu přichází šampion z ročníku 2021/2022 Stoffel Vandoorne. Belgičanovým týmovým kolegou se stane bývalý jezdec McLarenu Jake Hughes. Novým působištěm Maximiliana Güthera bude DS Penske, Jehan Daruvala v šampionátu pokračovat nejspíše nebude.


Zdroj: Motorsport, ABB Formula E, Maserati, úvodní foto: Maserati MSG Racing