Lawson nedělá dobře, míní Pérez
Po sezoně bude s Red Bullem testovat Cunoda.
Je konec října a oficiálně ještě nebyly obsazeny pouze dvě závodní sedačky příští sezony. Jedna u Sauberu a jedna u týmu Racing Bulls. Avšak může to ještě dopadnout všelijak, jelikož výsledky Sergia Péreze jsou nadále velmi špatné. Mexičan je v šampionátu jezdců až osmý, zatímco jeho týmový kolega šampionát s náskokem vede. Po Pérezově nulovém zápisu v domácí Velké ceně Mexika Red Bull kvůli němu klesl až na třetí místo Poháru konstruktérů. Že není Verstappenovi ani vzdáleně schopen pomoci s porážením Norrise ani nemluvě.
S nulou Mexiko opouštěl po zpackané kvalifikaci a kolizi s Liamem Lawsonem. Když měl Pérez předjet Novozélanďana v pomalejším voze Racing Bulls, vyvedl ho mimo trať, Lawson do něj při návratu vrazil, poškodil mu bočnici i podlahu. A když ho později opět předjížděl, ještě mu ukázal vztyčený prostředník.
„Ve čtvrté zatáčce jsem provedl manévr a on se dostal mimo trať a vrátil se zpět jako by tam nikdo nebyl!“ řekl jezdec Red Bullu. „Myslím, že se kolizi mohl vyhnout, ale prostě se vrátil zpět. Naštěstí jsem ho viděl a udělal mu místo, jinak by z toho byla masivní havárie. Bylo to zbytečné. Poškodili jsme oba vozy. Trošku dost přehnané. A nedostal žádný trest. Stejně se choval vůči Fernandovi i Francovi. Žádné tresty, takže neudělal nic špatného. Myslím, že nemá správný postoj pro F1. Měl by se naučit pokoře.“
Pérez má pravdu, že týden předtím se Lawsonovi podařilo doběla dopálit Fernanda Alonsa a v Mexiku ještě kolidoval i s Francem Colapintem. Jediné, za co se omluvil, byl prostředník.
„Byl to jeden z těch emocionálních momentů. Polovinu kola mě blokoval, chtěl mi co nejvíce pokazit závod, tak mě to naštvalo. Ale to není výmluva. Neměl jsem to udělat a omlouvám se za to,“ řekl později Lawson.
Právě Lawson je žhavým kandidátem na Pérezovou sedačku, což nejspíše rivalitu na trati posílilo. Zapojen měl být i zmíněný Argentinec, jenž byl s médii spojován s následně uvolněnou sedačku u Racing Bulls.
„Ne. Ani nechápu, kde se to v médiích vzalo,“ řekl po Mexiku jezdec Williamsu, kam však přišel pouze jako dočasná náhrada za pomalého Logana Sargeanta a který bude příští rok nahrazen Carlosem Sainzem. „Na příští sezonu zatím nemám nic, žádnou závodní sedačku ve F1. Pravděpodobně budu závodit někde jinde.“
Mladí býci touží převálcovat Péreze a zaujmout jeho místo. Foto: Racing Bulls
Pokud Sauber, budoucí Audi, nejedná s mladým Colapintem a nehrne se ani prodloužit smlouvu Valtterimu Bottasovi, může čekat na Péreze, aby mu přinesl nějaké know-how z Red Bullu, kde se nad jeho budoucnosti už stahují pořádně černá mračna?
„Ve vysílačce jsme ho slyšeli stěžovat si na brzdy. Uvidíme, jestli něco objevíme, ale očekávaný vzestup formy evidentně nepřišel,“ řekl už po kvalifikaci Helmut Marko, kterému se ale nezamlouvá ani Júki Cunoda.
„Hodiny v Austinu a tady havárie v kvalifikaci. Mysleli jsme, že se zklidnil, ale když ho teď Lawson dostal pod tlak, vypadá to jinak.“
Po krátkém zaskakování za Daniela Ricciarda v minulé sezoně se Lawson letos vrátil jako zlý chlapec, ovšem může to vadit Markovi a Christianu Hornerovi, kteří dali u Red Bullu šanci Maxi Verstappenovi a vyplatilo se jim to?
„Checo měl další otřesný víkend. Není nic dobrého, co by se dalo říct. Ví, že Formule 1 je byznys založený na výsledcích a když se někomu nedaří, tak jsou všechny reflektory namířeny na něj. Jako tým potřebujeme body od obou vozů, taková prostě Formule 1 je,“ prohlásil Christian Horner, který sice v létě dal Mexičanovi smlouvu na další dva roky, nicméně je veřejným tajemstvím, že ve staré i nové smlouvě má výkonnostní doložku.
„Jako tým se ho snažíme co nejvíce podporovat. Udělali jsme vše, co se pro Checa udělat dalo. A příští víkend uděláme totéž. Ale existují hranice toho, co je ještě možné. Přijde čas, kdy bude nutné učinit těžká rozhodnutí. Teď jsme v Poháru konstruktérů třetí. Chceme se vrátit a chceme vyhrávat, ale víme, že to budou těžké čtyři víkendy.“
Když byl Horner dotázán na možnost předčasné výměny, trval na tom, že Pérez bude za Red Bull závodit v Brazílii, avšak k dalším závodům se tak jasně nevyjádřil.
Mezitím Cunoda dostal posezonní test, o kterém se šéf Honda Racing Company nedávno veřejně vyjádřil, že jej "požaduje" od Red Bullu. Podotkněme, že pro Japonskou automobilku je příští sezona zřejmě na delší dobu poslední příležitostí pohánět Japonce k vítězství ve velké ceně. Od roku 2026 bude její nové motory pouze ve vozech týmu Aston Martin. Je zajímavé, že na rozdíl od mnoha mladíků, chráněnec Hondy nikdy dosud nedostal šanci řádně si vyzkoušet vůz týmu Red Bull.
Zdroj: Motorsport, F1 TV, úvodní foto: Red Bull