Verstappenův ohromný obrat
VC Brazílie - závod
Start ze šestnáctého místa, nespočet předjížděcích manévrů, štěstí v podobě červených vlajek a nakonec triumf. Ačkoli se Verstappen po kvalifikaci nacházel ve složité situaci, nakonec se stal v deštivé Velké ceně Brazílie vítězem a udělal klíčový krok na cestě za svým čtvrtým titulem. Norris projel cílem až jako šestý. Stáj Alpine šokovala dvojitým pódiovým umístěním - druhý skončil Ocon, třetí Gasly.
Na startovním roštu Velké ceny Brazílie stál jako první Norris, který o pár hodin dříve vyhrál deštivou kvalifikaci plnou nehod. V první řadě mu dělal společnost krajan Russell. Za zády britské dvojice se jezdci seřadili v pořadí Cunoda, Ocon, Lawson, Leclerc, Piastri, Alonso, Stroll, Bottas, Pérez, Gasly, Hamilton, Bearman, Colapinto, Verstappen, Hülkenberg a Čou.
Z boxové uličky začínal Sainz. U pilota Ferrari se po nehodě ve druhé části kvalifikace měnily komponenty pohonné jednotky a převodovky. O mnoho si Španěl nepohoršil. Původně totiž obsadil až 14. místo.
Albon chyběl úplně. Pilot Williamsu sice obsadil sedmé místo a v úvodu třetí části dokonce figuroval na druhém místě, tvrdá nehoda v první zatáčce ale výrazně poškodila jeho vůz, který již mechanici nebyli schopni opravit. Colapinto, Stroll a Alonso, kteří rovněž během kvalifikace havarovali, zvládli nastoupit s opravenými vozy a bez jakýchokoli penalizací.
Velkým otazníkem bylo před startem závodu počasí. Ostatně kvůli němu byl start závodu posunut o hodinu a půl dopředu. Už od začátku bylo jasné, že dešti se nevyhneme. Čtvrt hodiny před startem totiž pokapávalo. Že půjde pro jezdce o velkou výzvu, naznačil Hülkenberg už cestou na rošt. Němec totiž vycestoval ven z dráhy i přesto, že jel v poklidném tempu.
Po sobotním sprintu, který Norris vyhrál a v němž Verstappen obsadil čtvrté místo po pětisekundové penalizaci, činil rozestup mezi vedoucí dvojicí 44 bodů ve prospěch pilota Red Bullu. Pokud by ale Norris zvládl Velkou cenu Brazílie vyhrát a Verstappen by nebodoval, dostala by se ztráta pilota McLarenu pod hodnotu jednoho vítězství. To vše tři závodní víkendy před koncem sezony.
Pár minut před startem déšť ustál. Očekvávalo se ale, že ještě dorazí. Na obou monopostech stáje Haas se krátce před začátkem pracovalo v oblasti brzd. Všichni piloti obuli přechodné pneumatiky.
Bearman, který zaskakuje za nemocného Magnussena, dostal informaci, že do 20 minut by měl přijít déšť. Po něm prý měl následovat mnohem intenzivnější liják.
Závod ještě ani neodstartoval a už nastalo první drama. Stroll se totiž na rovince před čtvrtou zatáčkou roztočil a skončil ve zdi. Zvládl se sice rozjet znovu, snažil se však vrátit na trať skrze štěrk a tam uvízl. Pro Kanaďana skončila Velká cena Brazílie ještě dříve, než začala.
Odklizení Strollova vozu vyžadovalo čas. Ředitelství závodu se proto rozhodlo vyslat piloty do dalšího zaváděcího kola. Tím se závod zkrátil z původních 71 kol na 70. Mezitím se nad okruhem stahovala mračna.
Norris a spol. vyjeli do zaváděcího kola i přesto, že ředitelství závodu startovací proceduru přerušilo. Piloti na zadních pozicích jako Colapinto, Bottas a Verstappen původně váhali s rozjezdem. Když se piloti vrátili do prostoru startu a cíle, zůstali stát na roštu a připojili se k nim mechanici. Start dalšího zaváděcího kola byl odsunut na 12:47 hodin místního času a Norris byl vyšetřován za porušení startovní procedury. Jelikož se ale rozjeli do zaváděcího kola všichni, provinilo se celé startovní pole. Všichni se řídili počínáním Norrise.
Ve 12:47 hodin místního času se piloti rozjeli do zaváděcího kola. Tou dobou už začalo znovu pršet. Ke startu piloti přistoupili s opatrností. Přesto se Russell ujal vedení a odsunul Norrise na druhou pozici. O třetí místo sice probíhal boj, Cunoda se ale na bronzové pozici udržel. Dařilo se Verstappenovi, který už byl po pár zatáčkách jedenáctý. Naopak Pérez se ještě před koncem prvního kola roztočil a propadl se na chvost.
Do druhého kole najíždělo startovní pole v pořadí Russell, Norris, Cunoda, Ocon, Leclerc, Lawson, Piastri, Alonso, Gasly a Verstappen. Pilot Red Bullu se dostal do bodované desítky v první zatáčce druhého kola. Tam předjel Hamiltona.
Ve třetím kole už se Russellův náskok před Norrisem blížil ke dvěma vteřinám. Déšť mezitím sílil a Sainz hlásil, že ve třetím sektoru už je velmi silný. Jelikož se startovní pole nacházelo ve třetím kole, splnilo podmínku pro udělování alespoň polovičních bodů. Aby se něco takového mohlo stát, musí být v závodním režimu odjety alespoň dva okruhy.
Ve třetím kole chytal Norris druhý dech. Ztráta pilota McLarenu už se najednou pohybovala pod jednou vteřinou. Verstappen se dostal na deváté místo před Gaslyho a Bearman se mimo záběry kamer ocitl v problémech. Kvůli nim se propadl až na předposlední 17. místo.
Netrvalo dlouho a Verstappen se dostal i před Alonsa. Norris stále marně hledal recept na Russella. Pilot Mercedesu navíc zajel nejrychlejší kolo. Russell, Cunoda a Lawson ovšem byli stejně jako Norris vyšetřováni za porušení startovní procedury.
Cunoda zažíval působivý vstup do závodu. Před Oconem totiž udržoval téměř dvousekundový náskok a stále byl třetí. Naopak Pérez se "plácal" až na předposledním 17. místě po svých hodinách v úvodu. Japonec svým výkonem rozhodně dával Red Bullu důvod k dalšímu zamyšlení ohledně jezdecké sestavy pro rok 2025. Solidní výkon ovšem odváděl také Lawson, který byl šestý.
V devátém kole se pod tlakem Verstappena ocital sedmý Piastri. Bearman dostal desetisekundovou penalizaci za kolizi s Colapintem, která se odehrála mimo záběry kamer.
Russell sice vedl, Hamilton se ale trápil až na 11. místě. "Ten déšť je opravdu špatný, hodně to skáče," postěžoval si sedminásobný šampion do vysílačky.
Piastri své šéfy moc nepotěšil. Verstappena totiž za sebou dlouho neudržel. Nizozemec se dostal dopředu už v první zatáčce desátého kola. Nyní byl před ním Lawson. Zde se nedalo očekávat, že by Novozélanďan kladl velký odpor. Kromě toho, že závodí za juniorskou stáj Red Bullu, také usiluje o sedačku u rakouského týmu pro příští rok.
Lawson podle očekávání v 11. kole pustil Verstappena před sebe. Hamilton vycestoval z trati v předposlední zatáčce. Tento výlet ho odsunul na 12. místo. Vzápětí ho navíc předjel i Colapinto.
Rozestup mezi Russellem a Norrisem se stále pohyboval okolo jedné vteřiny. Verstappen byl nejrychlejším jezdcem na trati. Měl ve svém držení nejrychlejší kolo a mílovými kroky stahoval pátého Leclerca.
Ředitelství závodu oznámilo, že možné prohřešky Russella, Cunody a Lawsona ohledně startovní procedury budou vyšetřováni až po skončení závodu. Stejné rozhodnutí vzápětí padlo také u Norrise.
Cunodovo tempo začalo povadat. Na japonského pilota se dotahoval Ocon. Za ním jezdil s rozestupem menším než jedna vteřina Leclerc a zhruba stejnou ztrátu měl také Verstappen na Leclerca.
Alonso se propadl na desáté místo za Gaslyho. Ještě více se trápil Hamilton. Nejprve ho zdolal Sainz a poté také Bearman. Sedminásobný šampion naříkal, že se auto nedá řídit.
Ve 22. kole chyboval Leclerc v předposlední zatáčce. Pilot Ferrari se rázem ocitl pod velkým tlakem Verstappena. Nizozemec si v úvodním "esíčku" na Monačana vyšlápl, Leclerca ale pro tuto chvíli pozici uhájil.
Sainz vycestoval mimo trať ve čtvrté zatáčce. To umožnilo Bearmanovi s Hamiltonem, aby se vrátili před něj. Ředitelství závodu mezitím vydalo zprávu, že se závod zkracuje na 69 kol.
Závod se blížil do své druhé poloviny a déšť stále sílil. Jezdci už se na přechodných pneumatikách trápili a ve vzduchu visela možnost přechodu na gumy do extrémního mokra. Leclerc sice stavěl jako první, zůstal ale na přechodných pneumatikách. Po zastávce už volal také Norris, který se chtěl skrze dřívější návštěvu mechaniků dostat před Russella. Na pilota Mercedesu už byl tou dobou nalepen.
Mimo trať se ocitl Lawson. Ještě hůře ale na tom zanedlouho byl Hülkenberg. Pilot Haasu se roztočil a byl vyhlášen virtuální zpomalovací vůz. Řada jezdců využila tento režim k zastávce v boxech. Russell s Norrisem už byli tou dobou za cílovou rovinkou a nemohli tak reagovat okamžitě. Při nejbližší možné příležitosti tak ale učinili.
Hülkenberg se tou dobou zvládl znovu rozjet. Na prvních třech pozicích se nacházeli Ocon, Verstappen a Gasly, kteří stále jeli bez zastávky v boxech. Za nimi následovali Russell, Norris a Cunoda. Japonec zariskoval a nazul pneumatiky do extrémního mokra. To samé udělal Pérez.
Ukázalo se, že v Lawsonově výletu mimo trať měl prsty Piastri. Australan dostal desetisekundovou penalizaci. Vody bylo na trati stále více a piloti už jeli opravdu pomalým tempem. Norris se i přesto dokázal dostat před Russella. Ve 30. kole byl na trať povolán zpomalovací vůz.
Na přechodných pneumatikách se nacházeli také Lawson, Čou a Hülkenberg. Ocon, Verstappen a Gasly stále jeli bez zastávky v boxech. Vše nasvědčovala tomu, že trojice doufá v zastavení závodu. Něco takového by jim umožnilo přezout během přerušení a zůstat na prvních třech pozicích. V opačném případě si ale zadělávali na problém. Startovní pole se totiž za zpomalovacím vozem sjelo dohromady a po zastávce v boxech by se tak trojice jistě propadla na chvost.
Risk byl ale nakonec zisk. Ačkoli sice byl na trati zpomalovací vůz, Colapinto havaroval v předposlední zatáčce. Reakce ředitelství závodu na sebe nenechala dlouho čekat - byly vyvěšeny červené vlajky. Ocon, Verstappen a Gasly dostali zastávku zdarma. Nizozemec se nejenže tímto dostal před Norrise, ale reálně bojoval o vítězství. To vše po startu ze 15. pozice.
Během červených vlajek platilo následující pořadí: Ocon, Verstappen, Gasly, Norris, Russell, Cunoda, Leclerc, Piastri, Alonso, Lawson, Hamilton, Bottas, Sainz, Pérez, Bearman, Čou a Hülkenberg.
Oconovi se během přerušení mohly vracet vzpomínky na Velkou cenu Maďarska 2021. Ta byla také ovlivněna deštěm a Francouz tehdy dosáhl na své jediné prvenství v královně motorsportu. Před Oconem ale stále ležela spousta práce. Závod měl za sebou stále jen 33 kol ze 69, což znamenalo, že nebyl ani v polovině. Za Oconem se navíc nacházel více než silný soupeř - Verstappen.
Bylo oznámeno, že závod bude restartován ve 14:02 místního času. Na restart se ale chystalo pouze 16 jezdců. Hülkenberg byl totiž během přerušení vyloučen. Po svém výletu z dráhy se totiž zapojil do akce až poté, co mu pomohli sportovní komisaři. Tím porušil pravidla.
Ředitelství závodu se rozhodlo pro letmý restart. Všichni nazuli přechodné pneumatiky. V Brazílii tou dobou již nepršelo, trať ale zůstávala mokrá. K přešlapu došlo u Ferrari. Sainz zřejmě omylem dostal opotřebované přechodné pneumatiky a stěžoval si.
Krátce před restartem se octil mimo trať Bearman. Přesto se začalo závodit. Ocon v úvodních metrech poodjel Verstappenovi. Norris vycestoval ve čtvrté zatáčce mimo trať a propadl se za Rusella. Vzápětí vycestoval z dráhy i Leclerc, před Piastrim se ale udržel.
Ocon po restartu překvapivě ujížděl Verstappenovi. Brzy měl před trojnásobným šampionem k dobru už téměř čtyři vteřiny. Bearman tlačil na Sainze, v šesté zatáčce se ale roztočil a předním křídlem narazil do bariéry z pneumatik. Výsledkem byla velká ztráta a nutnost zastávky kvůli výměně předního křídla.
Hamilton získával po restartu pozice. Ve 38. kole už naháněl osmého Cunodu. Monopost mu najednou fungoval mnohem lépe. Bearman znovu vyjel mimo trať, tentokrát v předposlední zatáčce.
Třicet kol před koncem předpověď hlásila, že už by neměl přijít žádný další déšť. Dalo se proto očekávat, že trať bude stále zrychlovat. Zdali bude v závěru možné přezout i na suché pneumatiky, bylo otázkou.
Podmínky ovšem byly stále záludné, což vzápětí ukázal Sainz. Pilot Ferrari se roztočil v osmé zatáčce a zadní částí vozu si to namířil do bariéry. Na trať se vydal zpomalovací vůz. Sainz se sice dokázal z místa incidentu rozjet, s poškozeným zavěšením pravého předního kola ale jel jen krátce. O pár okamžiků později definitivně odstoupil.
Ocon sice zvládal po restartu ujíždět, Sainz mu však jeho sen o vítězství zkomplikoval. Startovní pole se sjelo dohromady a Verstappen opět číhal za jeho zády. Třetí místo měl ve svém držení Gasly. Bodovanou desítku tvořili také Russell, Norris, Leclerc, Piastri, Cunoda, Hamilton a Alonso. Za Španělem figurovali Lawson, Pérez, Bottas, Čou a Bearman. Zbytek už v závodě nepokračoval.
Na konci 42. kola se závod znovu rozjel. Ocon hned v první zatáčce ztratil vedení ve prospěch Verstappena. Gasly se musel bránit Russellovi, třetí místo ale udržel. Norris byl široký a vyjel z první zatáčky ven. Propadl se až na sedmou pozici za kolegu Piastriho. O pár hodin dříve se britskému jezdci naskytla velká příležitost výrazně zdramatizovat boj o titul, ta ale nyní mizela v nedohlednu.
Festival výletů mimo trať pokračoval. V předposlední zatáčce se projel po trávě Alonso. Tato chyba znamenala pro dvojnásobného mistra světa pád na poslední 15. příčku. Mimo body se po restartu propadl i Hamilton, který byl až jedenáctý.
Pořadí bylo Verstappen, Ocon, Gasly, Leclerc, Russell, Piastri, Norris, Cunoda, Lawson, Pérez, Hamilton, Bearman, Bottas, Čou a Alonso. Verstappenův náskok brzy překročil hranici dvou sekund.
Ve 46. uslyšel Piastri ve sluchátkách očekávanou větu. Australan byl požádán, aby před sebe pustil kolegu Norrise. Učinil tak neprodleně. To ale byla pro britského pilota jen slabá útěcha. Za stávajícího pořadí by totiž jeho ztráta narostla na 62 bodů.
Netrvalo dlouho a Norris začal vyvíjet tlak na Leclerca. Monačan byl navíc vyšetřován za to, že vycestoval mimo trať a zapojil se zpátky do akce nebezpečným způsobem.
Verstappen už vedl před Oconem o téměř čtyři vteřiny. Francouzská stáj ale přesto měla nakročeno k fantastickému výsledku. Oconovi patřilo druhé místo a Gasly byl třetí. Před Russellem měl navíc k dobru tři vteřiny. Kdo by něco takového řekl na začátku sezony v Bahrajnu, kdy se Ocon s Gaslym kvalifikovali do poslední řady.
Norris byl široký v jedné ze zatáček a Leclerc mu tak zvládl poodjet. Piastri se sice přiblížil, útoku z jeho strany se ale Norris obávat nemusel.
Piastri musel v 52. kole krotit smyk na výjezdu z předposlední zatáčky. Díky tomu se na něj dotáhl Cunoda a v první zatáčce zkoušel útočit. Bez úspěchu.
Dvojité pódium stáje Alpine se ocitalo v ohrožení. Russell se totiž přibližoval ke Gaslymu. Šestnáct kole před koncem už ztrácel jen okolo jedné vteřiny.
V 55. kole přišlo další dějství souboje v posledních dnech populární dvojice. Pérez měl zálusk na deváté místo Lawsona. Před Novozélanďana se ale nedostal. Vzápětí navíc musel řešit horkou chvilku, čehož využil Hamilton k tomu, aby Mexičana odsunul na 11. místo.
Lawson se sice zbavil Péreze, v závěru ho ale zaměstnával Hamilton. Sedminásobný šampion chtěl získat deváté místo. Na honu byl i jeho kolega Russell. Ani on ale prozatím nenacházel recept na Gaslyho, který měl na třetím místě k dobru jednu sekundu. Verstappen už vedl před Oconem o téměř 14 sekund.
Verstappen si vše pohlídal i v dalších kolech a dojel si pro vítězství. Druhý skončil Ocon a Gasly uhájil třetí místo před Russellem. Norris musel skousnout šestou příčku. Jako sedmý sice projel cílem Piastri, desetisekundová penalizace ovšem Australana odsunula na osmou pozici za Cunodu. Lawson se ubránil Hamiltonovi a získal další dva body za deváté místo.
Verstappen navýšil díky svému vítězství náskok na 62 bodů. To ho před posledními třemi víkendy, během kterých bude ve hře 86 bodů. staví do velmi slibné pozice.
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 393, 2. Norris 331, 3. Leclerc 307, 4. Piastri 262, 5. Sainz 244, 6. Russell 192, 7. Hamilton 190, 8. Pérez 151, 9. Alonso 62, 10. Hülkenberg 31, 11. Cunoda 28, 12. Gasly 26, 13. Stroll 24, 14. Ocon 23, 15. Magnussen 14, 16. Albon 12, 17. Ricciardo 12, 18. Bearman 7, 19. Colapinto 5, 20. Lawson 4, 21. Čou, 22. Sargeant 0, 23. Bottas 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 593, 2. Ferrari 557, 3. Red Bull 544, 4. Mercedes 382, 5. Aston Martin 86, 6. Alpine 49, 7. Haas 46, 8. VCARB 44, 9. Williams 17, 10. Sauber 0.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 2:06:54,430 | 69 | 25+1 |
2. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | +19,477 | 69 | 18 |
3. | Pierre Gasly | Alpine | Renault | +22,532 | 69 | 15 |
4. | George Russell | Mercedes | Mercedes | +23,265 | 69 | 12 |
5. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | +30,177 | 69 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | +31,372 | 69 | 8 |
7. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | +42,056 | 69 | 6 |
8. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | +44,943 | 69 | 4 |
9. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | +50,452 | 69 | 2 |
10. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | +50,753 | 69 | 1 |
11. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | +51,531 | 69 | 0 |
12. | Oliver Bearman | Haas | Ferrari | +57,085 | 69 | 0 |
13. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | +63,588 | 69 | 0 |
14. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | +78,049 | 69 | 0 |
15. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | +79,649 | 69 | 0 |
DNF | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | - | 38 | 0 |
DNF | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | - | 30 | 0 |
DNF | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | - | 30 | 0 |
DNF | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 0 | 0 |
DNF | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | - | 0 | 0 |
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodn foto: Red Bull Content Pool