Další aféra s pohyblivými křídly na obzoru?
Řadě týmů se nelíbí řešení předních křídel Ferrari a Red Bullu.
Podle informací z paddocku Velké ceny Německa může být na obzoru další aféra s pohyblivými křídly, celá řada týmů prý vyjádřila obavy na adresu Mezinárodní automobilové federace (FIA) ohledně komponent na vozech týmů Red Bull a Ferrari.
Podle Autosportu několik stájí pořídilo fotografie vozů RB6 a F10, na kterých se údajně přední přítlačné křídlo ve vysokých rychlostech dostává níže k závodní dráze než by mělo.
Obrázky, které v neděli zveřejnil francouzský Le Parisien, naznačují, že by se pravidly předepsaná centrální část předního křídla mohla naklánět dopředu a pomáhat tak posunout níže k trati celé křídlo a zejména pak boční komponenty na křídlech (tzv. endplates).
Regule stanovují, že centrální úsek křídla má být 75 mm nad referenční plochou (tj. 85 mm od země, pokud se bere do úvahy "prkno" na podlaze vozu). Podle analýzy konkurenčních týmů se křídla Ferrari a Red Bullu dostávají mnohem níže, než je stanovená hranice.
Díky flexibilitě křídla by pak teoreticky vozy zmiňovaných týmů mohly dosahovat většího "přísavného efektu" a získaly by velký přítlak navíc ve vysokorychlostních zatáčkách. Podle jednoho z inženýrů by se získaná výhoda mohla pohybovat v rámci tří desetin sekundy na kolo.
Dle Autosportu během víkendu probíhala diskuze mezi několika týmy a FIA, té byly předány fotografické důkazy srovnávající chování vozů Ferrari a Red Bullu v porovnání s ostatními týmy.
Oba dotčené týmy ujišťují, že nic nelegálního nedělají. FIA by údajně mohla vozy ještě podrobněji prozkoumat při pozávodní přejímce.
Článek 3.15 technických regulí formule 1 říká, že karoserie, která ovlivňuje aerodynamický výkon vozu "musí být pevně připevněna k zcela odpružené části vozu (pevně připevněna znamená bez jakéhokoli stupně volnosti)" a "musí zůstat nepohyblivá vzhledem k odpružené části vozu".
Flexibilita na předních křídlech se ověřuje zátěžovými testy na koncích křídla (zmiňované "endplates"), ovšem střední část křídla žádným testům na flexibilitu nepodléhá.
Pokud FIA shledá na křídlech Ferrari a Red Bullu cokoli závadného, může následovat několik různých kroků - ta nejhorší je v případě těžkého porušení pravidel diskvalifikace vozů obou týmů z Velké ceny Německa, jiná varianta je připravení nových zátěžových testů do příštího závodu a efektivní zamezení dalšího užívání této komponenty.