Využívání pohyblivých křídel bude omezené
Týmy a FIA nechtějí, aby bylo předjíždění příliš snadné.
Týmy Formule 1 a Mezinárodní automobilová federace chtějí zabránit tomu, aby bylo předjíždění s využitím pohyblivých zadních křídel příliš jednoduché a tím znehodnotilo závodění.
Martin Whitmarsh, šéf týmu McLaren a zároveň předseda Asociace týmů Formule 1 se nechal slyšet, že stáje během předsezónních testů systém vyzkouší a pokusí se spolu s FIA inteligentně zakomponovat možnost jeho využití do pravidel.
Ačkoliv se v uplynulých týdnech objevily spekulace o tom, že využití pohyblivého zadního křídla usnadní předjíždění až příliš, Whitmarsh věří, že není důvod k obavám.
"Všechny vozy se při těsném závodění špatně předjíždí," řekl Whitmarsh. "Ve Formuli 1 je to ještě umocněné profesionalitou týmů a kvalitou jezdců, takže je to ještě obtížnější. Předjíždění je v řadě sérií důsledkem chyby toho vpředu a chyby jsou ve Formuli 1 méně časté.
Myslím, že jsme teď získali do rukou pomůcku a mezi týmy a FIA jsme na to reagovali. Pokud by to byla absolutní katastrofa, což si nemyslím, že bude, pak bude upřímně velice jednoduché přestat tohle zařízení používat nebo upravit způsob jeho fungování.
Pokud byste vstoupili do letošní sezóny a řekli, s těmito vozy se vůbec nepředjíždí, a to bylo vnímáno jako velký požadavek veřejnosti, pak máme víc pák na to s tím něco udělat.
Nemyslím si, že bude tak snadné předjíždět, ale rozdíly budou také v tom, jak kdo bude používat systém KERS. Takže možná v některých případech uvidíme útok s upraveným křídlem a obranu s využitím KERSu.
Nebo uvidíme útok, který bude kombinovat KERS a také otočené zadní křídlo. Neřekl bych, že se to dá předpovídat. Musíme jen zajistit, abychom našli způsob, jak to používat citlivě."
Týmy a FIA si stále nechávají otevřená zadní vrátka, aby v případě neúspěchu pohyblivých zadních křídel mohly systém upravit.
Ačkoliv byla totiž technická specifikace křídel, která mohou být upravována tak, aby se mezera mezi jeho dvěma příčnými díly zvýšila z 10 až 15 milimetrů na 50 milimetrů, zanesena do pravidel, její implementace pro závody zatím nebyla zcela definována.
V praxi bude FIA pomocí svého GPS systému monitorovat provoz na trati a v případě, že se některý z jezdců bude nacházet v rozmezí do jedné sekundy za svým soupeřem, rozsvítí se na jeho volantu kontrolka, která bude indikovat možnost použití úpravy zadního křídla.
Jezdec pak bude moci pohybovat s jedním ze dvou příčných dílů zadního křídla a tím pádem měnit přítlak na zadní nápravě a s tím spojenou maximální rychlost.
Systém by měl navíc fungovat pouze v určitém úseku tratě, který FIA předem zvolí. Nemusí se přitom vždy jednat o cílovou rovinku. Úprava zadního křídla nebude možná také v prvních dvou kolech po startu nebo restartu.
Adrian Newey, technický ředitel Red Bullu, řekl, že má o účinek křídla obavy.
"Důležité je pohrát si s tím a upravit to tak, aby bylo předjíždění umožněno, ale ne příliš usnadněno. Pokud to bude příliš jednoduché, tak budete chtít být v nájezdu do posledního kola tím druhým a pak už to bude přehnaně umělé.
S náročností předjíždění se to přehání. Náročné předjetí znamená, že když se někomu podaří, tak skutečně pamětihodně. Pokud se ze závodů stane něco jako jízda v pytli známá z NASCAR, tak to pro mě ztratí určité kouzlo."
Whitmarsh dodal, že před letošní úvodní velkou cenou bude nový systém odzkoušen a co nejlépe vyladěn. Šéf McLarenu ale také tvrdí, že volání po větším množství předjíždění se v posledních letech stalo až přehnanou posedlostí.
"To je teď velice moderní, říkat, že to, co Formule 1 potřebuje, je předjíždění. Loni jsem se při počítání manévrů ztratil, Lewis (Hamilton) totiž během prvních čtyř závodů provedl asi 39 parádních manévrů. Takže to (předjíždění) tu je.
Já si nemyslím, že předjíždění je tak důležité, jak si někteří lidé myslí. Stalo se to tak trochu posedlostí. Abych pravdu řekl, někteří lidé s nedostatkem kreativity se chytili této tendence a tvrdí, že tohle je to, co potřebujeme.
Já myslím, že to, co lidé chtějí, je nejistota výsledku. Od začátku víkendu až do soboty chcete nejistotu toho, jak dopadne kvalifikace. A pak, nehledě na výsledku kvalifikace, chcete nejistotu výsledku závodu, což způsobí, že se na něj chcete dívat."