Představení Formule Renault 3.5
Série zahajuje tento víkend svou sedmou sezónu.
Tento víkend se na španělském okruhu Motorland Aragon napíše první kapitola letošní sezóny Formule Renault 3.5. Pojďme si proto tuto formulovou sérii představit.
Historie Formule Renault 3.5 se začala psát v roce 2005, kdy se jejím prvním vítězem stal Polák Robert Kubica. O rok později se šampiónem stal Alx Danielsson. Rok 2007 patřil Alvaru Parentemu. Následně se do seznamu vítězů zapsal současný pilot GP2 Giedo van der Garde a v sezóně 2009 se z vítězství radoval Bertrand Baguette. Belgičan hned po zisku titulu zamířil do zámořské série IndyCar, kde strávil loňskou sezónu.
Zatím posledním šampiónem Formule Renault 3.5 je Rus Michail Aljošin, který titul získal po napínavém závěru, kdy se o celkovém vítězi rozhodovalo až v posledních metrech závěrečného závodu sezóny.
Sérií během své kariéry prošli kromě prvního šampiona Roberta Kubici i další současní piloti Formule 1 jako například Jamie Alguersuari, Kamuj Kobajaši, Pastor Maldonado či loňský mistr světa Sebastian Vettel.
V šestileté historii se ve FR3.5 objevilo i několik českých pilotů. Prvním z nich, který strávil v sérii první dvě sezóny, byl Tomáš Kostka.
Další Čech nastoupil až v roce 2009, kdy se na pár závodů u týmu Prema Powerteam objevil Filip Salaquarda. Rodák z Prahy v sérii zůstal i v sezóně 2010, ale změnil stáj, když zamířil do týmu ISR svého otce. Spolu s Filipem Salaquardou v loňském roce závodil rovněž Jan Charouz a zatímco Salaquarda pro letošní sezónu přestoupil do Superleague Formula, Jan Charouz zůstává věrný renaultům.
Formát víkendu sestává ze dvou závodu na 44 minut + jedno kolo. Každý z nich má dopoledne svou vlastní třicetiminutovou kvalifikaci, která určí postavení na roštu. V pátek všemu předchází dva 75-minutové tréninky.
V sobotním závodě musí jezdci nastoupit s vozem nastaveným na nízký přítlak, který sníží přilnavost asi o 20%. V neděli je naopak pro každého povinná zastávka v boxech, kde musí mechanici vyměnit alespoň dvě pneumatiky.
Bodování je stejné jako ve Formuli 1. Vítěz získá 25 bodů a dále se postupuje klíčem 18-15-12-10-8-6-4-2-1.
Hlavní cenou pro vítěze šampionátu je test monopostu Formule 1 týmu Renault během posezónních oficiálních testů.
Kalendář
V šampionátu se většinou závodí na známých evropských okruzích, kam zavítá během sezóny i F1. Nejinak je tomu i letos - z devíti podniků se jich hned sedm pojede na okruzích známých z královny motorsportu.
Sezóna začne 16.dubna na Motorlandu Aragon, kde seriál začínal i loni.
Čtrnáct dní na to jezdce přivítá belgické Spa-Francorchamps, než se přesunou do italské Monzy, kde se spolu se závody FR3.5 pojede také víkend Mistrovství světa cestovních vozů (WTCC).
Pak už následuje tradiční podnik v ulicích Monte Carla jako doprovodná součást Velké ceny Formule 1.
Po roční přestávce se piloti vrátí rovněž na Nürburgring (v roce 2010 se jelo na Hockenheimu), následuje Hungaroring, Silverstone, nově Paul Ricard, který nahradil podnik v Magny-Cours, a sezóna skončí, stejně jako loni, v Katalánsku na okruhu poblíž Barcelony.
Technika
Monopost Formule Renault 3.5 je poháněn, jak je již z názvu patrné, 3.5-litrovým motorem V6, který má výkon 480 koňských sil. Celá formule měří 3,1 metru na délku, 1,6 metru na šířku a váží 628 kilogramů.
Výkon je na kola přenášen přes šestistupňovou poloautomatickou převodovku ovládanou páčkami pod volantem.
Startovní listina
V loňské sezóně se závodů účastnilo dvanáct týmů. Letos bude o jeden tým více. Ze soupisky zmizela stáj FHV Interwetten.com, která se po nepříliš úspěšné sezóně (získala jen pět bodů zásluhou Bruna Mendeze) rozhodla ze série odejít.
K týmům se naopak připojí dvě nové stáje - italská BVM Target a česko-lucemburská Gravity-Charouz Racing, která v loňské sezóně nastupovala v novém šampionátu AutoGP.
Do role jednoho z největších favoritů je pasován Daniel Ricciardo, který o mistrovský titul v loňské sezóně přišel až v poslední jízdě, do které nastupoval společně s následným vítězem Michailem Aljošinem se stejným počtem bodů. Australan pro letošní sezónu změnil barvy a přešel do českého týmu ISR Igora Salaquardy.
Ricciardovi měl původně týmového kolegu dělat loňský vítěz Formule 2 Dean Stoneman. U Brita byla ale v polovině ledna zjištěna rakovina varlat, a proto se musel závodní sedačky vzdát. Na jeho místo tým angažoval Francouze Nathanaela Berthona, který dokázal loni ve své premiérové sezóně vyhrát jeden ze závodu v Magny-Cours.
Svou jezdeckou sestavu kompletně mění také mistrovský tým Tech 1 Racing, který podepsal smlouvu s loňským vítězem šampionátu Eurocup Formule Renault 2.0 Kevinem Korjusem a Arthurem Picem. Francouz jde ve šlépějích svého bratra Charlese, který strávil ve FR3.5 dvě sezóny, během kterých nasbíral čtyři vítězství a v roce 2009 se umístil na celkovém čtvrtém místě.
Ve velmi dobrém světle se v loňské sezóně ukázal v týmu Tech 1 Racing Jean-Eric Vergne, o jehož služby projevila zájem stáj Carlin. Týmového kolegu bude Vergnemu dělat jeden z předních jezdců úvodního ročníku seriálu GP3 Robert Wickens.
Ani letos nebude v jezdecké sestavě chybět český pilot. Za nový tým Gravity-Charouz Racing bude vedle Brendona Hartleye závodit Jan Charouz.
Už zítra začíná prvními měřenými tréninky úvodní víkend nové sezóny Světové série Formule Renault 3.5 na Motorlandu Aragon.
FORMULE.cz Vám nabídne reportáže ze všech kvalifikací a závodů letošní sezóny.