Verstappen je čtyřnásobným šampionem, Mercedes slaví dvojité vítězství
VC Las Vegas - závod
Je rozhodnuto. Mistrem světa pro rok 2024 se stává Verstappen. Pilotovi Red Bullu stačilo k zisku čtvrtého titulu i páté místo. Jeho konkurent Norris totiž obsadil až šestou příčku. Závod se odehrával v režii Mercedesu. Triumfoval Russell a druhý dojel po startu z desáté pozice Hamilton.
V sobotu ve 22:00 hodin místního času vypukl v Las Vegas vrchol velké show. Formule 1 měla na programu závod. Ten již mohl rozhodnout o novém šampionovi. Verstappen totiž vedl v průběžném pořadí o 62 bodů před Norrisem. V následujících dvou víkendech přitom mělo být ve hře už jen 60 bodů. To ve zkratce znamenalo, že pokud Verstappen dojede do cíle před Norrisem, kterého v kvalifikaci zdolal, bude hotovo.
Na pole position ovšem stál někdo úplně jiný - Russell. Pilota Mercedesu doplnil v první řadě Sainz. Následovali Gasly, Leclerc, Verstappen, Norris, Cunoda, Piastri, Hülkenberg, Hamilton, Ocon, Magnussen, Čou, Lawson, Pérez, Alonso, Albon, Stroll a Bottas. Z boxů začínal po nehodě v kvalifikaci Colapinto. Argentinec sice původně zajel čtrnáctý čas, kvůli opravám jeho monopostu ale museli mechanici Williamsu porušit pravidla parc fermé.
Bottas se sice do závodu kvalifikoval jako devatenáctý a z této pozice i startoval, přesto ale mohl stát ještě o místo výše. Dostal totiž penalizaci pěti pozic za nasazení čtvrté baterie.
Před startem závodu panovaly stejně jako po celý víkend chladné teploty, byť na poměry tohoto víkendu bylo relativně teplo. Asfalt měl 19 stupňů, vzduch 18. Předpokládalo se, že jezdci znovu budou bojovat s nízkou přilnavostí. Bylo proto otázkou, zdali něco takového nenadělá zejména v úvodu paseku. Nejednomu fanouškovi jistě probleskla hlavou vzpomínka na loňský rok, kdy Verstappen při útoku na vedoucí pozici v první zatáčce vyhnal vinou nízké přilnavosti ven z trati Leclerca.
Pirelli předložilo jezdcům a týmům před začátkem závodu různé možnosti strategií. V úvahu přicházely jednozastávkové i dvouzastávkové strategie.
Většina jezdců zvolila pro úvod padesátikolového závodu střední směs pneumatik. Pérez, Bottas a Colapinto ovšem sázeli na delší úvodní úsek a obuli tvrdou směs. Alonso pak jako jediný obul měkkou sadu. Zrovna dvojnásobný šampion se tak jevil jako jeden z kandidátů na dvouzastávkovou strategii.
Russell se po startu udržel bez problémů na čele. Druhé místo si pohlídal Sainz. Gasly zkoušel po vnějšku Španěla objet, ten si ale pozici pohlídal. Využil toho Leclerc, který se protáhl na třetí pozici. Verstappen zůstával jako pátý před šestým Norrisem. Úvodní metry se nesly v mnohem poklidnějším duchu než loni. Jezdci se dokázali vyhnout incidentům.
Na čele se po prvním kole nacházel Russell před Leclercem a Sainzem. Piloti Ferrari si nakonec prohodili pozice. Následovali Gasly, Verstappen, Norris, Cunoda, Hülkenberg, Piastri a Hamilton. Za bodovanými pozicemi jezdili Ocon, Čou, Lawson, Alonso, Magnussen, Pérez, Albon, Stroll, Bottas a Colapinto.
Potvrzovala se očekávání. Gasly začínal ztrácet na piloty Ferrari a navíc na něj dotíral Verstappen. Čou byl vyšetřován sportovními komisaři. Ti pilota Sauberu podezírali z toho, že se před Lawsona dostal za pomoci výjezdu mimo trať.
Začínalo se schylovat k dramatu na čele. Na Russella totiž dotíral Leclerc. Do monopostu pilota Mercedesu se zahákl igelitový sáček, což Russella zpomalovalo.
Ve čtvrtém kole přišly ze strany Leclerca hned dva útoky na první místo. Russell oba z nich ustál. Toho využíval Sainz, který se k vedoucí dvojici dotáhl. Verstappen předjel Gaslyho a směřoval k zajištění titulu. Alonso byl po čtyřech kolech na měkkých gumách povolán do boxů, Piastriho vyšetřovali za ulitý start.
Russell se po prvotním nátlaku dokázal odpoutat od Leclerca. Monačan si musel hlídat více Sainze, který jezdil v těsném závěsu za ním.
Lelcercovi začínaly odcházet pneumatiky. Nejprve se před něj dostal Sainz a poté také Verstappen. Nizozemec vzápětí zdolal i Sainze a už byl druhý. Norris čelil nátlaku ze strany Gaslyho, za nimi čekal na příležitost Cunoda. Piastri dostal pět sekund za ulitý start.
Degradace pneumatik byla znát všude. Se zastávkami v boxech se proto roztrhl pytel. Piastri zde strávil o pět sekund navíc, aby si odpykal svou penalizaci. Brzy jsme u mechaniků viděli i Verstappena, Sainze a Leclerca. Pořadí mezi trojicí zůstalo beze změny.
Ve 13. kole zastavil i lídr Russell. Tím pustil do vedení svého kolegu Hamiltona. Sedminásobný šampion byl jedním z těch, kteří ještě nestavěli. Russell se i po zastávce udržel na druhé pozici. Hamilton o kolo později zastavil, takže Russell se dostal zpět do čela.
Všichni piloti nasazovali při zastávkách tvrdou směs pneumatik. Hamiltonovi prospěla pozdější zastávka. Vrátil se totiž jako devátý, přičemž virtuálně mu patřila šestá pozice. Navíc měl k dispozici čerstvější pneumatiky a přitahoval se k Norrisovi. Najednou to s vyhlídkami sedminásobného šampiona nevypadalo tak beznadějně.
V 15. kole se objevily problémy u Gaslyho. "Nemám výkon," rozčiloval se pilot Alpine. Vzápětí se ze zádi jeho monopostu vyvalil dým a pro Francouze závod skončil. Senzační třetí čas v kvalifikaci tak zůstal nevyužit.
Pérez, Magnussen a Colapinto zůstávali v 16. kole jedinými piloty, kteří pokračovali bez zastávky v boxech. Pérez podle očekávání nestačil jezdcům na čerstvějších sadách a postupně se propadal. Nejprve se před něj dostal Verstappen a poté Sainz, který ho odsunul na čtvrtou příčku. Za ním už se nacházel Leclerc. I on se brzy dostal dopředu. Za Mexičanem už se navíc nacházel také Hamilton.
Hamilton byl po zastávce v boxech jako politý živou vodou. Zajel nejrychlejší kolo závodu a zdálo se, že se před Péreze dostane velice brzy. To se v 17. kole skutečně stalo. Před Péreze se vzápětí dostal i Norris. Mexičan už jistě přemýšlel o zastávce v boxech, kam skutečně zamířil při první možné příležitosti.
Hamilton zůstával při chuti. Vše nasvědčovalo tomu, že páté místo není jeho konečnou stanicí. V 19. kole nebezpečně dýchal na záda Leclercovi. Vše nasvědčovalo tomu, že piloti pojedou na dvě zastávky a uvidíme je tak u mechaniků ještě jednou.
Russell měl na čele vše pevně ve svých rukou. Na Verstappena měl k dobru bezmála deset sekund. Nizozemec ale mohl být v klidu. Tento výsledek mu totiž zajišťoval zisk čtvrtého titulu.
Ve 20. kole už měli za sebou zastávku v boxech všichni, Ocon dokonce dvě. Vedl Russell před Verstappenem a Sainzem. Další pořadí bylo Leclerc, Hamilton, Norris, Cunoda, Piastri, Albon, Hülkenberg, Alonso, Čou, Lawson, Pérez, Ocon, Stroll, Colapinto, Magnussen a Bottas.
Hamilton vyvíjel v polovině závodu tlak na Leclerca. Pilot Mercedesu měl sice k dispozici systém DRS, nebyl ale schopen svého budoucího týmového kolegu překonat. Russell stále udržoval zhruba desetisekundový náskok před Verstappenem.
Norris si stěžoval na to, že mu odcházejí tvrdé gumy. To singalizovalo, že je druhé kolo zastávek v boxech za rohem. Nakonec ho zahájil Alonso. Pilot Aston Martinu mohl proklínat volbu měkkých pneumatik pro start. Zanedlouho stavěl i Piastri. Albon musel kvůli technickým problémům odstoupit z desátého místa. Svůj monopost odstavil v boxech.
Boj o třetí místo se začínal dramatizovat. K Sainzovi se přitahovali Leclerc i Hamilton. Rozestup mezi druhým Verstappenem a třetím Sainzem činil dvě sekundy.
Vzápětí Sainz dostal od týmu pokyn, aby před sebe pustil Leclerca. To Španěl učinil a málem toho využil Hamilton. Pilot Ferrari se sice vpředu udržel, vzápětí si ale zadělal na problémy. Jak Sainz, tak Hamilton totiž zamířili do boxové uličky. Když ale Sainz zpozoroval, že chce stavět i jeho soupeř, přejel bílou čáru a nakonec do boxů nezajel. U mechaniků se tou dobou objevil také Verstappen.
Sainz se nakonec u mechaniků objevil o kolo později. Během rádiové komunikace vyšlo najevo, že předchozí zastávka byla odsunuta, protože mechanici nebyli připravení. "Proberte se!," vzkázal naštvaný Sainz svým parťákům. Pozdější zastávka ho přišla draho - propadl se za Hamiltona.
Hamilton nadále zůstával nejrychlejším jezdcem na dráze a dotahoval Verstappena. Russell stále pokračoval na své první tvrdé sadě.
Verstappen byl na rovinkách mnohem snazším cílem než předtím Leclerc, protože Red Bull se tento víkend na rovinkách trápí. Hamilton se tak bez problémů dostal dopředu. Ve stejnou dobu zajel do boxů druhý Leclerc, který se vrátil až za Sainze. Ferrari se tak najednou nacházelo zcela mimo stupně vítězů. Naopak Mercedes směřoval za dvojitým vítězstvím.
Sedmnáct kol před koncem si zajel pro čerstvé obutí Russell. Po zapojení zpět do akce činil Britův náskok před Hamiltonem 12,5 sekundy.
Ačkoli měl Russell velmi slušný náskok, Hamilton ho stahoval mílovými kroky. Čtrnáct kol před koncem činil rozestup mezi dvojicí 9,5 sekundy.
Norrisovy již tak minimální naděje na zisk titulu se stále rozplývaly. Brit se nacházel až na šesté pozici. Na Verstappena, který byl třetí, v tu chvíli ztrácel 16 sekund.
Slušný výkon předváděl Cunoda. Japonec se po předjetí Ocona dostal na osmou pozici a směřoval za čtyřmi body. Oproti tomu Pérez se nacházel až na 14. pozici a rozhodně nezaháněl pochybnosti šéfů Red Bullu o tom, zdali si ho mají nechat i pro další rok.
Russellův náskok pořád padal dolů. Hamilton byl 12 kol před koncem už jen 7,5 sekundy pozadu. Navíc stále zajížděl nejrychlejší kola. Boj o vítězství ještě nebyl rozhodnutý.
Pérez se dostal na 12. místo v ostrém trojsouboji s Lawsonem a Magnussenem. Ocon se postupně propadl až na 11. místo. Dostal se před něj mimo jiné Alonso, který najednou mohl pomýšlet na bodovaný výsledek.
Leclerc a Hamilton si mezi sebou přehazovali nejrychlejší kola jako horkou bramboru. Leclerc zaostával za Sainzem už jen o sedm desetin. Hamilton ztrácel na Russella sedm sekund.
Sainz a Leclerc se dotáhli na Verstappena. Španěl se brzy dostal na třetí místo. Verstappena to ale nemuselo mrzet. Na jeho blížící se korunovaci to nic neměnilo. Pilot Red Bullu se nacházel v pozici, kdy si mohl dovolit prohrát i boj s Leclercem.
Pět kol před koncem stále vedl Russell o čtyři sekundy. Pro mladšího z dvojice Britů to začínalo opět vypadat dobře. Hülkenberg sebral Cunodovi osmé místo. Alonso se mohl začít bát o svůj jediný bod. Začínal na něj totiž tlačit Pérez.
Verstappen nakonec podlehl Leclercovi a spadl na páté místo. Russell navýšil svůj náskok před Hamiltonem na pět sekund. Sedminásobný šampion totiž ve své snaze přiblížit se vycestoval z dráhy. Pérez sebral Alonsovi desátou příčku.
Norris měl dostatečný náskok před Piastrim a tak si mohl v předposledním kole dovolit zajet pro měkkou směs pneumatik. S ní se chtěl pokusit vybojovat bod za nejrychlejší kolo.
Russell si mezitím dojel pro druhý triumf v sezoně před týmovým kolegou Hamiltonem a Sainzem. Verstappenovi stačilo páté místo k tomu, aby se stal čtyřnásobným mistrem světa. Norris ukořistil bod za nejrychlejší kolo.
p. | jezdec | tým | motor | čas/odstup | kol | body |
---|---|---|---|---|---|---|
1. | George Russell | Mercedes | Mercedes | - | 50 | 25 |
2. | Lewis Hamilton | Mercedes | Mercedes | 7,313 | 50 | 18 |
3. | Carlos Sainz | Ferrari | Ferrari | 11,906 | 50 | 15 |
4. | Charles Leclerc | Ferrari | Ferrari | 14,283 | 50 | 12 |
5. | Max Verstappen | Red Bull | Red Bull PT | 16,582 | 50 | 10 |
6. | Lando Norris | McLaren | Mercedes | 43,385 | 50 | 8+1 |
7. | Oscar Piastri | McLaren | Mercedes | 51,365 | 50 | 6 |
8. | Nico Hülkenberg | Haas | Ferrari | 59,808 | 50 | 4 |
9. | Juki Cunoda | RB | Red Bull PT | 1:02,808 | 50 | 2 |
10. | Sergio Pérez | Red Bull | Red Bull PT | 1:03,114 | 50 | 1 |
11. | Fernando Alonso | Aston Martin | Mercedes | 1:09,195 | 50 | 0 |
12. | Kevin Magnussen | Haas | Ferrari | 1:09,803 | 50 | 0 |
13. | Čou Kuan-jü | Sauber | Ferrari | 1:14,085 | 50 | 0 |
14. | Franco Colapinto | Williams | Mercedes | 1:15,172 | 50 | 0 |
15. | Lance Stroll | Aston Martin | Mercedes | 1:24,102 | 50 | 0 |
16. | Liam Lawson | RB | Red Bull PT | 1:31,005 | 50 | 0 |
17. | Esteban Ocon | Alpine | Renault | 1 kolo | 49 | 0 |
18. | Valtteri Bottas | Sauber | Ferrari | 1 kolo | 49 | 0 |
DNF | Alexander Albon | Williams | Mercedes | - | 25 | 0 |
DNF | Pierre Gasly | Alpine | Renault | - | 15 | 0 |
Průběžné pořadí jezdců: 1. Verstappen 403, 2. Norris 340, 3. Leclerc 319, 4. Piastri 268, 5. Sainz 259, 6. Russell 217, 7. Hamilton 208, 8. Pérez 152, 9. Alonso 62, 10. Hülkenberg 35, 11. Cunoda 30, 12. Gasly 26, 13. Stroll 24, Ocon 23, 15. Magnussen 14, 16. Albon 12, 17. Ricciardo 12, 18. Bearman 7, 19. Colapinto 5, 20. Lawson 4, 21. Čou 0, 22. Sargeant 0, 23. Bottas 0.
Průběžné pořadí Poháru konstruktérů: 1. McLaren 608, 2. Ferrari 584, 3. Red Bull 555, 4. Mercedes 425, 5. Aston Martin 86, 6. Haas 50, 7. Alpine 49, 8. VCARB 46, 9. Williams 17, 10. Sauber 0.
Zdroj: vlastní reportáž redakce, úvodní foto: Mercedes