Vettel dostal nové přední křídlo až půl hodiny před kvalifikací
Němec svůj originál zničil při havárii v pátečním volném tréninku.
Sebastian Vettel si mohl po kvalifikaci na Velkou cenu Japonska pořádně oddechnout. Podvanácté letos vybojoval pole position, přední křídlo, které mu přineslo klíčovou výhodu, však dorazilo na okruh teprve půl hodiny před začátkem kvalifikace.
Red Bull přivezl do Suzuky nové přední křídlo, které podle něj znamená až několik desetin sekundy na kolo. Vettel však své křídlo zničil při havárii v prvním pátečním volném tréninku a britský tým tak čekal velký závod s časem, když se snažil z továrny v Milton Keynesu dopravit nové.
Náhradní křídlo bylo přes noc dopraveno komerčním letadlem z Londýna do Nagoji, odkud bylo přepraveno helikoptérou na okruh v Suzuce. Tým Red Bullu jej přitom do rukou dostal teprve třicet minut před rozsvícením zeleného světla na konci boxové uličky.
Vettel pak ze svého vozu znovu osazeného novým předním křídlem dostal maximum a rozdílem devíti tisícin sekundy porazil Jensona Buttona, aby udržel letošní vítěznou kvalifikační šňůru Red Bullu i v patnácté kvalifikaci sezóny.
Šéf týmu Christian Horner k situaci řekl: "Byla to ukázka týmové práce. V pátek jsme neměli žádný náhradní díl, což je důvod, proč byl Sebastian trochu sklíčený, protože ten jediný díl, který na voze v pátek nechtěl poškodit, bylo to přední křídlo.
Jenže chlapci v továrně podali neuvěřitelný výkon, aby popohnali produkci nového dílu, dostali ho na let a na okruh jen půl hodiny před začátkem samotné kvalifikace. Bylo to fenomenální.
Ten díl dorazil díky soukromému dopravci sem, pak do Nagoje a odtamtud helikoptérou. Byl to fantastický výkon. Hlavní bylo to křídlo, další bychom měli až v Koreji, takže to úsilí vynaložené přes noc v Milton Keynesu bylo zkrátka fenomenální a klobouk dolů před kluky a holkami za to, co udělali."
Horner dodal, že nepřicházelo v úvahu sebrat nové přední křídlo Marku Webberovi. Takovou kontroverzní situaci už přitom Red Bull v minulosti zažil, když v loňském roce na Silverstonu Australanovi křídlo vzal a dal jej Vettelovi.
"Ne, protože šlo o jinou situaci," řekl Horner. "Na Silverstonu šlo o selhání té komponenty a ta včerejší situace byla celkem jasně jezdeckou chybou, takže jsme vůbec neuvažovali o tom, že bychom vzali křídlo z Markova vozu. Sebastian tedy až do té chvíle (do kvalifikace) jel se starší specifikací."
Šéf Red Bullu také pochválil samotný Vettelův kvalifikační výkon: "Rozhodně to od něj v té poslední jízdě vyžadovalo něco speciálního a on to podle očekávání dokázal. To kolo, kterým získal pole position, bylo fenomenální. Měl by z něj mít velkou radost, myslím, že to bylo jedno z nejlepších kol roku."
Na otázku, zda jej forma McLarenu před kvalifikací přiměla k tomu myslet si, že Red Bull tentokrát na pole position nemá, Horner odpověděl: "Říkal jsem si, že hlavně McLaren dnes bude těžké porazit.
Po celý víkend vypadá co do rychlosti na jedno kolo velice dobře a jde o to snažit se najít to vyvážení mezi závodním tempem a kvalifikací, pokusit se příliš nezničit pneumatiky. A na to jsme se zaměřili, ale uvidíme zítra. Snad zítra budeme mít velice dobrou závodní rychlost."