Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

GT3: Poslední turnaj princů GT

GT3: Poslední turnaj princů GT

Okruh Zandvoort bude dějištěm závěrečných bojů o tituly v GT3.

Před necelými dvěma měsíci se naskytla slovenským a českým fanouškům nečekaná příležitost zhlédnout GT3 na okruhu poblíž Dunajské Stredy. Nyní se účastníci mistrovství vozů GT3 přesunou z Žitného ostrova k poslednímu letošnímu víkendu do země tulipánů. Severně od rodiště bývalého pilota F1 Jana Lammerse, městečka Zandvoort, nedaleko pobřeží Severního moře se více jak půl století rozkládá stejnojmenný okruh.

Právě zde se odehraje dvojice rozhodujících závodů již šestého ročníku evropského šampionátu. Kromě trofejí čeká na nejúspěšnějšího jezdce (nebo dvojici) finanční odměna 150 000 EUR anebo větší šance na vstup do královské kategorie gétéček, do světového mistrovství. Tu má zajistit 40 sad pneumatik Michelin.

Úplně první závod byl uspořádán v holandském městečku v předvečer druhé světové války. Proplétal se ulicemi Zandvoortu po městském okruhu v délce 2,284 kilometru. Využit byl pouze jednou v červenci 1939. Další plány na vybudování závodní dráhy se objevily po skončení války a počítaly s využitím komunikací vybudovaných německou armádou. Zajímavostí je, že s návrhem okruhu je spojován holandský návrhář John Hugenholtz, jeho pozdější ředitel. Ve skutečnosti odvedl největší podíl práce britský závodník Sammy Davis, jenž započal s prací v červnu 1946.

K slavnostnímu otevření 4,193 kilometru dlouhého okruhu došlo 7. srpna 1948. O sedm let později přivítal autodrom poprvé závod F1, která zde s přestávkami (1956, 1957 a 1972) vydržela až do roku 1985. Během této doby došlo k pouze dvěma menším změnám v okruhu v letech 1972 a 1980.

Zvuk burácejících motorů postupně začal být trnem v oku obyvatelům v okolí dráhy, proto bylo rozhodnuto o výraznější přestavbě okruhu. První návrh z roku 1987 podobný současné podobě neprošel, ale v roce 1990 byla otevřena výrazně zkrácená dráha na 2,526 kilometrů. Zůstala zachována pouze část v okolí boxů. Jednalo se o důsledek majetkových a podnikatelských problémů.

Na lepší časy se začalo blýskat v roce 1995, nicméně k úpravě okruhu do současné podoby došlo až o čtyři roky později. Podařilo se znovu vybudovat více jak 4 kilometry dlouhý okruh, který byl posunut dále od obydlí. Více technicky zaměřená nová část se rozkládala na menší ploše. Navíc byla vybudována propojení, díky níž vznikly další tři kratší verze okruhu.

Finále letošního ročníku se odehraje na 4,3 kilometrů dlouhé variantě, kterou jezdci absolvují ve směru chodu hodinových ručiček. Devět pravých a čtyři levé zatáčky, je zasazeno do kulis mírně zvlněného terénu. Ačkoliv je zde převýšení pouhých pět metrů, střídání pozvolnějších stoupání a klesání činí z holandského automotodromu zajímavé místo pro závodění. Díky výraznější přestavbě koncem minulého století se okruh vyhnul pozdějšímu trendu budování asfaltových únikových zón. Závodníci se budou muset mít většinou na pozoru před kačírkem, v němž mohou pohřbít větší či menší naděje na své umístění i jejich týmů.

Otevřený boj o tituly.

Přestože ze závodů GT3 bývají uveřejněny pouze tato představení místa, na němž se odehraje dvojice závodů, nyní dojde k výjimce. Během sobotního večera bude po skončení prvního závodu uveřejněn článek se šancemi kandidátů na umístění na stupních vítězů v obou kategoriích.

V současnosti je ve hře ještě 50 bodů pro jednotlivce, díky čemuž má teoretické šance na titul první desítka jezdců, na stupně vítězů má šance první třináctka – mezi nimiž je i Filip Sládečka.

Týmy mohou během víkendu nasbírat až 86 bodů! Ve hře je sedm stájí, pět s výraznějšími šancemi. Do hry o stupně vítězů se může navíc připojit ještě jeden tým, nicméně velmi malé rozdíly jsou na 3. - 5. příčce hodnocení týmů.

Bodová sklizeň místních jezdců.

V předchozím podniku na Slovensku se ke stálým účastníkům připojila řada slovenských a českých jezdců. V sobotu se prosadil Sládečka (5.), Kiaba s Rosinou (6.), Janiš (8.) a poprvé i posádka Šťovíček/Knoll. V neděli se dokázal prosadit jediný zástupce bývalého Československa, zato druhé místo Jarka Janiše přineslo nemálo bodů na konto olomouckého rodáka. Nebýt problémů v těsných boxech, mohla česko-ruská dvojice i vyhrát.

Pro Jarka se jednalo letos o poslední vystoupení v GT3, protože v Holandsku jej zastoupí slovenský závodník Štefan Rosina. Rodák z Púchova má druhou možnost připsat si body do hodnocení jezdců (nyní 8 bodů, 21.), čímž by mohl pomoci svému kolegovi Machitskimu. Tomu se během krátké spolupráci s Janišem podařilo nasbírat 26 bodů (14.).

Sestava ve voze č.12 zůstává beze změny. S jedním bodem ze Slovenska dvojice Šťovíček/Knoll uzavírá na celkovém 24. místě hodnocení jezdců. Pouhých 30 bodů na kontě jejich stáje Gravity-Charouz Racing zatím nenaplnilo předsezónní očekávání.

Nejlepším zástupcem je Filip Sládečka s 37 body (12.), což mu dává spíše teoretické šance na stupně vítězů. Jeho tým má se 114 body (5.) je naopak pořád ve hře nejen o medaile, ale i o titul.

V Holandsku se představí poprvé v GT3 Filip Salaquarda v týmu Scuderia Vittoria (vůz č. 38). S třetí zkušeností za volantem vozu Ferrari 458 může navázat na letošní úspěšná vystoupení ve vytrvalostním šampionátu BES, kde s tímto vozem jezdil v týmu Vita4One.

FIA GT3, Slovakiaring

Časový plán přenosů GT3.

 Událost  Den  GT3 TV  Sport 5
Kvalifikace  Sobota  9,50-11,10  10,00-11,05
1. závod  Sobota  15,30-17,00  15,35-17,00
2. závod  Neděle  13,00-14,30  13,05-14,30

Užitečné odkazy.

GT3 Zde

Odkaz vede na stránky šampionátu, kde je ve spodní části stránky umístěno okno GT3 TV. Nabízí možnost zdarma v dobré kvalitě sledovat přímé přenosy ze závodů. Na spodní liště, která se zobrazí po najetí kurzoru na okno televize, je tlačítko pro zvětšení na celou obrazovku. Také zde je k dispozici archiv letošních závodů a některých loňských událostí (volba GT3´s most recent videos).

Daily Motion – GT3 Zde

Nový partner pořadatelské organizace SRO nabízí na svých stránkách videonahrávky z loňského roku včetně záznamu některých závodů. Jsou zde uloženy také záznamy letošních závodů.

Sport 5 Zde

Český televizní program zaměřený na motorsport. Nabízí přenosy závodů GT1, GT3, Blancpain Endurance Series a jejich opakování. Lze zde zjistit dostupnost programu v nabídce kabelových televizí, systému IPTV anebo prostřednictvím satelitu. Stránky nabízí program stanice 14 dní dopředu. Komentátorem je Vít Kouřil a Jiří Čermák.