Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Grand magazín – informace ze světa GT (2/2011)

Grand magazín – informace ze světa GT (2/2011)

Speciál: průvodce světem GT.

Zápisky z deníku Gran Turisma 3/2011.

Vzhledem k obsáhlosti tématu tohoto vydání bude článek se zprávami ze světa GT uveřejněn samostatně během tohoto týdne. Děkuji za pochopení.

Možná jste se již setkali při rozhovoru s Vašimi přáteli nebo kolegy, že Vám byl při zmínce o závodech GT položen následující dotaz:

Co to je GT nebo hovorově gétéčko?

Přestože definice GT patří mezi základní pojmy, i mne již dokázala zdánlivě jednoduchá otázka potrápit. V tomto článku dostanete nejen odpověď na výše uvedený dotaz, ale také se dozvíte něco více o této zajímavé kategorii automobilů.

Gétéčko je výkonný luxusní vůz navržený pro jízdu na delší vzdálenosti. Jeho nejběžnější podobou je dvoudveřové kupé s dvojicí sedadel, někdy mohou být doplněna párem doplňkových zadních sedadel vhodných spíše pro kratší svezení – tzv. uspořádání 2+2.

Tato charakteristika je podobná popisu ryzího sportovního vozu, přesto lze mezi těmito druhy sportovněji zaměřených automobilů nalézt rozdíly.

První odlišností bývá umístění pohonné jednotky. Sportovní vůz má díky návrhu za účelem maximálního požitku z řízení a stabilitě v zatáčkách zpravidla motor tzv. ve středu, neboli na zadní nápravě anebo za ní. Nevýhodou tohoto uspořádání je méně místa v prostoru pro cestující. Proto vozy GT mají motor většinou uložen vpředu. Pro zajištění příznivých jízdních vlastností je stejně jako u sportovních vozů poháněna zadní náprava.

Tomáš Enge

Foto: Martin Straka

Ferrari 550 Maranello - zástupce čistokrevných vozů GT s motorem uloženým vpředu pohánějícím zadní kola. Luxusní výbava v sériovém voze se odrazila na více jak 300 kilogramovém rozdílu oproti sportovněji laděnému modelu F355. Mezi významné výrobce gétéček patří mj. britský Aston Martin. Na snímku z roku 2002 z brněnského automotodromu je vůz stáje BMS Scuderia Italia posádky Enge/Piccini/Deletraz.

Dalším méně výrazným rozdílem bývá vybavení vozidla. Chudší výbava sportovních vozů se odráží v nižší hmotnosti, což má kladný vliv na jejich rychlost a zrychlení. Naopak gétéčka jsou více zaměřena na pohodlí posádky pro příjemné překonávání dlouhých vzdáleností. Bohatší výbava a větší velikost vozů ovlivňuje vyšší hmotnost vozů GT.

FIA GT, Brno 2008

Atlet v plné síle. V roce 2008 tvořilo Ferrari F430 třídy GT2 hlavní pilíř italského výrobce se vzpínajícím se koníkem ve znaku. Motor uložený na zadní nápravě. Navzdory stoupající hmotnosti oproti staršímu F355 byl vůz o více jak 200 kilogramů lehčí než ryzí GT v podobě F550. V Brně se za volantem tohoto vozu střídal Rigon s Camathiasem.

Odlišné je též nastavení podvozku: tvrdší u sportovních vozů pro přesnější řízení oproti měkčímu, pohodlnějšímu nastavení gétéček.

Nicméně jak je pro automobilový průmysl příznačné, v některých případech může být zařazení do jedné z kategorií obtížné a dochází k jejich prolínání.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Záď legendárního Porsche ukrývá motor uložený za zadní nápravou. V GT2 tvořil vůz z Zuffenhausenu hlavního rivala maranellskému F430. Automobil na snímku byl zachycen na přeháňkou skropené dráze Masarykova okruhu při poslední návštěvě GT3 v moravské metropoli v květnu 2010.

Poprvé byl název Gran Turismo použit u Alfy Romeo 6C z roku 1929. Anglický překlad, Grand Tourer, se neujal, přestože většina světově rozšířených pojmů je v řeči ostrovního království.

Italský výraz vycházel z pocty k tzv. grand tour (velkolepá cesta). Od poloviny 16. století se putování za poznáním napříč Evropou stalo běžným zvykem bohatých mladých mužů. Jejich obliba trvala necelá dvě století, než rozmach železnice usnadnil cestování po starém kontinentu.

Variace na gétéčkové téma

Působivá zkratka slov Gran Turismo bývá občas doplněna dalším písmenem zvýrazňujícím neobvyklou vlastnost v této exkluzivní třídě. Většina se týkala karosářské verze anebo výjimečné techniky.

Zkratka GTS (Spider; např. Ferrari) tak označovala vozy vybavené snímatelnou střechou pro potěšení z jízdy s větrem ve vlasech. Bentley pro své kabriolety řady Continental používá označení GTC (Cabriolet). Bujná kštice mohla naopak působit problémy v karosářské verzi GTB (Berlinetta; Ferrari) se střechou svažující se k zádi. Nicméně italský výrobce používal také označení GTC (Coupe). Dostatek prostoru alespoň pro zavazadla nabídl model GTE (Estate) vozu Scimitar, což byla kombi varianta kupé britského výrobce Reliant.

Zdůraznění závodního charakteru navozuje označení GTR (Racing; McLaren F1, Mercedes), zkratka GT-R je typovým označením nejlepšího sportovního modelu Nissanu. V minulosti populární zkratka GTO (Omologated; Ferrari, Pontiac, Mitsubishi) naznačovala také silné vazby k motorsportu.

MS FIA GT1 Sachsenring 2011

Nissan GT-R šesté generace. Vůz ze země vycházejícího slunce uvedl na trh v roce 2007 znovuzrozený špičkový model ze své nabídky již bez jména Skyline před zkratkou. Na německém Sachsenringu se Bernoldimu s Hughesem podařilo dvojicí čtvrtých míst docílit jednoho z nejlepších letošních výsledků. Jejich úspěšnější kolegové Luhr s Krummem z partnerského týmu JR Motorsport se na konci sezóny mohli radovat z titulu v hodnocení jezdců.

Alfa Romeo 6C 1750 GTC (Compressore), měla pod svoji kapotou tehdy vzácné přeplňování. V roce 1961 se dodatkem GTi k označení typu 3500 automobilka Maserati pochlubila použitím vstřikovačů místo karburátoru v prvním italském voze. Na základech čtyřdveřového sedanu Alfa Romeo Giullia byla v roce 1965 představena dvoudveřová varianta, pro niž se ujal název GTA. Písmeno A znamenalo Alleggerita, vycházející ze slova značícího odlehčení. Nejednalo se plané sliby, protože v konstrukci GTA byl použit především hliník, ale také plast a magnezium. Stejná zkratka ovšem může jindy ukazovat na vybavení vozu automatickou převodovkou (Automatic; Ferrari).

V některých případech je zkratka nebo název použit i automobilů, které s touto kategorií nemají mnoho společného. Pomineme-li sportovnější charakter anebo bohatší výbavu takovýchto vozidel, doplňují označení vozů nižší střední třídy, sedanů nebo dokonce aut určených do lehkého terénu. Zkratku GTC si oblíbila automobilka Opel (Compact u modelu Astra anebo Crossover u typu Antara). Vábničkou pro příznivce sportovnějších Fiatů je zkratka HGT (High, vrcholný), anebo u Alfy Romeo GTV (Veloce, rychlý). Kuriozitou byla zkratka GTD prozrazující naftový motor pod kapotou Volkswagenu Golf anebo Peugeotu 505.

Oblíbený základ pro využití v motorsportu

Třída vozů GT se zvolna rodila v období 20. a 30. let minulého století, v němž docházelo k postupnému rozdělení závodů sportovních vozů na vytrvalostní závody a zkracované Velké ceny (GP). Vozy pro závody Velkých cen opouštěly prašné silnice a přemísťovaly se na kratší okruhy. Zde našly využití jednosedadlové automobily bez blatníků, které položily základ dnešních formulových sérií. Naopak pro déletrvající závody mj. Targa Florio, Tour de France anebo Mille Miglia, jež byly pořádány na běžných silnicích, byly potřeba dvousedadlové vozy. Při jízdě mezi dvěma městy anebo na okruzích v délce desítek kilometrů přišel vhod navigátor.

Po přestávce vlivem druhé světové války navázaly závody sportovních vozů na základy vytvořené před konfliktem. Vývoj směřoval k vytvoření světového mistrovství, jehož první ročník se podařilo uspořádat v roce 1953 a pod různými názvy fungoval až do konce roku 1992. Jeho součástí byly významné vytrvalostní závody na okruzích a zpočátku také na silnicích. S Formulí 1 soupeřil o nejoblíbenější světový šampionát okruhových závodů. Nejprve byly vozy rozděleny do tříd pouze dle objemu motoru, v některých závodech předcházelo členění na sportovní automobily a vozy GT. Odlišnost spočívala v množství vyrobených vozidel, takže základem gétéček byla silniční vozidla.

V roce 1962 následovalo vypsání odděleného hodnocení v rámci světového mistrovství s důrazem právě na třídu GT. Protikladem byl postupný vznik závodních speciálů pro použití výhradně na okruzích bez požadavků na množství vyrobených vozidel, pro něž se ujal název prototypy.

Spolu se zájmem předních výrobců sportovních vozů se odehrávalo období, které bývá považováno za zlatou éru této kategorie motorsportu. Společné soupeření vozů několika tříd v dlouhých závodech prověřujících možnosti techniky a umění závodníků se stalo magnetem pro diváky, ale napomáhalo také rozvoji šampionátů na národní anebo kontinentální úrovni. Třída prototypů navíc představovala technickou a výkonovou špičku srovnatelnou s Formulí 1.

Ústup ze slávy

Útlum vozů třídy GT nastal po přestavení atraktivních pravidel pro prototypy tzv. Group C, platných od roku 1982. Ačkoliv mohla být gétéčka součástí šampionátu, převaha prototypů a obrovský zájem výrobců automobilů o skupinu C byl za vytrácením vozů GT ze startovního pole.

Oblíbená skupina C však doplatila na změnu pravidel pro pohonné jednotky závazných od roku 1991. Prosadil ji tehdejší viceprezident FIA Bernie Eccelestone ve snaze pomoci F1, na jejímž chodu se podílel od 70. let. Růst nákladů na vývoj nejprve vypudil menší výrobce a posléze vedl automobilky přesunu do F1. V roce 1993 byl 41. ročník pro nedostatek přihlášek zrušen.

Foto: Martin Straka

Také čeští fanoušci měli možnost spatřit na vlastní oči nejlepší techniku v motorsportu. Prototypy třídy C na brněnském okruhu v srpnu 1988 sledovaly zaplněné tribuny.

Zajímavostí je jeden z názvů, jenž byl pět let používán od roku 1981 – World Endurance Championship (WEC). Pod stejným názvem byl dvacet let poté představen stejnojmenný šampionát, jenž startuje v příštím roce.

Vychází ze základů, jenž vznikly po konci šampionátu sportovních vozů. Nejprve se náhradou stala americká IMSA GT Series, jenž se v roce 1999 po spolupráci s pořadatelem 24 hodin Le Mans (ACO) změnila na American Le Mans Series (ALMS). O dva roky později vedl úspěch Američany k založení European Le Mans Series (ELMS), která však skončila po jednom ročníku.

O poznání úspěšnější byla série pod patronátem francouzského ACO (Automobile Club de l´Ouest), v Evropě pořádaná Le Mans Series (LMS). Po dalším rozšiřování i na asijský kontinent došlo v roce 2009 k uspořádání světového Intercontinental Le Mans Cup (ILMC). V souboji o světovou trofej byly započítány výsledky vybraných závodů výše uvedených sérií. Po dvou letech došlo k povýšení na světový šampionát. Společným znakem všech uvedených šampionátů je vytrvalostní charakter závodů s nasazením více tříd okruhových speciálů (prototypů) a vozů vycházejících ze silničních automobilů (GT).

Velkolepá cesta osamostatněných GT

Gétéčka, jenž se v 80. a 90. letech minulého století stáhly na národní a evropskou úroveň se v roce 1994 dočkaly návratu na výsluní světové série. Pod názvem BPR Global GT Series vznikl šampionát se závody v Evropě a několika podniky mimo starý kontinent. Zkratka byla vytvořena z prvních písmen příjmení tří organizátorů mistrovství gétéček. Jürgen Barth byl promotérem německého mistrovství s vozy Porsche, Patrick Peter se věnoval závodům historických vozidel a Stéphane Ratel byl pořadatel francouzského šampionátu vozů Venturi.

Série čtyři hodiny trvajících závodů, jejichž základem byly silniční sportovní automobily bojujících v několika třídách se zdárně rozvíjela. Následný zájem výrobců vedl k jejich soupeření, jenž začalo zvyšovat náklady na závodění a tak se FIA rozhodla vzít věc do svých rukou. V roce 1997 založila FIA GT Championship, jehož řízením pověřila po rozkolu ve společnosti BPR Ratela, respektive jeho instituci Stéphane Ratel Organisation (SRO) založenou v roce 1995.

Předpisy však zůstaly takřka beze změny, pouze formát závodu byl upraven na ujetí 500 kilometrové vzdálenosti. Splnění podmínky na výrobu minimálně 25 vozů nepředstavovalo pro automobilky příliš velkou překážku, což vedlo po dvouleté dominanci Mercedesu ve třídě GT1 k pozdějšímu nezájmu účastníku o tuto kategorii. Od roku 2000 byla přímá účast výrobců zakázána.

Typický obrázek šampionátu FIA GT. Saleen S7 kategorie GT1 řízený Engem a Koflerem míjí Ferrari F430 GT2 za jehož volantem se střídali Kirkaldy s Niarchosem. V roce 2007 se pravidelná návštěva této série na brněnském automotodromu začala pomalu chýlit ke konci.

Kromě toho se Ratelova organizace podílela na pořádání vytrvalostních šampionátů ať už se jednalo o evropské podniky ALMS anebo později evropský projekt LMS. Samotná SRO se dále zaměřila na zakládání anebo převzetí organizace dalších národních mistrovství vozů GT, ale také formulí.

V roce 2006 společnost SRO představila evropský šampionát vozů třídy GT3, v němž našly uplatnění automobily dle pravidel národních sérií. V hektickém roce 2007, kdy vznikla populární německá a brazilská mistrovství GT, pohár vozů kategorie GT4 a převzetí belgického mistrovství gétéček, zahájilo vedení rozvíjející se skupiny motoristických šampionátů přerod hlavní série FIA GT na mistrovství světa.

Po skončení třináct let trvající pouti série FIA GT Evropou s občasnými výlety do vzdálenějších končin, vznikl na jejích základech nový šampionát se světovým statusem. Místo společného vystoupení dvou výkonnostně rozdílných tříd GT1 (někdy označovaná pouze GT) a GT2 (N-GT) měla vrcholná technika na dráze místo pouze pro vzájemné souboje. Vytrvalostní charakter vystřídal formát dvojice kratších klání.

Ačkoliv zkrácení závodů nepřineslo očekávaný efekt v podobě zájmu televizních společností, světová gétéčka zvolna míří k dalšímu dílu soubojů těchto automobilů s ušlechtilým původem.

 Foto: Tomáš Richtr

Další klenot zpoza velké louže – Mosler MT900R. V roce 2008 jej stáj GTO Charouz racing nasazovala v šampionátu FIA GT. Protože nevyhovoval požadovaným předpisům třídy GT2 byl zařazen v kategorii G2 určené pro auta z národních mistrovství.

Přestože je dnešní díl putování za historií a původem GT již svého u konce, nabízím možnost ovlivnit podobu příštích vydání Grand magazínů. Zajímá Vás oblast závodů GT, na níž hledáte odpověď? Pokud ano, prosím o dodržení následujícího postupu:

1. Svůj dotaz zašlete nejpozději do neděle 27. listopadu na následující adresu: svetrychlychkol@seznam.cz

2. Po zhodnocení obtížnosti odešlu zájemcům během příštího týdne odpověď s informací, kdy bude jejich dotaz zodpovězen. Jednodušší otázky budou zveřejněny v prosincovém vydání Grand magazínu. Složitější dotazy mohou být hlavním tématem některého z dalších vydání s ohledem na náročnost zpracování.

Hlavním tématem dalšího vydání bude rozdělení jezdců dle licencí, na něž je kladen zřetel v GT3 anebo Blancpain Endurance Series.

Odkaz na předchozí vydání Grand magazínu naleznete Zde. Součástí jeho obsahu byl popis příprav týmu All-inkl.com Münnich Motorsport na zámořské závody, upoutávka k připravovanému filmu o účasti Fordu GT v Le Mans (po úmrtí Martina Barteka zřejmě došlo k zastavení projektu) a informace o technice, jež si v letošním roce odbyla svoji premiéru – Mercedesu SLS a McLarenu GT.