Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Přehled změn pravidel MS GT1

Přehled změn pravidel MS GT1

Změny sportovních předpisů.

U třetího ročníku světového mistrovství se problém netýkal jen počtu účastníků, výběru nového dodavatele pneumatik, ale také sportovních pravidel. Po dlouhém čekání byla 9. března schválena Světovou radou motorsportu FIA konečná podoba, která byla zveřejněna 16. března. Tento článek se bude zabývat pouze změnami, základní přehled bude v článku o sérii.

Změny ve sportovních pravidlech

Samotných závodů se změny většinou nedotkly, týkají se především použité techniky a organizačních záležitostí.

Přestože i nadále bude součástí názvu světového mistrovství kategorie GT1, ve skutečnosti je nově šampionát vypsán pouze pro vozy upravené dle předpisů pro třídu GT3. Přímo ve sportovních pravidlech MS GT1 jsou zmíněny povolené úpravy, jenž budou odlišovat vozy pro hlavní šampionát společnosti SRO. Omezení se tak nevztahují na pružiny, stabilizátory a frekvenci tlumení, jsou-li použity schválené tlumiče. Pro všechny vozy GT3 závazný hlukový limit 110 dB (měřený pouze půl metru od výfuku pod úhlem 45°) je pro vozy nasazené ve světovém mistrovství jen doporučený. Možnost použití keramických brzd se odkládá pravděpodobně na příští sezónu.

Není již omezen počet dvou motorů a dvanácti sad brzdových kotoučů na sezonu. Tím pádem by nemělo docházet k poklesu na roštu především v důsledku výměn pohonných jednotek nad povolený počet. V pravidlech se nevyskytuje ani minimální objem nádrže, který v závodech sprintového typu ztratil význam. Spolu s ním byl odstraněn článek o povolení doplnění paliva a jiných kapalin během závodu. Podobný osud potkal kontrolní jednotku ECU, která je zmiňována již v technických předpisech.

Mistrovství světa GT vozů, Brno

Foto: Martin Ševčík

Výrazné změny se týkají účastníků. Zatímco dříve byl stanoven jen minimální počet přihlášených vozů v závodě (16), nově byla ještě přidána podmínka na množství stálých účastníků. Pokud by se nepřihlásilo minimálně dvanáct zájemců na účast v celé sezoně, může být šampionát zrušen. Zdánlivě volnější pravidlo omezuje počet týmů na deset místo dvanácti. Částečnou výhodu představuje zrušení o účasti minimálně čtyř vozů u dvou týmů u stávajících značek a pouze dvou u nových modelů. Nyní může být výrobce zastoupen pouze jedním týmem s dvěma vozidly.

Tato podmínka platí i v případě další novinky, jíž je umožnění účasti příležitostným zájemcům. Ti se mohou přidat ke stálým týmům po splnění dalších podmínek: zaplacení startovného ve výši 10 000 euro za víkend (cena za dva vozy) a zákaz testů na daném okruhu po podání přihlášky. Na účast v závodě na stejném okruhu v jiné sérii se toto omezení nevztahuje.

Zatímco pro stálé účastníky zůstal tento bod nezměněn (zákaz testů týden před úvodním závodem šampionátu), nyní se mohou těšit na nižší startovné ve výši 100 000 euro namísto 120 000 euro v předchozích dvou letech. Na tom vydělají bezesporu týmy bez absencí, protože nově může být uložena pokuta za neúčast během víkendu ve výši 20 000 euro. Výjimkou je pouze zásah vyšší moci (nepředvídatelná a neodvratitelná náhoda), důvody budou zkoumat komisaři.

Foto: Martin Straka

Menší revolucí je zrušení přidělování váhových handicapů na základě dosažených výsledků. Není zmíněna žádna náhrada, například kompenzační časy používané od loňského roku v ME GT3. Závaží může být vozu přiděleno pouze v případě neúčasti na povinných testech pro získání podkladů na určení vyrovnání výkonnosti. V tomto případě bylo dokonce původní 50 kg vážící závaží zdvojnásobeno.

Novinka v GT1 inspirovaná předpisy pro GT3 se týká zařízení pro sběr dat pro činovníky FIA. Nyní jsou požadovány informace o rychlosti otáčení jednotlivých kol (v případě potíží alespoň jednoho předního a jednoho zadního), podélné a příčné zrychlení a poloha plynového pedálu. Veškeré náklady spojené s kontrolou, servisem a aktualizacemi hradí účastníci.

Zatímco váha tohoto zařízení je započítána do minimální hmotnosti vozu, totéž neplatí o dalším novém požadavku. Pokud pořadatel písemně požádá o umístění kamer, jsou osazeny do vozu během přejímky.

Nově může být k zástupcům FIA přítomným na podniku jmenován poradce. Mělo by se jednat o zkušeného pilota GT, který nezávodí na vrcholné úrovni. Nesmí mít přímé vazby na výrobce anebo úpravce zastoupené v šampionátu. Účastní se setkání komisařů, kteří se na něj mohou obracet se svými všeobecnými i přesně danými dotazy z oblasti motorsportu, chování jezdců na dráze anebo jejich rozdělení do kategorií. Nemá právo zúčastnit se hlasování.

V případě porušení pravidel mohou komisaři navíc použít trest v podobě zákazu účasti v příštím podniku mistrovství. Jedná se o doplněk ke stávajícím možnostem v podobě trestu průjezdu boxovou uličkou, deset vteřin trvající zastávky anebo poklesu na roštu následujícího závodu.

FIA GT3, Slovakiaring

Foto: Martin Ševčík 

Poslední kategorie změn spadá do oblasti chodu týmů. Nyní je také vedoucí zodpovědný za řádné upoutání jezdce do bezpečnostních pásů po opuštění boxového stání.

Aby se zamezilo spekulativním změnám sestav v závěru sezóny, nelze v posledních dvou podnicích měnit sestavy ve vozech v rámci týmu. Výjimkou je opět zásah vyšší moci, posuzování okolností je na komisařích. V případě porušení tohoto pravidla nebudou body získané v těchto závodech připsány do celkového hodnocení.

Byl vyřazen článek o týmové režii ovlivňující výsledky závodu.