Grand magazín 21/2013 (25. září – 3. října)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Krátce ze světa
Podle zprávy z 26. září je znám termín prvního nasazení vozu Bentley kategorie GT3. Britský vůz si odbude premiéru ve 12 hodinovém závodě v Abu Dhabi, který je plánován na letošní prosinec. Vůz má v současnosti za sebou již více jak tři tisíce testovacích kilometrů, nyní se bude jednat o první přímé srovnání se soupeři. K prvním zákazníkům se však vůz dostane až v probíhající příští sezóně, v dohadech se hovoří o účasti týmu s podporou továrny v celé sezóně vytrvalostní BES.
Před necelým rokem byl zveřejněn záměr na vytvoření jednotné třídy vozidel GT. Po nedávném zasedání Světové rady motorsportu FIA v Dubrovníku byly oznámeny 27. září další podrobnosti. Pod tíhou kritiky se nyní hovoří pouze o sblížení stávajících předpisů ACO GTE a FIA GT3, kdy budou vytvořeny dvě třídy vozů s (pracovním) označením GT+ a GT. Jejich zveřejnění je plánování na zasedání Světové rady v červnu 2014, v platnost vstoupí od roku 2016. Dle dohadů by základem měla být třída soukromých GT, vyšší kategorie továrních GT+ bude vylepšena o úpravy brzd, zavěšení a aerodynamiky.
Zpráva SRO z 28. září oznámila další z mnoha změn v kalendáři FIA GT. Z šesti letošních podniků zůstaly pouze dva ušetřeny termínových anebo dokonce zeměpisných úprav. Říjnový termín posledního podniku je minulostí, finále FIA GT v Baku se odehraje až ve dnech 22. – 24. listopadu.
Krátce po skončení sedmého ročníku naznačilo 29. září vedení série ADAC GT Masters plány pro příští rok. Pravidla by měla zůstat prakticky beze změn, posílena bude role amatérů, mj. možností tréninku navíc. V plánu je opět osm víkendů s dvojicí závodů. Zahájení proběhne koncem dubna na Oscherslebenu, finále opět na Hockenheimu. U tohoto podniku uváděný termín 19. - 21. září koliduje se závěrečným podnikem vytrvalostní Blancpain Endurance Series na Nürburgringu. Potvrzeny jsou podniky na Sachsenringu, Nürburgringu, Lausitzringu a rakouském Red Bull Ringu. Zbývající místa v zahraničí a termíny podniků by měly být brzy oznámeny.
Foto: Martin Ševčík
Výsledkový servis
FIA GT Series (5/6), Navarra
Kvalifikační závod
Déšť, který se začal snášet na dráhu chvíli před závodem způsobil menší zdržení z důvodu vzniklé možnosti přezouvání pneumatik. Drtivá většina pole tuto možnost využila a zvolila obutí do mokra.
Z první desítky pouze u vedoucího Bassenga (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini) a třetího Jarvise (č. 12, PRO, WRT, Audi) nezvládli výměnu provést, což se ihned po startu ukázalo jako mimořádně špatné rozhodnutí. Ztráta na kolo činila okolo deseti vteřin.
Start se nejlépe povedl Parentemu (č. 9, PRO, Loeb Racing, McLaren), který se jízdou po levé straně dokázal ze čtvrtého místa dostat do vedení. Naopak první Basseng již při průjezdu první zatáčkou ztratil tři pozice, byť se mu dočasně podařilo odrazit Buncomba (č. 35, PAM, GT Academy, Nissan). Ještě než stihl dokončit celé kolo, byl třetí od konce v dvacetičlenném poli.
Dusseldorpa (č. 1, PRO, HTP, Mercedes), který nahradil Buhka bojujícího v ADAC GT Masters postrčil Stumpf (č. 7, PAM, Rodrive, Lamborghini) mimo dráhu. Navzdory zdánlivě lehkému kontaktu holandský jezdce po návštěvě mechaniků odstoupil ze závodu.
Kořením závodu se stal souboj Vanthoora (č. 11, PRO, WRT, Audi) a Sandströma (č. 13, PRO) nejen o umístění v závodě, ale také ve vedení v celkové klasifikaci. Déletrvající snahu Belgičana zdolat švédského týmového kolegu sledoval jejich šéf Vincent Vosse se značnou nervozitou. Nakonec se Vanthoorovi podařilo probít se dopředu díky lepšímu výjezdu ze zatáčky před cílovou rovinkou.
Souboj se mohl znovu rozhořet po výměnách jezdců, kdy Stipplera (místo Sandströma) obsloužili rychleji než Ortelliho (místo Vanthoora). K souboji jako v první půlce však nedošlo, protože volba suchých pneumatik u Ortelliho zaměstnala monackého jezdce pouze obranou.
Foto: V-IMAGES/Fabre
Naštěstí pro Filipa Sládečku měl slovenský pilot za sebou svůj úsek, protože jeho kolega Ebrahim (č. 6, PAM, Team India, BMW) záhy havaroval v osmé zatáčce. Jak se později ukázalo, v dalším závodě se stejně jako před domácím publikem nesvezl kvůli poškození vozu v prvním z klání.
Také po půlhodině se volba suchých pneumatik ukazovala jako méně vhodná. Panující podmínky chvíli svědčily Campanicovi (č. 14, PAM, Novadriver), který navzdory poškození přední části svého audi zdolal Cunhu (č. 7, PAM, Rodrive, Lamborghini) a dočasně i Simonsena (č. 2, PAM, HTP, Mercedes).
Teprve Ortelli na delší dobu zbrzdil postup portugalského jezdce. Kupředu se však dral Zuber (č. 9, PRO, Loeb Racing, McLaren), byť Ortelliho zdolal až na druhý pokus. Poprvé se po širším výjezdu propadl na sedmé místo za Campanica, o něco později se v páté zatáčce probil na páté místo.
Po ujetí 33 kol se již z třetího letošního triumfu v kvalifikačním závodě radovala posádka Loeb/Parente.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PRO
|
S.Loeb/A.Parente | Loeb Racing |
Mc
|
1:01:40.027
|
2.
|
PRO
|
F.Stippler/E.Sandström | Belgian Audi |
A
|
+ 10.387
|
3.
|
PAM
|
G.Tweraser/H.Proczyk | Grasser |
L
|
+ 25.106
|
4.
|
PAM
|
A.Simonsen/S.Afanasiev | HTP |
MB
|
+ 51.659
|
5.
|
PRO
|
A.Zuber/M.Parisy | Loeb Racing |
Mc
|
+ 1:09.947
|
6.
|
PAM
|
C.Campanico/M.Ammermüller | Novadriver |
A
|
+ 1:14.243
|
7.
|
PRO
|
S.Ortelli/L.Vanthoor | Belgian Audi |
A
|
+ 1:17.302
|
8.
|
GTR
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1:37.430
|
9.
|
PAM
|
P.Cunha/M.Stumpf | Rodrive |
L
|
+ 1 kolo
|
10.
|
PRO
|
A.Khodair/C.Bueno | Team Brazil |
B
|
+ 1 kolo
|
11.
|
PAM
|
S.Doherty/W.Reip | GT Academy |
N
|
+ 1 kolo
|
12.
|
PRO
|
K.Chandhok/Y.Buurman | Vita4One |
B
|
+ 1 kolo
|
13.
|
PAM
|
A.Buncombe/L.Ordonez | GT Academy |
N
|
+ 1 kolo
|
14.
|
PAM
|
G.Demoustier/D.Tappy | Von Ryan |
Mc
|
+ 1 kolo
|
15.
|
PRO
|
Š.Rosina/M.Basseng | Reiter |
L
|
+ 1 kolo
|
16.
|
PAM
|
H.Haupt/M.Matzke | HTP |
MB
|
+ 2 kola
|
17.
|
PRO
|
A.Abreu/S.Jimenez | Team Brazil |
B
|
+ 2 kola
|
18.
|
PRO
|
N.Mayr-Melnhof/O.Jarvis | Belgian Audi |
A
|
+ 2 kola
|
19.
|
PAM
|
A.Ebrahim/F.Sládečka | Team India |
B
|
+ 18 kol
|
20.
|
PRO
|
A.Day/S.Dusseldorp | HTP |
MB
|
+ 32 kol
|
Hlavní závod
Na start odpoledního závodu s již suchou dráhou se postavilo jen 19 vozů. Chyběl v dopolední havárii vyřazený vůz pod hlavičkou týmu Indie.
Po startu se velmi rychle vytvořila vpředu ujíždějící dvojice mclarenů Loebova týmu. Loeb (č. 9, PRO) z první pozice startoval, vzápětí se za něj připojil Zuber (č. 10, PRO), který se z páté příčky šikovně protáhl po levé straně.
Hned v prvním kole při průjezdu pátou zatáčkou doplatil Ortelli (č. 11, PRO, WRT, Audi) na horlivého Khodaira (č. 0, PRO, Team Brasil, BMW). Po prvním protnutí cílové čáry byl šťastnější Day (č. 1, PRO, HTP, Mercedes), který se dokázal dostat z 19. místa o deset příček výše.
Izraelského pilota potrápil Khodair, s nímž se utkal v technické části. Day musel zvolit nepříliš pohodlnou cestu přes obrubníky. Později v druhé zatáčce vystrčil brazilského jezdce mimo dráhu, ten poté zamířil do boxů. Day následně při rozjezdu dostal smyk a po vyšetření incidentu navíc trest průjezdu boxy.
Při brzdění před devátou zatáčkou chyboval Chandhok (č. 26, PRO, Vita4One, BMW), který se motal i v jedné z mála kačírkových zón na okruhu.
Na čele se mezitím Zuber (č. 10, PRO, Loeb Racing, McLaren) přiblížil ke svému šéfovi. Přestože měl Rakušan snahu předjet Loeba, kvůli opatrnému přístupu nebyl úspěšný.
Šance na dobrý výsledek Demoustiera (č. 19, PAM, Von Ryan, McLaren) skončily po nevydařeném útoku na šestého Twerasera (č. 25, PAM, Grasser). Ačkoliv byl nedaleko vjezdu do boxů, s poškozeným zavěšením své účinkování v závodě ukončil. Rakušanovo lamborghini po nárazu do levé zadní části pokračovalo dále.
Před zastávkami se Simonsen (č. 2, PAM, HTP, Mercedes) pokoušel zdolat Dohertyho (č. 32, PAM, GT Academy, Nissan). V důsledku pomalejší jízdy bojující dvojice se k nim přidal Dohertyho týmový kolega Buncombe (č. 35, PAM).
Lépe vypadal odpolední závod pro smolaře z kvalifikačního závodu, když Rosina (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini) předával vůz Bassengovi již na sedmém místě (po startu z 15. místa).
Foto: V-IMAGES/Fabre
Štěstí v neštěstí měl druhý Zuber (č. 9, PRO, Loeb Racing, McLaren), kterého postihl defekt pneumatiky. K mechanikům mohl zamířit i s vidinou odbytí povinných výměn. Spolu s ním se v boxech objevil i jeho týmový kolega Loeb.
Simonsen (č. 2, PAM, HTP, Mercedes) dokázal konečně zdolat Dohertyho (č. 32, PAM, GT Academy, Nissan), ještě než Američan zajel do boxů. Blízko jedoucí piloti týmu GT Academy se málem střetli. Ve stejnou chvíli zamířili i oba nissany k mechanikům. Jenže zde doplatil Buncombe (č. 35, PAM) na nepřipravenost mechaniků, takže z boxového stání odjížděl střídající Ordonez o poznání později než Reip. Belgický pilot sice vyjel až za Bassengem (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini), ale brzy si s ním poradil.
Na dráze dlouho zůstával Simonsen (č. 2, PAM, HTP, Mercedes), který bez většího překvapení zajížděl k výměně za Afanasieva z vedoucí pozice. Střídající ruský jezdec dokázal vyjet na čtvrtém místě, brzy se ovšem dostal pod tlak Vanthoora (č. 11, PRO, WRT, Audi). V zatáčce před vjezdem do boxů Belgičan využil smýknutí Rusova mercedesu a posunul se o pozici výše.
Svůj poškozený vůz musel odstavit Buurman (č. 26, PRO, Vita4One, BMW). Přestalo se dařit také Bassengovi (č. 24, PRO, Reiter, Lamborghini), který nejprve podlehl Jarvisovi (č. 13, PRO, WRT, Audi). Německý pilot však i nadále zpomaloval a posléze zamířil do boxů. Porucha elektroniky tak ukončila působení slovensko-německé dvojice.
V boxové uličce bylo rušno i nadále, když před svoji garáží zastavil Vanthoor (č. 11, PRO, WRT, Audi). Příčinou byl menší požár u brzd. Protože se jeho opatrné hašení protahovalo, belgický pilot si již pomalu sundával rukavice. Nakonec však znovu usedl do vozu a po výměně destiček se v samotném závěru vrátil na dráhu, aby získal cenné body do celkového hodnocení.
Na dráze probíhaly souboje do samého závěru. Dusseldorp (č. 1, PRO, HTP, Mercedes) v boji sedmou pozici předjel v deváté zatáčce náhradníka za Zontu, brazilského jezdce Abreu (č. 21, PRO, Team Brasil, BMW). Matzke (č. 3, PAM, HTP, Mercedes) se ocitl nejen pod tlakem Buena (č. 0, PRO, Team Brasil, BMW), ale nakonec i Stumpfa (č. 7, PAM, Rodrive, Lamborghini), který měl kolo ztráty.
První triumf v hlavním závodě a hned dvojitý mohli slavit po 36 kolech v Loebově týmu.
p.
|
Kat. | Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
PRO
|
S.Loeb/A.Parente | Loeb Racing |
Mc
|
1:01:29.083
|
2.
|
PRO
|
A.Zuber/M.Parisy | Loeb Racing |
Mc
|
+ 21.087
|
3.
|
PRO
|
F.Stippler/E.Sandström | Belgian Audi |
A
|
+ 29.855
|
4.
|
PAM
|
A.Simonsen/S.Afanasiev | HTP |
MB
|
+ 33.742
|
5.
|
PRO
|
N.Mayr-Melnhof/O.Jarvis | Belgian Audi |
A
|
+ 40.601
|
6.
|
PAM
|
S.Doherty/W.Reip | GT Academy |
N
|
+ 41.760
|
7.
|
PRO
|
A.Day/S.Dusseldorp | HTP |
MB
|
+ 50.599
|
8.
|
PRO
|
A.Abreu/S.Jimenez | Team Brazil |
B
|
+ 52.220
|
9.
|
PAM
|
C.Campanico/M.Ammermüller | Novadriver |
A
|
+ 1:03.264
|
10.
|
PAM
|
G.Tweraser/H.Proczyk | Grasser Racing |
L
|
+ 1:12.547
|
11.
|
PAM
|
A.Buncombe/L.Ordonez | GT Academy |
N
|
+ 1:13.931
|
12.
|
PRO
|
A.Khodair/C.Bueno | Team Brazil |
B
|
+ 1:35.720
|
13.
|
PAM
|
H.Haupt/M.Matzke | HTP |
MB
|
+ 1:38.379
|
14.
|
GTR
|
C.Sdanewitsch/M.Rugolo | AF Corse |
F
|
+ 1 kolo
|
15.
|
PRO
|
S.Ortelli/L.Vanthoor | Belgian Audi |
A
|
+ 7 kol
|
16.
|
PAM
|
P.Cunha/M.Stumpf | Rodrive |
L
|
+ 7 kol
|
17.
|
PRO
|
Š.Rosina/M.Basseng | Reiter |
L
|
+ 11 kol
|
18.
|
PRO
|
K.Chandhok/Y.Buurman | Vita4One |
B
|
+ 17 kol
|
19.
|
PAM
|
G.Demoustier/D.Tappy | Von Ryan |
Mc
|
+ 27 kol
|
Foto: V-IMAGES/Fabre
ADAC GT Masters (8/8), Hockenheimring
První závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
F.Kechele/D.Schwager | Lambda Performance |
FG
|
1:11:04.302
|
2.
|
M.Götz/M.Buhk | Polarweiss |
MB
|
+ 7.345
|
3.
|
R.Renauer/M.Ragginger | Herberth MS |
P
|
+ 19.425
|
Druhý závod
p.
|
Posádka | Tým | Vůz |
Čas/Ztráta
|
1.
|
F.Kechele/D.Schwager | Lambda Performance |
FG
|
1:00:36.697
|
2.
|
R.Rast/C.Mies | Prosperia C.Abt |
A
|
+ 1.379
|
3.
|
C.Jöns/M.Winkelhock | Prosperia C.Abt |
A
|
+ 6.079
|
V níže uvedených tabulkách je výběr trojice nejlepších a umístění českých a slovenských zástupců. Úplné pořadí naleznete Zde.
Piloti na stupních vítězů, pořadí českých a slovenských jezdců
P. | Pilot | Tým | Body |
1. | Daniel Keilwitz | Callaway Competition | 179 |
1. | Diego Alessi | Heico Gravity-Charouz | 179 |
2. | Robert Renauer | Herberth Motorsport | 174 |
3. | Maximilian Götz | Polarweiss Racing | 165 |
3. | Maximilian Buhk | Polarweiss Racing | 165 |
31. | Martin Matzke | Vita4One Racing | 10 |
Další čeští (Pivoda, Leganov) anebo slovenští (Sládečka, Rosina) letos žádné body v závodech nezískali. Eduard Leganov byl jako jediný zařazen do dodatečného bodování amatérských jezdců, kde se 47 body skončil na šestém místě.
Hodnocení týmů
P. | Tým | Vůz | Body |
1. | Prosperia C.Abt | Audi R8 LMS | 217 |
2. | Callaway Competition | Corvette Z06 GT3 | 210 |
3. | Pixum Team Schubert | BMW Z4 GT3 | 200 |
Očekávané události
4. – 6. října - International GT Open (7/8), Monza
Dle dostupných údajů se víkendu zúčastní deset vozů třídy Super GT a 23 aut kategorie GTS. V silnější třídě bude navíc dvojice vozů ferrari, jeden v barvách domácí stáje AF Corse, druhý nasadí Kessel racing. Vrátit by se mělo po požáru v Jerezu poškozené porsche týmu Drivex.
AF Corse nasadí i jeden vůz v nižší třídě, v němž se bude střídat dvojice Salaquarda/Onidi letos společně bojující v konkurenční FIA GT. Pozornost českých i slovenských fanoušků bude znovu poutat lamborghini týmu Leipert, v němž se bude střídat Leganov s Rosinou.
Přenos závodu můžete sledovat prostřednictvím stránek pořadatele (Zde případně Zde) anebo českého kanálu Sport 5. Novinkou ve vybraných oblastech (vysílače Cukrák a Praha-město) je od 1. září možnost naladění stanice na 59 kanálu. Časy vysílání naleznete v níže uvedené tabulce.
Událost | Den | GT Sport | Sport 5 | Start |
70´ závod | Sobota | 15,55-17,35 | 16,00-17,20 |
16,10
|
50´ závod | Neděle | 11,55-13,15 | 11,55-13,10 |
12,10
|
Časový údaj v kolonce Start značí výjezd do zahřívacího kola za zpomalovacím vozem. Podle délky okruhu trvá okolo dvou minut, poté je závod zahájen letmým startem po protnutí startovní čáry.
7. – 9. listopadu - International GT Open (8/8), Katalánie
Doplňující odkazy
Předchozí vydání zpravodajského přehledu z období (19. – 24. září) naleznete Zde.
Profily šampionátů
FIA GT Series (Zde)
Blancpain Endurance Series (Zde)
ADAC GT Masters (Zde)
International GT Open (Zde)
V průběhu sezóny aktualizované články zaměřené na hlavní informace o sériích určených GT vozům. Jeho součástí jsou odkazy na články s dodatečnými údaji anebo na stránky spjaté s danou sérií včetně úplného přehledu oficiálních.
Naleznete zde charakteristiku série, její historii, přehled držitelů jezdeckých a týmových titulů anebo informace o pořadatelské organizaci. Seznámíte se s aktuálním kalendářem, výtahem z pravidel, účastníky anebo úspěšnými jezdci působícími v šampionátu.
24 hodin ve Spa (Zde)
Odkaz na článek se souhrnem základních informací o 24 hodinovém závodu. Jeho součástí jsou základní informace o tomto významném podniku, pohled do historie, anebo přehled základních pravidel. Součástí jsou také odkazy k článkům s doplňujícími údaji uveřejněných na zdejším portálu. Na závěr jsou uvedeny odkazy na jiné zajímavé stránky věnované tomuto podniku.
Zdroj: SRO, ADAC, GT Sport, FIA, Sport 5, Speedweek, Autosport, Formule