Dvojitá porce závodění na Belle Isle
Chevrolet Indy Dual in Detroit – před závodem
Hned týden po závodě 500 mil Indianapolis čeká piloty Verizon IndyCar Series další těžká zkouška. Po maratonu na 500 mil následuje hned další víkend dvojitá porce závodů na ostrově Belle Isle v Detroitu. Dva plnohodnotné závody ve dvou dnech, kdy jim ještě v týž dny předchází kvalifikace. A jen jeden den na hledání ideálního nastavení během dvou tréninků. S tím vším se piloti IndyCar musí tento víkend vypořádat.
Závody v městě automobilů mají bohatou tradici. Už v roce 1905 se proháněly vozy šampionátu AAA na prašném oválu. Později v letech 1928-33, 1949-53 a v roce 1957 závodily šampionáty AAA a USAC probíhaly závody na jiném prašném oválu. Pak ovšem přišla dlouhá přestávka. V šedesátých letech postavili v Michiganu známý ovál Michigan International Speedway. Přímo do města se závody vrátily až v roce 1982 zásluhou Formule 1. Velká cena Detroitu se jela sedmkrát. Rekordmanem se stal Ayrton Senna, protože v Detroitu vyhrál třikrát.
V roce 1989 převzal závod v centru Detroitu po Formuli 1 CART. Uspořádal zde tři závody, než se v roce 1992 přestěhoval okruh na ostrov Belle Isle. Uzavírky centra města při pořádání závodů byly pro obyvatele nepříjemné, kdežto na Belle Isle, což je městský park, ničemu závodění nepřekáželo. CART na Belle Isle závodil do roku 2001, kvůli finančním problémům musely město a CART závod zrušit.
Belle Isle - virtuální kolo:
Do Detroitu se formule vrátily v roce 2007. Za návratem stál Roger Penske, ale na Belle Isle byly uspořádány jen dva závody, pak přišla ekonomická krize a propad automobilového průmyslu. Až v roce 2012 mohl být, opět zásluhou Penskeho a především Chevroletu, který se do IndyCar vrátil, podnik obnoven
Ovšem závod se příliš nepovedl. Silný přítlak vozů začal vytrhávat asfaltové záplaty. INDYCAR musela závod přerušit a trať opravit. Protože okruh vytyčený v úzkých a klikatých cestách ostrova Belle Isle nenabízel příliš mnoho možností k předjíždění, vrátili se vloni pořadatelé ke konfiguraci používané v letech 1998 až 2001. Mezi zatáčkami 2 a 3 je dlouhá rovinka ukončená pravoúhlou zatáčkou. Změna pomohla, loňské závody byly oproti předloňskému mnohem zajímavější.
Vloni v Detroitu IndyCar poprvé vyzkoušela formát se dvěma závody během víkendu, tzv. doubleheader. Ale v Detroitu se žádnému pilotovi nepovedlo vyhrát během víkendu oba závody a připsat si prémii 50 tisíc dolarů. To dokázal až Scott Dixon v Torontu. V Detroitu se z prvního vítězství v kariéře radoval Simon Pagenaud, vítěz předminulého závodu, Velké ceny Indianapolisu. První detroitský závod vyhrál Mike Conway, který letos triumfoval v Long Beach.
Doubleheadery mají specifický formát kvalifikace. Do sobotního závodu se v sobotu dopoledne jezdci kvalifikují stejným způsobem, jakým se kvalifikují do všech ostatních závodů na přírodních a městských okruzích. Nedělní kvalifikace ale trvá jen 2x 12 minut. Jezdci jsou pro ni rozděleni do dvou skupin. Nejrychlejší jezdec získává pole position a jezdci z jeho skupiny lichá místa na startovním roštu (2. jezdec z rychlejší skupiny tak startuje 3., 3. jezdec se postaví na 5. místo, atd.). Pomalejší skupina si potom rozdělí sudá místa na roštu.
Oproti Indy500 zmizí ze startovního roštu hned třetina jezdců, přihlášeno jich je 22. Část z nich oproti předchozím závodům změnila zbarvení vozů. Castronevese po startu ve „žluté ponorce“ (žlutém zbarvení sponzora Pennzoil) uvidíme v červeno-bílo-červených barvách Hitachi. Jezdci týmu Target opustí stříbrné „výroční“ zbarvení. Dixon se vrátí k tradiční červenobílé, Kanaan se chystá řídit černý vůz sponzorovaný bateriemi Energizer. Do oranžové se převlékne Simon Pagenaud. A nové černozelené barvy předvede také Jack Hawksworth
Detroit Belle Isle
Délka trati: 2,36 míle
Počet zatáček: 13
Délka závodu: 70 kol, 165 mil
První závod: 1992
Loňští vítězové: Mike Conway (Dale Coyne Racing), Simon Pagenaud (Schmidt Peterson Hamilton Motorsports)
Loňské pole position: Dario Franchitti (Target Chip Ganassi Racing) a Mike Conway (Dale Coyne Racing)
Časový harmonogram (SELČ)
Pátek 30. 5.
17:20 – 18:05 – 1. trénink
21:20 – 22:05 – 2. trénink
Sobota 31. 5.
14:35 – 16:05 – Kvalifikace na 1. závod
21:30 – Start prvního závodu
Neděle 1. 6.
16:00 – 16:30 – Kvalifikace na 2. závod
21:30 – Start druhého závodu