Proč nevyhrál McLaren?

Velký otazník visí nad strategií.
Všichni vědí, že Suzuka je krásná trať, na které ale není jedno místo k předjetí mírně pomalejšího vozu. A Max Verstappen vyhrál kvalifikaci a měl dobrou závodní rychlost. Nevadí, McLarenu zůstaly dvě zbraně. Silné závodní tempo a rozdělení strategií. Klasika. Když pneumatiky začnou klesat z vrcholu své výkonnosti, tým s vozy na druhém a třetím místě povolá k jejich výměně jeden vůz. Lídr závodu z konkurenčního týmu pak může pokrýt tohoto jezdce skrze vlastní předčasnou zastávku, kterou ale uvolní cestu druhému soupeři jedoucímu ideální strategii s mnohem lepší rychlostí v závěru závodu, tedy i dobrou šancí na předjetí. Nebo může zůstat na trati spolu s tímto druhým soupeřem, nicméně ten na nových pneumatikách provede undercut a následně se pokusí pozici udržet až do cíle.
McLaren zavolal do boxů Oscara Piastriho ze třetího místa dříve, než Red Bull zavolal Maxe Verstappena, avšak následně jel Lando Norris na výměnu spolu s Verstappenem. Snadno je být generálem po prohrané bitvě, ale pojďme alespoň zjistit, z jakého úhlu pohledu to McLarenu dávalo smysl.
„Možná jsme mohli zkusit vymyslet něco se strategií, overcut nebo undercut,“ řekl po závodě Norris. "Prostě jsme přezuli ve stejném kole, určitě si o tom promluvíme. Teď samozřejmě máme výhodu zpětného pohledu. Nejspíše jsem měl prostě zkusit undercut, avšak nezapomínejme na neustálou hrozbu safety-caru. Nemyslím, že jsme měli zůstat na trati déle, to bychom přišli o pozici, ale měli jsme zkusit undercut nebo prostě něco.“
Norris by ztratil pozici vůči komu? Trio bylo vpředu osamoceno, takže jedině vůči Piastrimu. Má už McLaren hlavu tak vysoko v oblacích, že závodí hlavně sám proti sobě? Myslel, že jeho vítězství ohrožuje hlavně řidič bezpečnostního vozidla?
"Kdybychom zůstali na trati déle, nebyli bychom rychlejší," řekl šéf týmu, Andrea Stella. "Viděli jsme to na příkladu George Russella, který byl rychlý po přezutí na tvrdé pneumatiky. Na této trati potřebujete být asi tak o 0,8 sekundy rychlejší než vůz před vámi, abyste mohli zaútočit. Řekl bych, že dnes nebylo možné předjet. O výsledku závodu rozhodla hlavně kvalifikace."
Takže v době Verstappenovy zastávky už nemělo smysl nechat Norrisův vůz na trati? O tom nebudeme polemizovat, ale samozřejmě se nabízí, že Piastri měl být zavolán na zastávku dříve, aby stratégové Red Bullu byli postaveni před dilema. Tak se ta hra hraje. Nebo se mohl o undercut pokusit Norris.
"Není zřejmé, zda jsme mohli Landa zavolat prvního, protože to by znamenalo nechat Oscara na trati. A to by ho dostalo do problémů, hlavně s Russellem, který už byl přezut a potřebovali jsme ho pokrýt."
Jenže mezi Piastrim a Leclercem s Russellem byla velká mezera a nechat Piastriho pokusit se předjet ferrari nebo mclaren by dávalo větší smysl než nechat Norrise pokusit se předjet Verstappenův red bull. Hlavně ale asi nedává smysl vzdát se prvního místa kvůli tomu, že si chceme pojistit třetí. Ani z pohledu bodů do Poháru konstruktérů ne.
"A nesmíme zapomínat, že když se vzdáme pozice na trati, tak náš výsledek ohrožuje safety-car. Lando by přišel o pozice, pokud by vyjelo bezpečnostní vozidlo.“
A opět ten safety-car, po Norrisovi ho zmínil i Stella. Možná se tedy na předzávodní poradě členům McLarenu zdál být výjezd safety-caru mnohem pravděpodobnější než to, že Verstappen dokáže jeho RB21 krotit tak mistrovsky, že při jednozastávkové strategii udrží pneumatiky perfektně živé až do cíle. Jistě v cíli nebyli jediní překvapeni, ale stálo je to vítězství.
McLaren závodil sám se sebou a myslel na safety-car a na Verstappena zapomněl? Foto: McLaren
Zdroj: Motorsport, úvodní foto: McLaren