Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Závodní víkend z pohledu rezervního jezdce

Závodní víkend z pohledu rezervního jezdce

Jak si krátí čas jezdec, který celý víkend nejezdí?

Rezervní jezdci? To jsou ti, co postávají v boxech se založenýma rukama a sledují při tom závod v TV. Někteří tvrdí, že jsou nadšeni už jen z toho, že mohou být součástí týmu F1, jiní neskrývají zklamání z dalšího nezávodního víkendu. Web crash.net se rozhodl zjistit, jaké úkoly vlastně plní takový nejezdící jezdec během víkendu velké ceny. O svém programu jim vyprávěl Giedo van der Garde, který loni závodil za Caterham, ale před touto sezónou sehnal pouze místo náhradníka Sauberu.

příchod

Obyčejně přijíždím do místa konání velké ceny ve středu, výjimečně až ve čtvrtek ráno. Hockenheim i Spa jsou od nás vzdáleny pouze tři hodiny cesty autem, takže asi bude stačit, když se tam dostanu ve čtvrtek ráno.

čtvrtek

Na tento den je naplánována velká část povinností třetího jezdce. Mám několik setkání s inženýry, týmový brífink, pak další setkání s lidmi z marketingu a PR. Hned ráno mě čeká procházka po okruhu. Odpoledne ale bývá klidnější a je na mně, abych se rozhodl, čemu se budu věnovat.

Více práce mám pouze v případě, že se mám v pátek zúčastnit prvního tréninku. Sleduji loňský záznam jedné z kamer umístěných na monopostu, procházím si data a věnuji se dalším věcem souvisejícím s přípravou. Také kontroluji svou sedačku, pedály, chci se ujistit, že je vše v pořádku. To je víceméně vše.

pátek

Pokud jezdím, začínám poměrně brzy. Vždy o 9:00 máme brífink, který končí kolem 9:45. Na okruh tedy obyčejně přicházím 8:15 či 8:30 a posnídám. Máme dobré kuchaře a perfektní snídaně. Po brífinku mě ještě čeká porada s mými inženýry. Seznámí mě s programem a řeknou, co se bude testovat. Během jeden a půl hodinového tréninku bych měl absolvovat 18 až 20 kol. 15 minut po tréninku následuje debrífink. Týmu je třeba sdělit, co bylo dobré, co špatné, co se podařilo zlepšit a co ne. Asi 30 minut strávím s mými inženýry, následují média a tím můj den končí.
Pokud v pátek nejezdím, tak jsem v garáži a poslouchám komunikaci jezdce s týmem. Máme na to speciální systém, takže slyším vše - rozhovory s inženýry i mezi členy týmu. Je zajímavé sledovat, o čem si povídají a co se rozhodnou říct jezdci. V rámci mých možností se také snažím pomáhat. Myslím, že jsem dobrý v technických záležitostech a vždy je dobré mít i názor od jiného jezdce.

sobota

Sobota začíná podobně jako pátek, akorát o hodinu později. Brífink, setkání s inženýry, další brífink po tréninku a poté kvalifikace. Po kvalifikaci další debrífink, po kterém následuje strategická porada ohledně neděle. Snažím se pomáhat svými radami. Čím více toho vyložím na stůl, tím lépe. Jinak je sobota jednoduchým dnem, vše podstatné se skončí před 17:30. Pak ještě rád vyrazím na trať a dám si pár koleček. Jako rezervní jezdec se musím udržovat ve formě pro případ, že by se něco stalo. Když skončím s běháním, dám si sprchu přímo na okruhu a povečeřím s týmem.

neděle

Tento den je pro rezervní jezdce zvláštní. Nemám proč chodit na startovní rošt a celkově nemám co dělat. Opět jsem s týmem v kontaktu pomocí vysílačky a poslouchám co se děje. To je všechno. Raději zůstávám někde v garáži, sleduji tým při práci a nechám je, ať se soustředí na závod. Po závodě ještě zůstávám a čekám na debrífink, abych slyšel, o čem budou jezdci mluvit. Toto setkání bývá zajímavé a obyčejně také něčím přispěji, pak je už ale čas rozloučit se a jet domů."