Nico Rosberg vyhrál kvalifikaci
Velká cena USA - kvalifikace
Kolotoč Formule 1 se před koncem sezony přestěhoval za Atlantický oceán, kvalifikace proto dnes začala až v 19.00 středoevropského času. 18 monopostů se vydalo na trať v texaském Austinu. Dopoledne, během třetího tréninku, dělala jezdcům problémy teplota vzduchu, která se nečekaně vyšplhala pouze na 13°C, ale před kvalifikací už teploměr ukazoval příjemných 19 stupňů.
Do USA kvůli finančním potížím neodcestovaly týmy Caterham a Marussia, FIA proto musela upravit kvalifikační formát. V první části kvalifikace museli vypadnout pouze čtyři jezdci z osmnácti a v druhé části také čtyři, aby se do finálové Q3 opět dostalo 10 nejrychlejších jezdců. Kvůli chybě v nových pravidlech týkajících se nových hybridních pohonných jednotek byl favoritem na vypadnutí v první nebo druhé části kvalifikace čtyřnásobný mistr světa Sebastian Vettel, který již věděl, že bude startovat z boxové uličky a na kvalifikačním umístění mu tedy vůbec nezáleželo.
V prvních minutách piloti hlavně testovali změny, které se ještě rozhodli udělat po skončení dopoledního tréninku, a bylo jasné, že nejlepší časy opět přijdou až těsně před koncem této části kvalifikace. Již zde se však ukázala rychlost vozů Mercedesu a Williamsu, rozdělily si první čtyři místa a pátý Fernando Alonso na tuto čtveřici ztratil víc než půl sekundy.
Největší bitva se však měla svést o poslední postupová místa. Bez Marussie a Caterhamu se najednou v pozici nejpomalejších týmů ocitli Sauber a Lotus. Nepotěšil je ani Sebastian Vettel. Jeho "pomalý" čas stačil na průběžnou 10. příčku.
Na konci Q1 se hromadně přezouvalo na měkčí a rychlejší pneumatiky, piloti postupně vylepšovali své časy, ale na dně tabulky se dlouho drželi jenom piloti Toro Rosso. Jean-Eric Vergne i Daniil Kvjat si nechali rychlá kola až zcela na závěr této části kvalifikace a to se vymstilo francouzskému jezdci, který zůstal na patnáctém, prvním nepostupovém místě. Dostatek rychlosti neměl ani Esteban Gutiérrez ze Sauberu a až za ním skončil Sebastian Vettel. Pestrou sestavu doplnil další Francouz, Romain Grosjean. Ten si opět nerozuměl s vozem E22 a v nájezdu do 12. zatáčky zablokoval kola, což ho poslalo mimo trať.
V Q2 tedy museli vypadnout další 4 jezdci. Favority na vypadnutí se přirozeně stali Adrian Sutil na sauberu a Pastor Maldonado z Lotusu, kterých v Q3 opravdu nikdo nečekal. Jezdci nejrychlejších týmů spěchali zajistit si postup a na nejvyšších příčkách se opět objevili Rosberg s Hamiltonem, následováni Fernandem Alonsem, jezdci McLarenu, Williamsu a Danielem Ricciardem. Mimo postupové příčky se 6 minut před koncem ocitly oba vozy Force India, na desátém místě se držel Kvjat.
Pouze 2 minuty před koncem převzal desátou postupovou příčku Pérez, jeho kolega Hülkenberg zajel kolo jen o půl desetiny pomaleji. Ani jednomu z nich se již v dalším kole nepodařilo zlepšit, a tak všechny překvapil Adrian Sutil! Mimo pozornost kamer předvedl jedno z jeho nejlepších kol této sezóny a obsadil 10. příčku. Na 11. místo dokázal poskočit Maldonado, až za ním se seřadili zklamaní jezdci Force Indie a čtrnácté místo zbylo Daniilu Kvjatovi.
Sauber se do Q3 probojoval poprvé v této sezoně a jistě doufá, že se mu zítra podaří ukořistit i nějaké body, které by ho v poháru konstruktérů posunuly před Marussii. Po tři čtvrtě hodině kvalifikace však již bylo vše připraveno na boj o pole position a pozornost se přesunula na jezdce špičkových týmů.
První kolo pokusů vyhrál Rosberg. Lewis Hamilton si připsal čas pomalejší o jeden a půl desetiny sekundy. Jakoby vlastní ligu si vytvořil Williams. Nemohl sice konkurovat Mercedesu, ale zároveň se výrazně oddělil od zbytku pole. Problémy měl opět Räikkönen, kterému se během prvního pokusu nepodařilo zajet opravdu rychlé kolo.
Druhý pokus využil Ricciardo a dočasně rozdělil jezdce Williamsu. Pak přišla řada na Räikkönena, ale jeho kolo stačilo pouze na 9. místo. Pak už se pozornost soustředila na Rosberga a Němec dokázal svůj vlastní nejrychlejší čas zlepšit ještě o další 2 desetiny sekundy! To bylo na Hamiltona příliš. Brit zajel nejrychlejší první sektor, ale nakonec beztak zaostal o téměř 4 desetiny sekundy. Interní souboj Williamsu o třetí místo vyhrál Bottas, čtvrté zbylo Massovi. Z třetí řady zítra uvidíme odstartovat Ricciarda a Alonsa, sedmé místo obsadil Button, ale ten se posune o 5 míst dozadu.
Jezdec | Tým | Q1 | Q2 | Q3 | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:38.303 | 1:36.290 | 1:36.067 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:37.196 | 1:37.287 | 1:36.443 |
3 | Valtteri Bottas | Williams | 1:38.249 | 1:37.499 | 1:36.906 |
4 | Felipe Massa | Williams | 1:37.877 | 1:37.347 | 1:37.205 |
5 | Daniel Ricciardo | Red Bull |
1:38.814 | 1:37.873 | 1:37.244 |
6 | Fernando Alonso | Ferrari | 1:38.349 | 1:38.010 | 1:37.610 |
7 | Jenson Button | McLaren | 1:38.574 | 1:38.024 | 1:37.655 |
8 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:38.557 | 1:38.047 | 1:37.706 |
9 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:38.669 | 1:38.263 | 1:37.804 |
10 | Adrian Sutil | Sauber | 1:38.855 | 1:38.378 | 1:38.810 |
11 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:38.608 | 1:38.467 | |
12 | Sergio Perez | Force India | 1:39.200 | 1:38.554 | |
13 | Nico Hulkenberg | Force India | 1:38.931 | 1:38.598 | |
14 | Daniil Kvjat | Toro Rosso | 1:38.936 | 1:38.699 | |
15 | Jean-Eric Vergne | Toro Rosso | 1:39.250 | ||
16 | Esteban Gutierrez | Sauber | 1:39.555 | ||
17 | Sebastian Vettel | Red Bull |
1:39.621 | ||
18 | Romain Grosjean | Lotus | 1:39.679 |