Jody Scheckter vyhrál svou domácí velkou cenu v Kyalami
Motorsport před 40 lety, 10.díl
1. březen 1975 v Kyalami považovali mnozí pozorovatelé za vlastní začátek ročníku. Ferrari, Lola a Tyrrell (i když jen nakrátko) se vytasili s novými vozy, Lella Lombardiová dostala první šanci ve druhém Marchi a čtyři „lokální hrdinové“ z Jihoafrického šampionátu F1 „nafoukli“ pole startujících na důstojných 27, což znamenalo, že jeden z trénujících propadne kvalifikací. Zapomenuta tedy byla relativně slabá účast v obou jihoamerických Grand Prix.
Trénovalo se již ve středu a ve čtvrtek. Pro rozhodující dlouhou rovinku vedoucí do zákrutu Crawthorne a pro notoricky známý problém řídkého vzduchu nastavili šasi a motory nejlépe v týmu Bernieho Ecclestonea. Oba Brabhamy BT44B blokovaly v pořadí Carlos Pace-Carlos Reutemann první startovní řadu. Za nimi se směl postavit bezkonkurenční miláček publika Jody Scheckter. Jako vítěz ovšem přicházel „Baby-Bear“ v úvahu krátce před startem jen v očích největších optipmistů: v tréninku zničil svůj nový stroj těžkou nehodou v zatáčce Barbecue a v den závodu mu při dopoledním warm-upu explodoval ve starém „mulettu“ motor... Vedle něj stál Lauda v novém Ferrari 312T a třetí řadu tvořili Scheckterův kolega Depailler společně s překvapením kvalifikace, Andrettiho Parnelli VPJ4.
Domácí borci si také nevedli špatně. Ian Scheckter, o dva roky starší bratr Jodyho, zajel na soukromém Lexington-Tyrrellu 17. čas, Dave Charlton (McLaren M23) byl 20., Eddie Keizan kvalifikoval Lotus 72 týmu Gunston bezprostředně za továrním vozem Jackieho Ickxe pro 22. místo a i mladý Guy Tunmer vtlačil druhý soukromý Gunston-Lotus mezi startující. Promotéři ale měli i další důvod k radosti: Lombardiová se dokázala na starším Marchi 741 kvalifikovat do své první velké ceny – na úkor o dvě desetiny pomalejšího Wilsona Fittipaldiho...
V sobotu, v den závodu, přilákalo krásné počasí a vidina dobrého umístění domácích borců ke trati velký počet fandů. Dlouhý sprint po rovince vyšel po startu nejlépe Pacemu a za ním ostatní seřadili v pořadí Jody Scheckter, Ronnie Peterson a Carlos Reutemann. Zvláště Scheckterovo další počínání muselo udivit. S nevyzkoušeným motorem a s nastavením vozu „by očko“ strávil za lídrem jen dvě kola, než za potlesku publika převzal vedení. Jeho největším rivalem se ale měl stát Brazilcův kolega Reutemann: Carlos se brzy vzpamatoval ze svého zlého startu, předjel Petersona a ve 13. kole i Paceho. Pak rychle dotáhl modrý Tyrrell před sebou.
„Přihnal se jako velká voda a několik kol byl nebezpečně rychlý. Snažil jsem se také zvýšit tempo a Carlos po několika kolech opravdu polevil,“ popsal po závodě nejkritičtější fázi 25letý Scheckter. Reutemann sice zůstal až do padnutí šachovnicového praporku za vedoucím Tyrrellem, jako jeho stín (časový rozdíl mezi nimi nikdy nečinil více, než 4 sekundy), k vážnému útoku se ale nikdy neodhodlal. Scheckter vyhrál svou třetí velkou cenu a Jihoafričané byli šťastni, jako nikdy před tím. Výborný výsledek Teamu Tyrrell podtrhl i Patrick Depailler, který dojel třetí s Pacem v závětří. S výkonem motoru nespokojený Lauda skončil pátý, šesté místo připadlo Massovi. Lombardiová si odkroutila 23 kol na chvostu pole, než se rozloučil její motor. A domácí hrdinové? Ian Scheckter v 56. Kole havaroval, všichni ostatní ale dojeli. Nejlépe z nich Tunmer, který za sebou dokázal posledních deset kol udržet Ickxe – jaký to den pro Jižní Afriku!
Denny Hulme se s koncem sezony 1974 sice rozloučil s aktivní kariérou, od velké ceny Jižní Afriky ovšem fungoval jako prezident sdružení jezdců formule 1 (Grand Prix Drivers Association). Ostatní dva kandidáti, Emerson Fittipaldi a Graham Hill, pro nedostatek času odřekli a Hulme se tak do této funkce dostal po sezoně 1973 podruhé.
Dánský výrobce Hi-Fi elektroniky Bang and Olufsen sice neměl po ošklivém konci spolupráce s týmem Johna Surteese se sponzorshipem motorsportu zrovna nejlepší zkušenosti, firma se sídlem v Belgii ale rozhodla, že tomuto sportu zůstane věrná v nižších formulích. B&O pro rok 1975 domluvil obšírnou spolupráci se stájí Briana Lewise, který měl jak ve formuli 2, tak i ve formuli 3 nasazovat nejnovější materiál výrobce March pro belgické naděje volantu. Tým F2 tvořili Claude Bourgoignie a syn marketingového ředitele B&O, Bernard de Dryver. Ve formuli 3 se za profesionelních podmínek směli snažit Pierre Dieudonne a bývalý závodník motorek, Herve Regout.
Ve stopách svých velkých krajanů bratří Rodriguezů se chtěl roku 1975 pohybovat bohatý mladík z Mexika, Hector Rebaque. Zkušený Fred Opert, který 19letého Hectora nasazoval již minulý rok, pro svého svěřence plánoval účast v úvodních závodech ME formule 2 a později plnou sezonu v Severoamerické F-Atlantic. Vozem se měl samozřejmě stát nejnovější Chevron B29 s motorem Hart – Opert přeci byl oficielní dovozce vozů této značky pro Ameriku.
Situace v zatáčce Crawthorne hned po startu: Pace vede před Scheckterem, Petersonem,Reutemannem, Andrettim, Laudou a Regazzonim.
Velký duel o vítězství v Jižní Africe roku 1975: Reutemann honí Schecktera po Kyalami.
Dvě jména, která v Kyalami psaly dějiny: domácí hrdina Scheckter a první žena F1 od dob De Filippisové, Lella Lombardiová.