Grand magazín 1/2015 (21. prosince – 10. ledna)
Zpravodajský souhrn věnovaný závodům a vozům GT.
Dva roky od vydání přepracovaného zpravodajského přehledu ze světa závodů gétéček pod obnoveným názvem Grand magazín jsou příležitostí pro další úpravy.
Ty se nejvíce dotknou rubriky Krátce ze světa, kde jednotlivé zprávy bude nyní oddělovat datum, nikoliv odstavec. Počítačově zdatnější uživatelé navíc dokáží v datumu odhalit jedinečný kód, který v budoucnu umožní přímý odkaz na kteroukoliv zprávu (anebo zprávy) v přepracované řadě magazínů.
Až na výjimky se ve zpravodajském přehledu nebudou nacházet obsáhlejší témata (dosud je odděloval nadpis). Události s vývojem situace v krátkém časovém úseku bude věnován samostatný článek. Ten bude v souladu s dosavadními postupy zahrnovat souhrnný pohled na vyvíjející se situaci, jemuž mohou případně předcházet aktuality v Barometru (v pravém sloupci na hlavní stránce).
I nadále si budou udržovat stávající ráz rubriky Pohled za obzor (mimo sezónu přehled zájemců o vybrané GT série), Výsledkový servis (v sezóně stručné popisy závodů s odkazy na závody), GTech (zprávy z vývoje nových anebo modernizovaných vozů) anebo Očekávané události (nadcházející podniky anebo připravované články).
Zjednodušení se týká části Doplňující odkazy, kdy v probíhající sezóně jsou zde odkazy na předsezónní představení sérií. Nově zde bude zahrnut i dosud samostatný odkaz na předchozí vydání Grand magazínu.
Foto: Martin Ševčík
Krátce ze světa
21. prosince
V rozhovoru pro rakouský portál GT Eins zmínil Igor Salaquarda důvody přesunu aktivit jeho týmu z formulí do gétéček. Důvodem je pokles zajímavosti těchto sérií (Formule Renault, F3) kvůli vyšším nákladům, jenž vedou k obsazení vozů finančně zajištěnými jezdci na úkor talentovanějších pilotů.
Náklady na monopost se pohybují okolo 850 000 až 1 000 000 euro v porovnání 500 000 až 600 000 euro na jednoho pilota při účasti v celé BGTS (7 víkendů s krátkými závody, 5 vytrvalostních klání). Obsazení vozu třetím pilotem v delších závodech tuto částku ještě snižuje, čímž je zde větší šance pro uplatnění talentů.
27. prosince
Francouzský tým Team Sofrev Auto Sport Promotion (poslední tři slova bývají často uváděna ve zkratce ASP) budeme vídat v příštím roce pod změněným názvem. Titulárním sponzorem se stává společnost francouzská společnost AKKA zabývající se návrhářskou a poradenskou činností v řadě průmyslových oborů.
Přejmenovaný Team AKKA-ASP již dříve vyjádřil zájem o účast ve 24 hodin ve Spa, další program vytrvalostních závodů se bude rozhodovat mezi ELMS a BES.
29. prosince
Přestože se Ratel nechtěl s vrcholným podnikem BSS v Baku ucházet o pořádání Světového poháru FIA vozů GT3, následujícím krokem se nepřímo k naplnění této myšlenky přiblížil. Tři týmy, jejichž jezdci obsadí v klasifikaci Pirelli World Challenge (PWC) nejvyšší příčky, budou mít příležitost zapojit se do bojů v prestižním závodě. Pořadatel v Americe působící série zajistí těmto účastníkům dopravu do Evropy na vlastní náklady.
Foto: Brecht Decancq
Pohled za obzor
Jedná se o seznam zájemců o jednotlivé série v nadcházející sezóně. Zvýrazněné údaje budou představovat změny oproti předchozímu vydání magazínu. U nových oznámení bude zvýrazněno pouze datum.
V kolonce Datum je uveden termín prvního oznámení. Zůstane neměnné i v okamžiku změny v případě oficiálního potvrzení po předchozím uvedení neoficiálních informací. Ve sloupci s označením Poznámka mohou být údaje o jezdcích, počtech nasazených vozidel apod. Na začátku řádku písmena v závorce označí zdroj informací: O – oficiální oznámení týmu, na stránkách série anebo tiskovou zprávou (velmi vysoká pravděpodobnost) anebo R – údaje z rozhovorů anebo ze zákulisí, které mohou podléhat změnám. U jednoho týmu mohou být oba druhy informací.
Blancpain GT Series
Po období v němž se týmy přikláněly pro účast v celém seriálu BGTS si nynější zájemci vybírají buď část seriálu s krátkými závody anebo naopak vytrvalostní klání.
Novým zájemcem pouze o BSS se stane čínský Just Racing s vozem BMW Z4, který hodlá rozšířit řady účastníků v kategorii určené pro mladé talenty, Silver Cupu. Přednost dostanou mladíci z nejlidnatější země na světě. Prozatím se jedná o jediný tým, který se chce zúčastnit pouze krátkých závodů, kde doplní účastníky z celého seriálu.
Z prosincového rozhovoru Loice Davida (ISR Racing) pro Endurance-Info vyplývá snaha české stáje o nasazení jednoho vozu v profesionální a jednoho ve smíšené kategorii. Skutečnost může být jiná, navíc toto členění odpovídá vytrvalostní části seriálu. V krátkých závodech smíšené posádky loni byly vzácností, profesionálové bojují v celkovém hodnocení mistrovství.
Přestože tým WRT prozatím neodhalil své záměry v nadcházející sezoně, lze očekávat znovu účast v obou částech šampionátu. První zmínka o zájmu belgické stáje se týká jejího jezdce Jamese Nashe. Britský pilot se po jednom roce soubojů ve vytrvalostní BES rozhodl letos pro krátké závody.
Přehled zájemců o BGTS (BSS + BES)
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
01.10. | Sainteloc | Audi | (R): v BES asi 1x PRO, 1x GTR |
19.10. | Grasser | Lamborghini | (O): 2 vozy |
31.10. | Boutsen | BMW, Mc | (R): BES – BMW |
(R): BSS – McLaren* | |||
31.10. | HTP MS | Bentley | (O) |
04.11. | Bhai Tech | McLaren | (R): výběr mezi 4-12C a 650S |
(R): Pantano | |||
18.11. | I.S.R. | Audi | (O): 2 vozy |
(R): záměr 1x PRO, 1x PAM | |||
21.11. | Team Brazil | BMW | (O): 2 vozy |
(R): Bueno | |||
09.12. | Šenkýř | BMW | (O): příležitostně |
18.12. | Black Falcon | Mercedes | (R) |
09.01. | WRT | Audi | (R): BSS - Nash |
* - případná účast závisí na případném prodeji dvou vozů McLaren.
Přehled zájemců o BES
Početný zástup zájemců opět míří do vytrvalostních závodů. S vozem BMW Z4 chce bojovat v kategorii amatérů francouzský Classic & Modern Racing. Známa jsou již také jména dvou jezdců, s nimiž stáj spolupracovala v domácím mistrovství: Hirschi a Nicolle.
Tradičním účastníkem především ve třídě smíšených (anebo amatérských) posádek je tým AF Corse. O účast v celé sezoně s touto italskou stájí usiluje Belgičan Adrien De Leener, jehož věrným kolegou je Cedric Sbirrazzuoli. Třetím do party se musí stát některý z držitelů bronzové licence.
Spolu s představením nového loga a nepatrně upraveného názvu naznačil zájem o BES také tým Triple Eight. Britové se loni zúčastnili jak vytrvalostních klání (Silverstone, Nürburgring), tak krátkých závodů (Baku) společnosti SRO.
Zpestřením nejen kategorie smíšených sestav se má stát holandský tým Race Art, respektive jeho vůz Dodge Viper.
Zvěsti z poloviny prosince o sestavě a účasti britského M-Sportu se potvrdily 8. ledna. Posádka vozu č. 7 ve složení Smith/Kane/Meyrick zůstává beze změn. Na nové jezdce čeká bentley se startovním číslem 8. Potvrzena je účast Maxime Souleta, kterého doplní z týmu HTP Maximilian Buhk a z ART GP Andy Soucek.
Rozpory panují u týmu Absolute (zatím pohárové závody Porsche a Audi). Čínská stáj rozšíří své aktivity na další značku VW Group, Bentley, s těmito vozy se však v Evropě nemá objevit.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
30.07. | Sofrev | Ferrari | (R):1x PRO, minimálně ve Spa |
(R): případně ostatní závody | |||
04.08. | DragonSpeed | Ferrari | (O): Hedman, Julian |
04.10. | Ichiban | McLaren | (R): typ 650S, dodání v únoru |
11.12. | M-Sport | Bentley | (O): č. 7 Smith/Kane/Meyrick |
(O): č. 8 Soulet/Buhk/Soucek | |||
12.12. | Absolute | Audi | (R): zvažují jeden vůz |
20.12. | Classic & Modern | BMW | (R): GTR – Hirschi/Nicolle |
29.12. | AF Corse | Ferrari | (R): asi PAM - Leiner/Sbirrazzuoli |
05.01. | Triple Eight | BMW | (R) |
07.01. | Race Art | Dodge | (R): PAM |
Pro doplnění je zde také seznam zájemců o vrcholný podnik, 24 hodin ve Spa, který je součástí kalendáře BES. Dříve uvedený Erebus (Mercedes) a Curbstone Corse (oficiální, Ferrari, třída GTR: Van Glabeke, Lanting, Vleugels, Soenen) může doplnit Just Racing (20. prosince, BMW) anebo tým Leipert (8. ledna, Lamborghini). V obou případech se však jedná o zvažování možnosti startu.
ADAC GT Masters
Zájemci o účast v devátém ročníku německého mistrovství dostávají jasnější obrysy. Po loňském návratu s jedním mercedesem se tým Zakspeed rozhodl posílit svoji přítomnost nasazením druhého vozu. V jednom z nich bude pokračovat ve spolupráci s německou stájí Luca Ludwig. U druhého vozu tým zvažuje poskytnutí příležitosti amatérským jezdcům anebo naopak talentům. Informace o jezdeckém složení chce tým poskytnout během února.
Nasazení tří vozů audi oznámil úřadující šampión v týmovém i jezdeckém hodnocení, tým Prosperia C Abt Racing.
Dřívější informace o účasti doplnil tým HTP nejen potvrzením nasazení dvou vozů, ale také oznámením jednoho z jezdců – Maximiliana Buhka.
Datum | Tým | Vůz | Poznámka |
31.10. | HTP | Bentley | (O): 2 vozy; Buhk |
09.12. | Šenkýř | BMW | (O): účast v některých závodech |
17.12. | Molitor (MRS) | ? | (R) |
18.12. | Black Falcon | Mercedes | (R): v případě zájmu platících pilotů |
23.12. | Zakspeed | Mercedes | (O): 2 vozy; Ludwig |
05.01. | Prosperia | Audi | (O): 3 vozy |
International GT Open
Případnou účast v sérii zvažuje dle informací z 8. ledna tým Leipert (Lamborghini). Kromě zájmu Swiss Racingu se jedná teprve o druhého známého účastníka.
Foto: Martin Ševčík
Doplňující odkazy
Popis |
Odkaz
|
Grand magazín 25/2014 (26. listopadu - 20. prosince) |
Zdroj: SRO, ADAC, Sportscar 365, Endurance-Info, GT Eins, Autosport.be, Formule