Prvnímu tréninku sezóny dominoval Mercedes
Velká cena Austrálie - 1. trénink
Dobré ráno, začíná sezona 2015! Sezóna velkého honu na Mercedes. Sezóna panování Lewise Hamiltona coby úřadujícího mistra světa. Sezóna obnovení hvězdného partnerství McLaren-Honda. Sezóna Daniela Ricciarda v roli lídra Red Bullu. Sezóna Sebastiana Vettela v kultovním Ferrari. Sezóna návratu Fernanda Alonsa do McLarenu. Sezóna, v níž může Williams potvrdit své místo mezi nejlepšími závodními týmy světa. Prostě sezóna 2015.
Zatímco mnozí příznivci Formule 1 si dopřáli zimní spánek bez kontaktu se světem motorsportu, týmy se poctivě připravovaly na druhou sezónu éry efektivních hybridních motorů. Zdá se, že jsme s definitivní platností přišli o Caterham, čest jeho památce, ale příjemným překvapením je účast Marussie, avšak již pod novým majitelem a s původním jménem - Manor. Ti z vás, kteří sledovali zimní testování na okruzích v Jerezu a v Barceloně vědí, že suverénním favoritem na vítězství je Mercedes, a že McLaren a Force India za sebou naopak nemají ani zdaleka ideální zimní přípravu. Pojďme se již ale podívat na asfalt v Melbourne, kde právě začal první trénink na Velkou cenu Austrálie.
Po rozsvícení zelených světel se jako první na trať vybrali jezdci Toro Rosso a Ferrari, v obou případech však šlo pouze o instalační kola a měřené časy si nepřipsali.
První měřené kolo roku patřilo Nicu Rosbergovi. Němec absolvoval melbournský okruh za 1m 31.319s. Za pár minut ho vylepšil na 1:29.557, čímž překonal nejlepší čas loňské kvalifikace. Očekáváme, že nové vozy budou o několik vteřin rychlejší než vozy z roku 2014. Kromě sledování nejrychlejších časů si všichni kladli otázku, zda na trati uvidíme také jezdce Manoru, kterému se prý kdesi ztratily části softwaru. Na trať se měl dostat také Giedo van der Garde, který si místo u Sauberu vynutil u australských soudů, ale zatím si nestihl obnovit super licenci.
Za Rosberga se zařadili Sebastian Vettel a Kimi Räikkönen. Ferrari má za sebou dobrou zimní přípravu, nejednou si připsalo nejrychlejší kolo testovacího dne a nasbíralo slušné množství kilometrů. Obecně se očekává, že Mercedes bude opět vpředu a pronásledovat ho bude skupinka složená z Ferrari, Red Bullu a Williamsu.
Po půlhodině tréninku se všichni jezdci vrátili do boxů, aby odevzdali bonusovou sadu pneumatik Pirelli a zhodnotili nasbíraná data. Pohled kamery do garáže Manoru ukázal jezdce v tričkách a monopost rozebraný na kusy. Hned bylo jasné, že Will Stevens ani Roberto Merhi se v tomto tréninku na trať nedostanou.
Rovněž jsme neviděli ani jednoho z jezdců Sauberu a bez měřeného kola zůstali i Grosjean a Button.
Po půlhodině trénování se pod hranici 1:30 dostal také Lewis Hamilton. Na páté příčce tabulky nejrychlejších časů se držel Carlos Sainz z Toro Rosso následován jezdci Williamsu a týmovým kolegou Maxem Verstappenem.
Po padesáti minutách si měřené kolo připsal také Jenson Button. Grosjeanovi něco takového nehrozilo, komunikoval s vedením týmu na boxové zídce. Ve stejném čase se na třetí místo posunul Verstappen, ale od Rosbergova času zůstal vzdálen 1.5 sekundy.
O dalších pár minut jsme měli možnost nahlédnout do garáží Sauberu. Motory Ferrari vypnuté, vozy stály opuštěné a jezdci (Felipe Nasr a Marcus Ericsson) je právě opouštěli. Sauber má po kauze s Giedo van der Gardem novinářů zřejmě plné zuby a situaci nekomentoval.
"Chování vozu je opravdu nevypočitatelné. Mimořádně agresivní!" oznámil Ricciardo Red Bullu po přetáčivém smyku. Smyků a výjezdů mimo trať bylo ale poskrovnu a také Ricciardo se bez problémů vrátil na trať a do boxů.
Po více než hodině tréninku se pod čas 1:31 dostal Valtteri Bottas, ani o vteřinu lepší čas by však nestačil na Rosberga s Hamiltonem, kteří je navíc dosáhli na méně pogumované a nejspíš také chladnější trati. Jezdci McLarenu by jistě chtěli nasbírat co nejvíce testovacích kilometrů, ale krátce před ukončením tréninku jich měli na kontě jenom šest respektive sedm a na trať se už nevrátili. Tým oznámil předčasné ukončení tréninku kvůli "pár mechanickým problémům s komponentami pohonné jednotky".
Na vrcholu tabulky tedy najdeme oba jezdce Mercedesu. Překvapením byly pomalé časy obou jezdců Red Bullu, který nejspíš nenašel správné nastavení. Neočekávaně rychlí byli naopak jezdci Toro Rosso, Sauber a Manor se tréninku nezúčastnily. Po skončení tréninku proběhl ještě krátký test virtuálního bezpečnostního vozu.
Jezdec | Tým | Čas | Kola | |
1 | Nico Rosberg | Mercedes | 1:29.557 | 19 |
2 | Lewis Hamilton | Mercedes | 1:29.586 | 19 |
3 | Valtteri Bottas | Williams | 1:30.748 | 20 |
4 | Carlos Sainz | Toro Rosso | 1:31.014 | 32 |
5 | Sebastian Vettel | Ferrari | 1:31.029 | 13 |
6 | Max Verstappen | Toro Rosso | 1:31.067 | 31 |
7 | Felipe Massa | Williams | 1:31.188 | 19 |
8 | Kimi Räikkönen | Ferrari | 1:31.310 | 14 |
9 | Pastor Maldonado | Lotus | 1:31.451 | 22 |
10 | Daniel Ricciardo | Red Bull | 1:31.570 | 9 |
11 | Daniil Kvjat | Red Bull | 1:32.073 | 18 |
12 | Sergio Pérez | Force India | 1:32.247 | 22 |
13 | Nico Hülkenberg | Force India | 1:32.261 | 19 |
14 | Jenson Button | McLaren | 1:34.542 | 6 |
15 | Kevin Magnussen | McLaren | 1:34.785 | 7 |
16 | Romain Grosjean | Lotus | 2:17.782 | 5 |
17 | Marcus Ericsson | Sauber | bez času | 0 |
18 | Felipe Nasr | Sauber | bez času | 0 |
19 | Will Stevens | Manor | bez času | 0 |
20 | Roberto Merhi | Manor | bez času | 0 |