Rosberg vítězem Velké ceny Španělska!
Velká cena Španělska - závod
Vítejte zpět na formule.cz a při sledování Velké ceny Španělska na Circuit de Barcelona-Catalunya! Formule 1 se po dlouhém čase vrátila do Evropy, kde už za krátkou chvíli odstartuje pátý závod sezony. Z prvního místa bude startovat Nico Rosberg, kterému se konečně podařilo porazit týmového kolegu a úřadujícího mistra světa, Lewise Hamiltona.
Britský jezdec odstartuje z druhého místa a třetí startovní pozice patří čtyřnásobnému mistru světa Sebastianu Vettelovi. Vettel včera za dvojicí Mercedesu výrazně zaostal, ale síla Ferrari letos spočívá v udržení vysokého závodního tempa, nikoli v rychlosti na jedno kolo. Vedle Vettela stojí Valtteri Bottas z Williamsu a do třetí řady se postavili mladíci z Toro Rosso. Carlos Sainz a Max Verstappen by rádi na pátém a šestém místě dojeli až do cíle, ale za zády mají Kimiho Räikkönena, Daniila Kvjata, Felipeho Massu i Daniela Ricciarda, takže to jistě nebudou mít jednoduché. Dosud nejúspěšnější kvalifikaci má za sebou McLaren, jeho jezdci obsadili třinácté a čtrnácté místo.
Okruh v Barceloně je poskládán především z rychlých a středně-rychlých zatáček a Pirelli sem proto přivezlo své nejodolnější pneumatiky - bíle označenou středně-tvrdou směs a tvrdou s výrazným oranžovým pruhem. Teplota vzduchu před startem stoupla na 25°C, teplota tratě dosáhla 45°C.
Nico Rosberg do závodu odstartoval výborně, zatímco Hamilton se ze špinavější části tratě odlepil příliš pomalu a byl rád i za udržení třetího místa! Na druhé se posunul Vettel, čtvrté ubránil Bottas a na pátém se nečekaně objevil Räikkönen, který přesprintoval oba vozy Toro Rosso. Sainz spadl za Verstappena a hned v prvním kole na něj dorážel Massa. Ricciardo a Kvjat vypadli z první desítky a dostali se až za lotusy.
Ve druhém kole byl nejrychlejší Rosberg a Vettelovi se vzdálil na vteřinu a půl, ve třetím se Massa na rovince dostal před Sainze a v dalším kole předjel také Verstappena. Maldonado se dostal před Grosjeana.
Vpředu se pořadí ustálilo, ale nadále probíhaly divoké boje o další bodovaná místa. Maldonado si po týmovém kolegovi podal i Sainze, který se následně vzdal i Ricciardovi, což znamenalo, že mu už dýchal na záda Grosjean. V sedmém kole se Verstappen dostal pod tlak Maldonada, Sainz podlehl i Grosjeanovi a Rosberg pokračoval v budování náskoku. Hamilton se rozhodl takticky vyčkávat a Vettelovi nechal prostor. Lotus byl na rovinkách evidentně rychlejší a Maldonado si rychle poradil i s Verstappenem a vzal mu jeho sedmou příčku.
Ricciardo v první zatáčce zaútočil na Verstappena, ale minul brzdný bod a zůstal za ním. Zastávky v boxech odstartovali Kvjat a Button. Jezdec McLarenu se vrátil na tvrdých pneumatikách. Hamilton se začal pomalu dotahovat na Vettela, pak ale zabočil do boxů po novou sadu měkčích pneumatik. Chyba jednoho z mechaniků ho připravila o pár vteřin. Hned po něm se v boxech ukázali Ricciardo a Verstappen a výměny pneumatik se rozběhly naplno.
Vettel využil příležitost, po čerstvé pneumatiky jel hned v dalším kole a díky chybě mechaniků Mercedesu zůstal bezpečně před Hamiltonem. Rosberg se díky náskoku neměl čeho obávat a po své zastávce se vrátil na druhé místo, čtyři sekundy za Räikkönena, kterého ještě první zastávka pouze čekala.
S novými pneumatikami se obnovily i souboje mezi Toro Rosso a Lotusem, Maldonado se po divokém útoku na jednoho z jezdců Toro Rosso dostal mimo trať a v následném souboji s Grosjeanem si poškodil zadní křídlo. a musel se vrátit k mechanikům. Räikkönen navštívil mechaniky až v 18. kole a vrátil se na páté místo mezi Bottase a Massu. Fin se opět rozhodl vyzkoušet jinou strategii než jeho soupeři, jako jediný v první desítce jezdil na tvrdých pneumatikách.
Pořadí v 21. kole: Rosberg, Vettel, Hamilton, Bottas, Räikkönen, Massa, Alonso, Ricciardo, Grosjean a na desátém místě Verstappen. Alonso však jel do boxů až v dalším kole. Hamilton se pustil do útoku na Vettela.
Kvjat dostal pokyn, že se musí dost před Verstappena jedoucího na tvrdší směsi a příkaz provedl téměř okamžitě, odvážným manévrem na konci cílové rovinky. Hamiltonův tlak na Vettela nepřinesl očekávané ovoce a úřadující mistr světa se opět na chvíli stáhl, zatímco Räikkönen udržoval odstup od Bottase i za ním stojícího Massu.
Alonso se do boxů vrátil se selhávajícími brzdami a nepodařilo se mu zabrzdit u svých mechaniků. Naštěstí nedošlo k žádnému zranění, ale Španěl musel ze závodu odstoupit. Buttonova zastávka proběhla v pořádku.
Rosberg mohl jezdit bezstarostně vpředu a v 30. kole měl náskok 9 sekund. Hamilton se asi vzdal naděje, že si s Vettelem poradí v přímém souboji na trati. Opět se pokusil Vettela předjet přes boxovou uličku a pro tvrdou směs zajel už v polovině závodu. Vrátil se na průběžné páté místo, hned za Räikkönena. Spolu s ním se v boxové uličce objevil Massa.
Vettel ale tentokrát k mechanikům nespěchal, spoléhal se na týmového kolegu, toho však Hamilton na nových pneumatikách předjel na první pokus. V té chvíli byl nejrychlejším mužem na trati a od Vettela ho dělila jenom prázdná trať a Bottas.
V následujících kolech byl Hamilton o 3 sekundy na kolo rychlejší než Bottas i Vettel, a to měl nasazené tvrdé pneumatiky. Pro jeho strategii bylo klíčové, aby se za Bottasem nezdržel. Předjel ho při prvním společném průjezdu hlavní rovinkou. V té chvíli už jezdil pouze 12 sekund od Vettela. Ostatní jezdci zatím šetřili pneumatiky, pouze Kvjat zajel pro tvrdou směs.
Vettelova zastávka přišla po 40. kolech, vrátil se na čtvrté místo před Räikkönena. O kolo později měl Grosjean v boxech podobný problém jako Alonso a mechanik s předním zvedákem si na něm pěkně zajezdil. V boxech pak seděl s ledem přiloženým na nejcitlivějším mužském místě.
Räikkönen nakonec na tvrdých pneumatikách nevydržel dlouho, v boxové uličce se objevil krátce po Vettelovi. Po Bottasově zastávce bylo pořadí: Rosberg, Hamilton, Vettel, Bottas, Massa, Räikkönen, Ricciardo a Sainz. Rosberg jezdil vpředu na starých měkčích pneumatikách podobné časy jako Hamilton na podstatně novějších ale rychlým sprintem za Vettelem zničených tvrdých. Rosbergova zastávka proběhla bezproblémově v 46. kole a s novými tvrdými pneumatikami se vrátil tři sekundy za Hamiltona. Vettel ztrácel 17 sekund. Räikkönen si v 46. kole poradil s Massou a ten se rozhodl zajet pro poslední sadu pneumatik. Maldonado musel odstoupit.
Rosberg se rozhodl trpělivě čekat za Hamiltonem, kterého ještě nutně čekala jedna zastávka u mechaniků. Vettel už na Hamiltona ztrácel 23 sekund a jeho naděje na druhé místo se pomalu rozplývala.
Hamilton opět nasadil měkčí směs po 51. kolech a zůstal bezpečně před Vettelem. Na čtvrtém místě jezdil Bottas dotahován Räikkönenem. Za šestým Massou byla již 31 sekundová mezera, sedmý jezdil Ricciardo, osmý Grosjean, devátý Kvjat a desátý Verstappen.
8 kol před koncem závodu se Räikkönen dostal za Bottase a vypadalo to na poslední souboj o body s výjimkou dvojice Grosjean – Kvjat, která bojovala o tři body za osmé místo. Jeho krajan a maximálka Williamsu však jezdci Ferrari nedali žádnou šanci. Sainz předjel Verstappena a vzal si jeho desáté místo a v posledním kole se dokonce ještě stihl tvrdým manévrem dostat před Daniila Kvjata.
Velkou cenu Španělska s přehledem vyhrál Nico Rosberg a nejspíš se tak vrátil do boje o mistrovský titul, i když bodový odstup od Lewise Hamiltona zůstává značný. Brit nakonec po souboji se Sebastianem Vettelem dojel na druhém místě. Těsně pod stupni vítězů zůstal Valtteri Bottas a páté místo zůstalo Kimimu Räikkönenovi.
Jezdec |
Tým |
Odstup |
Body |
|
01. | N. Rosberg | Mercedes | 25 | |
02. | L. Hamilton | Mercedes | +17.5 | 18 |
03. | S. Vettel | Ferrari | +45.3 | 15 |
04. | V. Bottas | Williams | +59.2 | 12 |
05. | K. Raikkonen | Ferrari | +60.0 | 10 |
06. | F. Massa | Williams | +81.3 | 8 |
07. | D. Ricciardo | Red Bull | +1 kolo | 6 |
08. | R. Grosjean | Lotus | +1 kolo | 4 |
09. | C. Sainz | Toro Rosso | +1 kolo | 2 |
10. | D. Kvjat | Red Bull | +1 kolo | 1 |
11. | M. Verstappen | Toro Rosso | +1 kolo | |
12. | F. Nasr | Sauber | +1 kolo | |
13. | S. Perez | Force India | +1 kolo | |
14. | M. Ericsson | Sauber | +1 kolo | |
15. | N. Hulkenberg | Force India | +1 kolo | |
16. | J. Button | McLaren | +1 kolo | |
17. | W. Stevens | Manor | +3 kola | |
18. | R. Merhi | Manor | +4 kola | |
19. | P. Maldonado | Lotus | ||
20. | F. Alonso | McLaren |