Neuspěl Domenicali kvůli šetření?
Jak to bylo s Ferrari mezi Todtem a Arrivabenem?
Italský žurnalista Leo Turrini se kultu Ferrari věnuje již od svých šestnácti let a udělal nejeden rozhovor i se samotným Enzem Ferrarim. Skvělé vztahy a otevřené dveře do Scuderie má dosud a po desítkách let je považován za encyklopedii znalostí o Scuderii, její jezdcech a vozech. Momentálně se může těšit ze stoupající formy svého milovaného týmu, který loni prošel personálním zemětřesením a vedení se ujal Maurizio Arrivabene pracující přímo pod dohledem generálního ředitele koncernu Fiat Chrysler, Sergiom Marchionnem. Proč podle něj nyní přichází zlepšení a proč nedokázala uspět předchozí garnitura?
"Šéf týmu potřebuje jednu věc," vysvětluje Turrini. "Potřebuje od majitele týmu zdroje, aby byl tým schopný vyhrávat. Jean Todt byl skvělý, ale měl za sebou Montezemola, který se v 90. letech postaral o větrný tunel a 100 milionů dolarů na najmutí Michaela Schumachera, Rosse Brawna, Rory Byrneho a další technický personál.
Když se nyní do vedení Ferrari dostal Marchionne, prohlásil že je nezbytné udělat revoluci, protože pro něj je nepřípustné, aby Ferrari nevyhrávalo. A jelikož v F1 se bez peněz vyhrávat nedá, můžeme si domyslet, že zajistil investici dostatečně velkou k dosažení svého cíle.
Stefano Domenicali měl smůlu, protože tým vedl v období, kdy bylo z několika příčin k dispozici méně zdrojů. V roce 2008 začala F1 zavádět opatření za účelem snížit náklady. Schumacher za Todtovy éry obyčejně použil během jednoho víkendu velké ceny 4 motory. Jeden v pátek, dva v sobotu a jeden v neděli. Ferrari vyhrávalo hlavně díky tomu, že mělo stočlenný testovací tým inženýrů a mechaniků. Vůz býval na trati celý den a na neúnavném testování byl založen i celý jejich systém práce.
A byli ve výhodě, protože jako jediný tým vlastní dvě soukromé testovací tratě. Mohlo se stát, že Schumacher testoval ve Fioranu, Barrichello v Mugellu a Badoer ve Vallelunge. Pokud chtěl tehdy někdo soupeřit s Ferrari, musel utratit horu peněz pouze na poplatcích okruhům. Ale když FIA zavedla limit testovacích dní a motorů, do značné míry tím Ferrari připravila o jeho výhody. Poslední roky strávili prací na jejich znovuzískání.
Letos může Ferrari konečně opět používat větrný tunel ve Fioranu. Loni se museli přestěhovat do Kolína nad Rýnem a platit za tunel Toyoty. Domenicali byl v úplně jiné situaci než Todt, ale přesto mu tři mistrovské tituly (2008, 2010 a 2012) utekly o spolu méně než 10 bodů. Pokud by se pár závodů odehrálo pouze trochu jinak, byl by Domenicali považován za jednoho z nejlepších šéfů celé historie Ferrari. V motorsportu i v životě rozhodují maličkosti."