Novinky

  • 13.11.2024 Bad Maffei opouští místo ředitele Liberty Media

  • 12.11.2024 Bad Niels Wittich s okamžitou platností odstoupil z pozice ředitele závodů F1

  • 12.11.2024 Neutral Dan Fallows končí jako technický ředitel Aston Martinu

Facebook Instagram

Jacques Laffite mistrem Evropy formule 2 roku 1975

Jacques Laffite mistrem Evropy formule 2 roku 1975

Motorsport před 40 lety - 36. díl

Jedenáctý podnik mistrovství Evropy formule 2 v Silverstone se nepostaral o žádná větší překvapení: na špičce opět dominovali především francouzští jezdci a tovární jezdec Tica Martiniho, Jacques Laffite se stal po zásluze předčasně mistrem (i když tentokrát nebodoval).

Na startovním roštu klasického britského okruhu (F2 zde hostovala poprvé od sezony 1967, když tedhy vyhrál jistý Jochen Rindt!) se seřadilo zajímavé pole 32 vozů. Ve výborné formě byl pořád ještě smolař sezony Michel Leclere. Tovární jezdec týmu March byl v kvalifikaci nejrychlejší a nejen proto mu Ken Tyrrell slíbil pro velkou cenu USA třetí Tyrrell (jistě také proto, že akci financoval společný sponzor elf). Jacques Laffite byl od titulu vzdálen již jen krůček a betonoval své ambice druhým časem. Nejlepším domácím jezdcem, a jediným pilotem, který se dokázal vmísit do silné francouzské falanxe byl Brian Henton. „Superhen“ právě „dostal padáka“ z týmu Lotus F1 a pro Silverstone rád přijal nabídku Toma Wheatcrofta, který mu nechal dle regulí F2 přebudovat povedený Wheatcroft-Hart formule Atlantic. Henton se kvalifikoval jako třetí před Jabouillem, Tambayem, Crawfordem, Binderem a posledním ze silných Francouzů, Larroussem. Do středu pole se kvalifikovali i hostující Arturo Merzario na voze Enza Oselly a německá motocyklová hvězda Dieter Braun.

Start vyšel nejlépe Jabouillemu a jeho elf2-BMW zajel i nejrychlejší kolo závodu – než byl nucen vůz s problémem elektriky odstavit. To již dávno parkoval v boxech i Jacques Laffite: již na startu přestalo pracovat jeho čerpadlo paliva. Mistrem se ovšem stal díky smůle švagra Jabouilleho a ohromnému bodovému náskoku přesto. Smůly se v Anglii za to konečně zbavil Michel Leclere. Po Jabouilleho odpadnutí upaloval jeho modrý March-BMW 752 směrem zaslouženého druhého vítězství v sezoně 1975. Velkou show předvedli divákům v boji o druhé místo Larrousse s Hentonem. V prospěch francouzského „doublu“ nakonec rozhodl motor BMW v zádi Gerardova elfu2, který ze zatáček přeci jen akceleroval lépe, než Britův Ford BDA. Na zbývajících bodovaných místech dojeli Tambay, Serblin a Martini.

V Silverstone se utkala i britská formule 3 a nová senzace této třídy, Američan Eddie Cheever, se dokázala znovu prosadit! Dobrá, začátkem závodu veld Gunnar Nilsson na továrním Marchi 753, než musel kvůli technickému problému vzdát. Stejný osud postihl i další lídry, Dannyho Sullivana, Alexe Ribeira a Patricka Neveho. Ani Cheeverův Modus neběžel dle přání, 18letý talent se ale dokázal s problémy převodovky vypořádat a k tomu své nároky tvrdě prosadil ve strkanici, po které se útočící Terry Perkins s demolovaným Raltem propadl až na páté místo v cíli. Po 20 kolech dojeli za Cheeverem Larry Perkins, Pierre Dieudonne a Richard Hawkins. Šestý skončil bratr Tonyho Briseho, Tim.

Stalo se již takřka tradicí, že do závodu Formule Atlantic v kanadském Trois Rivieres nastoupilo i několik „velkých jmen“ z Evropy (hlavně díky štědré podpoře „tabákových“ sponzorů). V nemistrovském podniku hostovali Jean-Pierre Jarier, Patrick Depailler, Jose Dolhem, Jean-Pierre Jaussaud a Vittorio Brambilla. V kvalifikaci se prosadil Depailler před Jarierem, hned za nimi ale už číhal nejrychlejší z „lokálních hrdinů“, jistý Gilles Villeneuve.
V den závodu se Depaillerovi rozbil motor hned v zahřívacím kole a špičku tedy převzal Jarier před Villeneuvem, Brambillou a Klauslerem. Po 12 kolech byl závod kvůli nehodě Bracka a Mageeho přerušen. Ve druhé části se zdálo, že si Jarier jede pro neohrožené vítězství, špatně ale odhadl odhodlanost bojujících opozdilců Fergusona a Nicholsona, když se je snažil předjet o kolo: doplatil na to ulomeným nosem jeho Opert-Chevronu a druhým místem za Brambillou v továrním Marchi 75B. Jaussaud si vybojoval třetí místo proti Dolhemovi (jednalo se Joseho první start po fraktuře obratle při lyžování minulé zimy), pátý skončil Hector Rebaque.

Novinky z formule 1:

- Finančně těžce zkoušený tým Johna Surteese oznámil, že se posledních dvou velkých cen sezony 1975 nezúčastní. „Myslím, že je lepší, soustředit se na vymáhání peněz, které mi některé osoby dluží, než pokračovat na pokraji bankrotu. Umožní mi to lepší přípravu na ročník 1976,“ odůvodnil „Big John“.
- Surteesovo rozhodnutí znamenalo pro Johna Watsona nezaměstnanost. Severní Ir ale rychle našel nové angažmá: v týmu Penske směl nahradit zesnulého Marka Donohueho a jeho kariéra tím neměla utrpět...
- Wilson Fittipaldi si v tréninku pro velkou cenu Rakouska poranil ruku tak zle, že manažer Jo Ramirez musel pro Monzu hledat náhradu. Ta se rychle našla v podobě populárního Artura Merzaria. Fittipaldi dokonce plánoval nasadit ve Watkins Glenu druhý vůz pro krajana Inga Hoffmana.
- Druhý Lotus vedle jedničky Ronnieho Petersona směl pro velkou cenu Itálie převzít Brit Jim Crawford.

Úvodní fáze závodu F2 v Silverstone: Jabouille vede pžed Hentonem, Larroussem a pozdějším vítězem Leclerem.

 Dokázal již na začátku své kariéry ukázat zuby: Eddie Cheever v boji o vítězství s Terry Perkinsem v Silverstone.

 Závod F-Atlantic v Trois Rivieres: Jarier ještě vede před Brambillou.