Grosjean: Přestup do Haasu jen kalkulovaným rizikem
Renault beztak nebude hned vyhrávat.
Americký tým Haas F1 začne svou pouť v F1 s jezdeckou dvojicí Romain Grosjean / Esteban Gutiérrez. Že se k týmu s radostí přidal Mexičan, pro kterého letos zbyla pouze pozice třetího jezdce Ferrari, není žádným překvapením. Ale když svůj přestup z Lotusu oznámil Grosjean, nejedno obočí povyskočilo pořádně vysoko.
Proč talentovaný Francouz odchází po pódiovém třetím místě v Spa-Francorchamps a uprostřed pokročilých jednání mezi jeho současným týmem a automobilkou Renault? Nezapadl by perfektně do nového továrního týmu francouzské automobilky?
"Ano, mohlo by to fungovat a ano, je trochu nešťastné, že se to takhle vyvinulo. Mohl jsem být francouzským jezdcem ve službách Renaultu. Ale nynější přestup do Haasu neznamená, že se už nikdy nevrátím. Jednoho dne, za tři nebo čtyři roky, se to může stát," řekl Grosjean v rozhovoru pro oficiální web F1.
"Renault ví, že nebude hned jezdit vpředu, že bude potřebovat čas. S Renaultem jsem strávil celou svou kariéru v F1 a myslím, že i jim bude dávat smysl získat jezdce, který už má zkušenosti i s jinými pohonnými jednotkami a také s jiným týmem. Tato zkušenost mě jen posílí.
V F1 chcete vždy udělat to, co je nejlepší pro vaši kariéru a pro mě je teď nejlepší jít do Haasu a trochu prodloužit svůj životopis. Gene Haas už má velmi úspěšnou společnost Haas Automation a už je v NASCAR a za poslední čtyři roky vyhrál dva tituly. Nyní jde do F1 a dohodl spolupráci s Ferrari, asi nejznámějším týmem F1. Nabídka připojit se k jeho týmu byla prostě mimořádně sexy."
Ale nebude v novém týmu riskovat celou svou kariéru?
"Život je riskantní. Jízda ve voze F1 je riskantní. Závodění je riskantní. Po rozhovoru s Guentherem (Steinerem, šéfem týmu) a Genem jsem věděl, že mi neřekli všechny detaily svého projektu, ale věděl jsem i to, že bych to měl podepsat. Umím si představit, že příští rok překvapí a americký tým v F1, to je již samo o sobě velká věc. A když mají podporu Ferrari, je to spíše kalkulované riziko."
Vztahy mezi Renaultem a Grosjeanem nebyly vždy nejlepší, i když to byl právě tovární tým Renaultu, kdo ho uprostřed sezony 2009 posadil vedle Fernanda Alonsa. Na konci té sezóny se však Grosjean dozvěděl, že dál už se s ním nepočítá a musel se potupně vrátit do GP2. Loni to Renaultu částečně vrátil, když jsme si během nejedné kvalifikace a závodu vyslechli jeho stížnosti na spolehlivost a výkon pohonné jednotky Renault.
"Od začátku to byl intenzivní vztah. V roce 2009 mě vykopli, pak jsem se vrátil, pak jsem měl pár havárií, pak přišel dobrý rok, pak hrozná sezóna 2014, nyní jsme se ve Spa dokázali opět dostat na pódium. Dal jsem jim hodně a oni dali hodně mně a strávil jsem s nimi 10 let mého života. Ale teď je správný čas začít novou kapitolu. A jak jsem už řekl, není vyloučeno, že se zase vrátím. Bylo by úžasné získat titul s Enstone, ale teď se to nedá."
Grosjean odchází přesvědčen, že i pokud se jeho současný tým opět stane majetkem Renaultu, minimálně příští dva roky vítězit nebude.
"Ano, budou to mít těžké. Vše mešká, tým nemá jistou budoucnost… Podívejte, sezóna 2014 byla katastrofou a letos jsme si začali klestit cestu zpět. Jsem přesvědčen, že sezóny 2016 a 2017 pro ně budou stejně náročné. Poté, v roce 2018, možná budou připraveni. A kdo ví, co se stane potom?"
29letý jezdec od oznámení přestupu k Haasu často zmiňuje nový úzký vztah s Ferrari a brzy ho čeká i oficiální návštěva Maranella.
"Už jsem byl v Kannapolisu (oficiálním americkém sídle týmu Haas) a v Los Angeles, abych si tam ohlédl Haas Automation. Je obrovský! Ještě jsem nebyl v Banbury ani u Dallary a do konce sezony se nesmím ukázat ani v Maranellu. Ale určitě se tam podívám krátce po skončení sezóny a zjistím, jak mohu být nápomocný."