Chce Strategická skupina škrtání pravidel?
Nový předseda se již zaučuje.
Ve švýcarské Ženevě včera proběhla schůze Strategické skupiny F1 a poprvé se jí zúčastnil i Chase Carey, nový předseda společnosti vlastnící komerční práva na F1, jehož na toto místo dosadil nový vlastník, Liberty Media. Carey ale ještě jen poznává komplikovaný svět F1 a byl pouze v roli pozorovatele. Společnost Formula One Management ve Skupině zastupuje Bernie Ecclestone, který při hlasování disponuje šesti hlasy. Prezident Mezinárodní automobilové federace, Jean Todt, má také 6 hlasů a 6 týmů má po jednom hlase. Stálé členství mají šéfové týmů Mercedes, Red Bull, Ferrari, Williams a McLaren. Křeslo pro zástupce nejlepšího týmu ze "zbytku světa" si loňským umístěním v poháru konstruktérů vybojovala Force India a už je jisté, že jí bude patřit i příští rok.
Na programu bylo vyřešení několika otázek, které se objevily od předcházející schůze, která se konala v červenci tohoto roku. Ecclestone navrhl kompletní přepsání sportovních pravidel, respektive napsání zcela nových. Zjevně za tím stála nespokojenost s událostmi po skončení Velké ceny Mexika, kde se po penalizování Maxe Verstappena postavil na stupně vítězů Sebastian Vettel, ale po jeho potrestání byla trofej předána Danielu Ricciardovi. Příběh ještě pokračoval, když Ferrari v Brazílii požádalo o opětovné posouzení kolize Vettela s Ricciardem s přihlédnutím k novým detailům podloženým telemetrickými údaji. Stevardi žádost zamítli, ale Ferrari uvažovalo, že se vůči zamítnutí odvolá. Právnické zbraně už ale, možná i po rozhovoru šéfa Scuderie s Ecclestonem, definitivně složilo.
Týmy přijaly Ecclestoneův návrh chladně, souhlasí s potřebou zjednodušení pravidel, ale jejich rychlému seškrtání podle Tota Wolffa brání obavy o bezpečnost. Pořádek by mohl udělat stálý stevard. Členové Strategické skupiny zváží, zda by jeden stálý "rozhodčí" nebyl lepší než tři příležitostní. Mohla by se tak dosáhnout lepší konzistentnost rozhodnutí, o kterou se měli postarat bývalí jezdci, kteří vždy zasedají na jedno ze tří křesel, jenže i jejich názory na férové závodění se zjevně liší. Nevýhoda stálého stevarda je předem jasná, mnozí fanoušci ho po čase určitě budou podezřívat z nadržování i zaujatosti vůči některým jezdcům a týmům. Také se mluvilo o potřebě upravit okolí zatáček podobných první zatáčce mexického Okruhu bratří Rodríguezů, aby se zkracováním trati nedala získat výhoda.
Návrh na další zvýšení hlučnosti hybridních pohonných jednotek byl zamítnut z důvodu vysokých nákladů. Diskutovalo se také o systému halo, ale opět se o ničem nerozhodlo a čeká se na další zpětnou vazbu od jezdců. Halo by mělo být povinné od roku 2018, pokud se do té doby nevymyslí nic lepšího.
Zamítnuty byly i dva návrhy na úpravu omezení používání větrných tunelů a CFD (počítačové simulace dynamiky tekutin) ve prospěch týmů, které nemají vlastní nejmodernější a největší větrné tunely. Force India navrhovala, aby se tým mohl vzdát části času v tunelu a dostal za to vyšší limit na CFD, kde je vývoj levnější. Tým Manor poslal skupině návrh, aby týmy pracující v menších tunelech a využívající pouze 50% modely vozů namísto 60% dostaly o 10 % více času na práci v tunelu. Velké týmy oba návrhy zamítly.
Na programu bylo vyřešení několika otázek, které se objevily od předcházející schůze, která se konala v červenci tohoto roku. Ecclestone navrhl kompletní přepsání sportovních pravidel, respektive napsání zcela nových. Zjevně za tím stála nespokojenost s událostmi po skončení Velké ceny Mexika, kde se po penalizování Maxe Verstappena postavil na stupně vítězů Sebastian Vettel, ale po jeho potrestání byla trofej předána Danielu Ricciardovi. Příběh ještě pokračoval, když Ferrari v Brazílii požádalo o opětovné posouzení kolize Vettela s Ricciardem s přihlédnutím k novým detailům podloženým telemetrickými údaji. Stevardi žádost zamítli, ale Ferrari uvažovalo, že se vůči zamítnutí odvolá. Právnické zbraně už ale, možná i po rozhovoru šéfa Scuderie s Ecclestonem, definitivně složilo.
Týmy přijaly Ecclestoneův návrh chladně, souhlasí s potřebou zjednodušení pravidel, ale jejich rychlému seškrtání podle Tota Wolffa brání obavy o bezpečnost. Pořádek by mohl udělat stálý stevard. Členové Strategické skupiny zváží, zda by jeden stálý "rozhodčí" nebyl lepší než tři příležitostní. Mohla by se tak dosáhnout lepší konzistentnost rozhodnutí, o kterou se měli postarat bývalí jezdci, kteří vždy zasedají na jedno ze tří křesel, jenže i jejich názory na férové závodění se zjevně liší. Nevýhoda stálého stevarda je předem jasná, mnozí fanoušci ho po čase určitě budou podezřívat z nadržování i zaujatosti vůči některým jezdcům a týmům. Také se mluvilo o potřebě upravit okolí zatáček podobných první zatáčce mexického Okruhu bratří Rodríguezů, aby se zkracováním trati nedala získat výhoda.
Návrh na další zvýšení hlučnosti hybridních pohonných jednotek byl zamítnut z důvodu vysokých nákladů. Diskutovalo se také o systému halo, ale opět se o ničem nerozhodlo a čeká se na další zpětnou vazbu od jezdců. Halo by mělo být povinné od roku 2018, pokud se do té doby nevymyslí nic lepšího.
Zamítnuty byly i dva návrhy na úpravu omezení používání větrných tunelů a CFD (počítačové simulace dynamiky tekutin) ve prospěch týmů, které nemají vlastní nejmodernější a největší větrné tunely. Force India navrhovala, aby se tým mohl vzdát části času v tunelu a dostal za to vyšší limit na CFD, kde je vývoj levnější. Tým Manor poslal skupině návrh, aby týmy pracující v menších tunelech a využívající pouze 50% modely vozů namísto 60% dostaly o 10 % více času na práci v tunelu. Velké týmy oba návrhy zamítly.