Kolik Liberty Media zaplatila týmům tento rok?
Největší kus koláče opět pro Ferrari
Kolik milionů dostaly týmy od majitelů F1 tento rok? Částka se odvíjí od celkových loňských příjmů a týmy si dělí více než polovinu. Menší část pak zůstává majitelům, společnosti Liberty Media, na pokrytí nákladů a dosažení zisku. Je srpen a veškeré závazky z minulého roku by už měly být uhrazeny, takže týmy měly podle zdrojů webu RaceFans obdržet 715 milionů britských liber (803 milionů eur, 930 milionů dolarů, 20,6 miliardy českých korun).
Struktura dělení těchto příjmů je v připojené tabulce rozepsána do pěti sloupečků.
V prvním se dělí balík určený pro všechny týmy, které byly za poslední tři roky alespoň dvakrát v první desítce Poháru konstruktérů. Jelikož je nyní ve F1 pouze 10 týmů, není to těžký úkol. Tým ale musí být v F1 alespoň dva roky, aby mohl tuto podmínku splnit. To znamená, že stáj Haas po prvním roce nedostala nic a až tento rok obdržela odměnu za dva roky v top 10. Malý tým určitě potěšilo 24,9 milionu liber navíc.
Ve druhém sloupečku se rozděluje stejný balík peněz, ale tady je podíl týmu závislý na umístění v Poháru konstruktérů v minulém roce. První dostává 19 %, desátý pouze 4 %.
Loni první Mercedes tak dostal 72,3 milionu liber a poslední Sauber o něco méně než polovinu, 34,9 milionu.
Třetí sloupeček je pojmenován Long Standing Team a je to ona záviděníhodná odměna pro Ferrari jako nejstarší a nejoblíbenější tým historie F1. Částka 52.4 milionu liber je více, než se dá vydělat za triumf v Poháru konstruktérů.
Čtvrtý sloupeček nese jméno Constructors Championship Bonus a podle neznámého klíče si tuto částku dělí poslední čtyři držitelé Poháru konstruktérů. McLaren dostal méně než ostatní, ale pořád je to více, než mu bylo vyplaceno za předposlední místo v Poháru konstruktérů.
V pátém sloupečku jsou ostatní platby, jež si majitelé týmů vymohli při podpisu Concordské dohody, která bude platit až do roku 2020. Red Bull, jako jeden z prvních týmů, které se tehdy upsaly Berniemu Ecclestoneovi, dostává každoročně velmi slušný obnos. Williams naopak podstatně méně, protože už při podepisování dohody nepatřil k nejsilnějším týmům. Mercedes původně také nedostával tolik. Na úroveň Red Bullu se dostal až po zisku druhého Poháru konstruktérů, čímž se aktivovala doložka v jeho dvoustranné smlouvě s majiteli F1.
Rozdíl mezi třetím a pátým sloupečkem spočívá v tom, že polovina bonusu pro Ferrari přitéká z 50% podílu na příjmech určených týmům a druhá polovina z 50% podílu majitelů. Částky ze čtvrtého a pátého sloupečku se vyplácejí pouze z podílu majitelů (proto, kvůli čtvrtému, pátému a polovině třetího sloupečku, týmy v konečném důsledku dostávají celkově více, než zůstává vlastníkům F1).
Ferrari tedy díky LST opět dostalo více než vítěz Poháru konstruktérů, a to přesto, že i on inkasuje ještě speciální platby. Williams díky své smlouvě příjmově přeskočil tým Force India a téměř na konci tabulky se ocitl McLaren, který i navzdory dalšímu neúspěchu dostal čtvrtý největší podíl. Mezi podílem Ferrari (147,2 mil.) a Sauberu (34,9 mil.) zeje propast hluboká 112 milionů.
Tým | Slp 1 |
Slp 2 |
LST |
CCB | Jiné | Celkem (£) |
---|---|---|---|---|---|---|
Mercedes | 24.9 | 47.3 | 29.9 | 26.6 | 128.8 | |
Ferrari | 24.9 | 39.9 | 52.4 | 29.9 | 147.2 | |
Red Bull | 24.9 | 32.4 | 26.8 | 26.6 | 110.7 | |
Force India | 24.9 | 27.4 | 52.4 | |||
Williams | 24.9 | 24.9 | 7.6 | 57.5 | ||
Renault | 24.9 | 22.4 | 47.3 | |||
Toro Rosso | 24.9 | 17.5 | 42.4 | |||
Haas | 24.9 | 15.0 | 39.9 | |||
McLaren | 24.9 | 12.5 | 24.3 | 61.7 | ||
Sauber | 24.9 | 10.0 | 34.9 |